Gå til innhold
Arkivverket

[#7130] Seiltur med tragisk utfall


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

En tragisk historie som kanskje den eldre garde i Bergen kan huske.Det var i 1930 og sannsynligvis på sommerstid. Tre unge menn i 20-30 årene som var på seiltur på byfjorden (Bergen)eller i øygarden. Arnold og Monrad Eriksen (brødre), den tredje kjenner jeg ikke navnet til. Hva som var forløpet til ulykken vet jeg ikke, men brødrene druknet og den tredje ble reddet. Kanskje denne tredjemann har etterkommer som kjenner til historien. Finner ikke Arnold og Monrad registrert som døde. De er begge født i Bergen henholdsvis 1901 og 1904 Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis de ikke ble funnet, er de heller ikke begravet. Da står det vel ikke noe i kirkebøkene, hvis det er der du har lett. Har du prøvd dødsfallslistene i sorenskriverarkivene? Ellers kan du høre med avisene i Bergen om de har mikrofilm fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Alle avisene for denne tida finst på film. Dessutan kunne det jo hende at dei budde t.d. på Minde, rett utom grensa - altså i Fana. Døde der ligg ikkje på DA for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Jeg har hatt et lignende tilfelle der en som var druknet ikke ble registrert i kirkeboka. Min "redning" ble en dødannonse. Det er jo verdt et forsøk, siden du vet så noenlunde når dette skjedde. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God kveld, Kari, Bjørn og Kirsten Tusen takk for alle gode råd, dette med bygrensen har jeg faktisk ikke tenkt på. Tusen takk alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.