Gå til innhold
Arkivverket

[#7128] Johanne Johannesdatter født 1829, Vang, Hedmark el


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Johanne Johannesdatter (24 år) ble gift med Peder Andersen (25 år), Skattum (eie), 29.12.1853. Hennes far var Johannes Olsen. Hun skulle da ha vært født ca 1829. Begge født i Vang. I folketellingen 1865 oppgis hennes alder til 37 år og hans til 39 år, begge født i Vang, dvs at hun skulle være født ca 1828-29. Da hun dør i 11.08.1879 oppgis alderen til 50 år, dvs født 1829. Nå har jeg lett på kryss og tvers i kirkebøkene for Vang. Ingen Johanne Johannesdatter like før eller etter 1829. Da hun og Peder gifter seg, står det at begge er vaksinert 28.12.1843, men det kan være 1833 (litt utydelig tall). At de er vaksinert samtidig skulle bety at de var omtrent like gamle. Jeg har opplevd at personer har hatt nokså forskjellig alder fra kilde til kilde, men her er det ganske samstemt.De eneste Johanne jeg finner, er en født i 30.12.1823, datter av Johan Olsen og Jøa (Gjøa) Christensdatter og en født i 23.01.1836, uækte datter av Marthe Johannesdatter og enkemann Johannes Olsen. Jeg finner heller ingen andre blant konfirmantene eller innflyttere.Hvis hun skulle være født i 1836 hadde hun giftet seg før hun fylte 18 år. Litt tidlig i forhold til at alderen oppgis til 24 år.Kirkebøkene er delt mellom Furnes og Vang. Det er også klokkebøker der. Jeg er ganske sikker på at jeg har vært gjennom alle sammen flere ganger, men jeg kan jo ha oversett noe.Kan noen hjelpe med å finne riktig Johanne Johannesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for svar. Jeg har de to bygdebøkene for Vang som er kommet ut (venter på nr. 3). Peder og Johanne bodde på Lokattbakken. Forfatteren mener at Johanne er den samme som hun som ble født i 1836, men jeg tviler på at det er riktig. Jeg tror hun var eldre. Skulle gjerne ha visst hva han la til grunn for det. Jeg har større tro på at hun kanskje kom fra ei nabobygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Peder Andersen og Johanne Johannesdatter fikk 5 barn:Det er kun ett par med disse navnene som gifter seg på denne tiden og som får barn. Problemet er vel hvem av de to som er født 1823 og 1836 som er den riktige. En dør i 1858 f.ca. 1831 men hun kan ha kommet utenfra. Marthe 1853 uægte , Skattum Johannes 1855 , Frogner Anne 1859 , Jesen Karen 1862, Skattum Anders 1865, Skattum. De bor i alle fall på Skattum i juli og november 1865 ifølge fødsel og dåp på Anders. Ingen av hennes søsken var faddere. En Johanne Johannesdatter, Ingeberg store husmandsdatter 27 år død 31/12 1858, f.ca.1831. Her må det ses på utflyttede . Hans Myhre Hedmark Slektshistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hygggelig å få svar fra deg, Hans. Du har funnet rett familie. Eldste barnet, Marte, ble født 14 dager før de giftet seg. Ingen av barnas faddere gir noen spor til Johannes opphav. Det bygger opp under min teori at Johanne kom fra ein annen bygd, (lang reise for evt faddere), selv om hun ikke er blant de innflyttede. En god ide å se på utflyttede i f eks Stange, Løten, Ringsaker og Romedal. Litt raskere enn å se på konfirmanter og/eller dåp.Det er flere som heter JJ i Vang på den tiden, men farens navn er ikke Johan(nes) Olsen.Familien bodde ganske lange på Nedre Lokkattbakken, og Peders foreldre bodde på Øvre Lokattbakken (Anders Pedersen og Margrethe Andersdatter). Er også interessert i etterkommerne etter Peder og Johanne, hvis det er noen som vet noe, utover det som er å finne i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På Familysearch finner jeg som den eneste med J. Olsen som far, en Johanne Johnsdtr. født på Ringsaker født 25.12.1824 og døpt 2.1.1825, datter av John Olsen og Inger Iversdtr.Jeg finner tre Johanne J.døtre født i Vang i 1829, men ingen av dem med far J. Olsen, derimot Anstensen, Buch og Andersen. Kilden for Vang skal være kirkebøker fra 1826 til 1841. Ved søk på hele Hedmark er der kilder fra Aamot, Alvdal, Grue, Hof, Kvikne, Loten, Rendal, Ringsaker, Romedal, Stange, Tolga, Tynset, Vang og Vinger. Vet ikke om det dekker alle?Det er forresten en Johana Johnsdtr. f. i Hof 1826, hvor moren heter Karen (tenker på Johannes døtres navn...) men faren er John Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten: Det er jo ikke sikkert hun var over 18 da hun giftet seg, med tanke på at hun allerede var gravid kan de jo hende de "måtte"?Johanne som var født i 1836 ble døpt 7.2. Det passer jo fortreffelig at hennes mor heter Marthe når den eldste datteren døpes nettopp det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for hjelpen, Heidi! Både du og Hans har virkelig anstrengt dere for å hjelpe meg.Oppsummering: Har tre opplysninger om JJ, alder (f. år), fødested og farens navn. Finner ingen JJ hvor alle tre opplysningene stemmer. Minst en av opplysningene må være feil. Fødested er fra ft 1865. Der er det ofte feil. Farens navn ved vielsen, kan være feil i kirkeboka, men det er sjelden. Alder er ofte feil, men her er det faktisk 4 opplysninger som stemmer overens. Hvorfor er kildene så konsekvent på at hun er født i 1829 hvis det er feil? At vaksinasjonsattesten er utstedt av samme person og på samme dato, tyder også på at hun er født på Vang eller bodde på Vang da hun var liten, og at hun er jevngammel med Peder. Hvis farens navn er feil, er det 3 kandidater som er født i 1829. Det er bare en JJ til i folketellingen i 1865 som er like gammel som min JJ, men det kunne vært 3 til. Hvem er død eller flyttet? I ft 1865 her vi JJ med alder / fødested: 37/Furnes, 37/Vang (min), 43/Furnes, 45/Ringaker 48/Nes. Av de som er yngre, er den eldste 20 år.FamilySearch gir flere JJ som kan være aktuelle hvis alderen og farens farsnavn er feil. Det er bare en ting å gjøre. Se på historien til alle JJer og finne ut hvem som kan utelates. Forhåpenligvis blir det bare en ”til overs” som er den jeg leter etter.Ellers er det et godt poeng at hun som er født i 1836 har Marte som mor og gjenbruk av navnet på den eldste datteren, men ingen av barna heter Margrete etter Peders mor. Videre ble hun konfirmert 14 ½ år gammel, mao 3 ½ år før hun evt. giftet seg med Peder og fikk alderen 24 år……selv om hun ”måtte” er jeg i tvil……Er interessert i å høre om andre har erfaringer med feil i kirkebøkene fra Vang/Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.