Gå til innhold
Arkivverket

[#7131] Christopher Garman Ulriksen, f. 1803 på Herøy, Nor

Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om opphavet til denne mannen? Han er antageligvis født på Aagvig, Staulen, Herøy i 1803. Giftet seg i Alstahaug i 1834 med Berrit Sivertsdatter (mangler info om henne + hennes foreldre også). Jeg tror foreldrene til Christopher heter Ulrik Eriksen (utydelig skrift i kirkeboka) og Martha Maria Andersdatter. Lurer på om noen vet noe om disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Slik jeg ser det så er Garmand/Garmann ett typisk Bergens navn. Christopher Hermansen Garmand var sogneprest til Os utenfor Bergen f. 1639 og død 1/4-1721 Os. Mange barn. Da jeg sjekket faddere ved dåp på Næsna, fant jeg en (mener det var Anders) Garmann blandt fadderene . Har ikke sjekket hva han hadde der å gjøre, men det har kanskje andre svar på. Det kunne i alle fall passe bra med denne Andersdatteren ..for.. slik jeg leser navnet har, Christopher Garman Ulriksen, "sitt Garman" fra sin mor. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Trur du Christopher kan ha hatt søsken? Eg har leita mykje etter opphavet til Jacob Uldricksen, som var dreng på Hæstad i Herø då han omkom på sjøen nyårsdagen 1825, 29 år gammal. Dødsfallet har eg funne i kyrkjeboka for Stamnes (Stamnes kirke i Alstahaug), men leiting etter konfirmasjon, dåp eller i folketeljing 1801 har vore utan resultat.Ungkar Jacob Uldricksen fekk sonen Christian Sverdrup Jacobsen med pige Marith Isaksdtr. Nyland etter at han døydde (f. 31.01.1825, kjelde kyrkjebok Stamnes).Ul(d)ri©k er ikkje noko vanleg namn, og Hæstad er ikkje mange km frå Åkvik ...mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Christopher Garmann ble født 1803 på Staulen i Herøy av foreldre Ulrik Eriksen og Martha Andersdatter ref. Alstahaug kirkebok 830a8-132a. Denne Ulrik flyttet mye på seg, var b.a innom både Hæstad og Teistad. I 1801 var han i tjeneste på Husvær. I 1834 12/10 ble han gift med Berit Sivertsdatter ref Alstahaug kirkebok 830a11-109. Hun var født på Hestøen. Hennes far var Sivert Gibertsen Tanche. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen takk, Svein. Vet du noe mer om Sivert? Jeg prøvde raskt å finne han på Folketellingen 1801, men hadde ikke hellet med meg i første omgang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg vil komme med et forslag til hvem Jacob Ulrichsen kan være. Jeg mener at det er han som i 1801 finnes som nr. 46 under Alstahaug, på et bruk under Prestegården. Denne Jacob er 7 år gammel og er en av de få som står uten farsnavn i folketellinga for Alstahaug 1801. Namnet Ulrich finner vi først og fremst i de kondisjonerte klasser, f. eks. er det ganske vanlig i Sverdrup-slekta.I 1801 står dette om Jacob: Et uægte barn af pigen Johanne Olsdatter som opfostres paa almuens bekostning.Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det skulle vere råd å finne Jacob, son til Johanne Olsdt. i kyrkjeboka for Alstahaug, og det skulle vere spennande å sjå om faren er ukjent eller om han kanskje skulle heite Ulrik, det vere seg Eriksen eller ?... Problemet er at kyrkjeboka frå siste 1700-tal er så sørgjeleg vanskeleg å lese for ein som er lite trena. Men takk for tipset, eg skal gjere eit forsøk.knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Heidi. Det tok sin tid før jeg svarte, men jeg har instalert ny maskin med de følgende det har. Sivert Gebartsen har jeg ikke undersøkt i FT1801 om han finnes, men han er med i et skifte av en onkel av seg i 1806 i Berfjorden, ref min skiftebok for Herøy/Dønna av 1780/1811. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

Heidi - når eg først har blanda meg inn i debatten din, vil eg fullføre innblandinga med å melde at eg har fått stadfesta at den Jacob Uldricksen som eg har leita etter er storebror til din Christopher Garmand Uldricksen, født i 1801, med dei same foreldra - riktignok før dei vart gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Knut Skorpen

Hei, Heidi. Du fann foreldra til Christopher Garman Ulriksen og eg fann dei same foreldra til Jacob Uldricksen. Eg har forsøkt å lese i kyrkjebøkene på leiting etter besteforeldra, men har ikkje lykkast.Sidan Ulrik ved sonens dåp 2. påskedag 1801 var dreng i Skogsholmen, er det muleg at faren Erik er denne: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11820&variabel=0&postnr=4369&fulle=true&spraak=n>LenkeMartha Kirstina Andersdatter var frå Hellesvigen, og kan jo vere denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg har ikke kommet noe lenger tilbake. Men jeg har trolig funnet noen brødre til,- Elias og Andreas. Fant dem i boka 'innrulleringsmantall Helgeland' av Svein Edvardsen. Elias står under gården Hestad på Herøy: Elias Uldrichsen, f. 1807, fødested Teistad og anmerkninger: conf. hod faderen Uldrich Erichsen. Og Andreas er på samme sted, f. 1816, fødested Hestad og anmerkninger: uncon., hos den same (her menes sikkert faren Uldrich Erichsen, siden dette er linjen under Elias), er en krøbling. Christopher står oppført under Løvøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Når er det manntallet tatt opp?S. Edvardsen har sendt meg ein kopi av innrull.mantall Herøy/Alstahaug 1824, Ref. RA IIHer les eg under No 10 Hestad m.a. i 1. første namnekolonne: Uldrich Erichsen - 42 - Skogsholmen - Ligesaa (dvs Tienestdyktig)i 2. namnekolonne: Jacob Uldrigsen - 24 - Hestad - Ligesaa / Christofer Uldrichsen - 19 - ibidem - LigesaaFor Christofer er det etter Ligesaa med ei anna hand og penn notert 'mødte. Tienestdyktig'i 3. namnekolonne: søn Elias Uldrichsen 15 / do Andreas Uldrichsen 10'Jacob Uldrigsen' er far til Christian Sverdrup Jacobsen og farfar til Wilhelm og Amalie i tema 14620.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

PS for at avskrifta skal bli fullstendig må eg føye til at under 'Uldrich Erichsen' les eg 'Strandsider', framom 'Jacob' les eg 'Søn' og framom 'Christofer' les eg 'do' (dvs sønn av Uldrich) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Achhhh! Det vart kanskje feil. Rett nok stor det 'strandsider' under Uldrich, men over han står det 'do' dvs 'Huusmand'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Manntallet var fra 1831. Og der fant jeg enda en fyr som het Uldrichsen,- nemlig Lorents Uldrichsen født 1798 (han var skrevet under Skar). Kan han også være en av brødregjengen??? Da var vel Uldrich ca. 16 da Lorents ble født (hvis han var 42 i 1824), så det var kanskje litt vel tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Lorents Andreas Ulriksen ser ut til å høyre tin ein annan familie, sjå i 1801: LenkeJacob var nok eldstemann av brørne, frå kyrkjeboka for Alstahaug 1801 har eg skrive av (forbehold om feil lesing): 'Anden Paaske Dag Alstahoug Kirke med mig Schnabel. Døbte uægte Drengebarn Jacob Andreas gl 8de Dage. Moderen, Pigen Martha Kirstina Anders Datter der oppgav til Barnefader Drengen Ulrich Erichsen Schogsholmen. 1ste Leyermaal paa begge sider. Factum begaaet i Hellesvigen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Knut Skorpen

Var på biblioteket i dag og fann 2. lysning til ekteskap for Ungkarl Ulrich Erichsen Soerstoelen (?) (Sørstaulen?) og Pigen Martha Kirstine Andersdatter 2. søndag i advent 1801.Då var dei allereie foreldre - sonen Jacob Andreas vart døypt 2. påskedag same året, i Alstahaug.På bakgrunn av namnelikskap og adressa til fadrane, og det faktum at Jacob Andreas i følgje kykjeboka vart unnfanga i Hellesvika, gjetter eg på at farfaren til Christopher Garman Ulrichsen er Erich Ingebrigtsen:LenkeKva trur du om det tipset?Eg skal følgje sporet opp når eg får tid ein dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei igjen! Jeg repeterer først flg. frå innlegg nr. 33671, (11):1777: 'Dom: 3tia Trinit (15 juni)......Døbt: 2. Ulrich, gl: 1 maaned og 3 Dage - Forældre: Erik Nielsøn Skogsholm og hstr: Dorthe Jensdtr. Fadr. Franz Ingebrichts: Kiilvæhr, Andreas Olsøn ibid:, Michel Nielsøn Sørvæhr, Mariana Knudsdtr Lisøe og Ana (med strek over n i Ana = Anna)Olsdtr: Kiilvæhr' Kilde: Alstahaug kirkebok 1776 - 1800, folio 106.Overnevnte Ulrich Eriksen, f. 1777 i Skogsholm,(daværende i Tjøtta sogn, no i Vega kommune) var oppkalt etter sin avdøde morbror Ulrich Jensen, Hysvær, Vega.Ulrich Eriksens mor 'Dorethe Chirstine' Jensdatter vart født 1743 i Hysværet, Vega av foreldrene Jens Torstensen og Kirsti Nielsdatter. Dorethe Chirstine var døpt 6 oktober 1743 i Gladstad kirke på Vega. Jeg tar med fadderne: Joen Amundßen Floe (Floa, Vega. Han var bror til Dorethes morfar Niels Amundsen), Ole Johanßen Engelsøen, Johanna Elisabeth Schiøtte Vika, Malene Haakensd. Valla og Chirsti Torstensd: Hogland (Holand). (Kilde: Vega kirkebok 1725 - 1757, s. 341)Dorethe/Dorthe sin far Jens Torstensen var født i Hysværet, Vega. Moren hennes, Kirsti Nielsdatter var født på selve Vega, på gården Vegstein Øvre. Foreldrene var Niels Amundsen og Malena Michelsdatter på Vegstein Øvre. En av søskena til Kirsti Nielsdatter var skipperen Uldrich Nielsen på Vegstein.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Heidi Økern

Hei Kurt og Knut. Så flott at det ble liv i denne debatten igjen etter at det har gått en stund. Tusen takk for hjelpen til å komme videre bakover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

Vi har funne at faren var Ulrik og farfaren Erik Nilsson (Nielssøn).I innrulleringsmantall Helgeland 1766/1769 ved Svein Edvardsen les eg på s. 47:56 Skogsholm -- -- Niels Jonsen 59 (år) søn: Erik Nielsen 25 (år) Skogsholm. Frisk og vakker.Dette er kanskje oldefar og farfar til Christopher Garmann (og Jakob)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.