Gå til innhold
Arkivverket

[#7132] Anna Margrethe Rehn fra Sverige hvem var hun gift

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hjelper en venn med å finne sin oldefar!Anna Margrethe Rehn f 1859 Belinge Sverige , hun fikk barnene Karl Gunnar f 1885 Upsala , Gøsta Runo f 1891 Stocholm , Rosa Viola f 1893 Oslo ? og Asta Lilly f 1899/1879 ? Kil i Vermland ? De finnes i FT i Oslo i Daaesgt 5 , har sjekket Byarkivet FT1899,1904/05/06/07 og adresselister og de bor ikke der de oppgir . Sjekket Riksarkivet , finner ingen ting . Finner at noen av de emigrerer fra Oslo i 1907 , 1909 , 1913 . Har prøvd også å søke i Sverige , men det fikset jeg ikke noe særlig bra . Er det noen som har noen gode tips !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Iflg. Ellis Island kom Runo Relm (ja, de har greid å tyde navnet hans til Relm, men jeg leser originalen, står helt tydelig Rehn) til NY 13.5.1913. Han oppgir sin nærmeste i Norge til å være Anna Rehn, bodde da i Tromsøgata 20 Chr. (står spørsmål etter). Han skulle til sin bror Gunnar Rehn i Dell Rapids, Sør Dakota. Det står og at hans fødested er Christiania, Norge....Siden du nevner bare tre årstall for emigrantene: Rosa Wiola Gustine Rehn emigrerer i 1909 Asta Lilly Rehn emigrerer i 1914 Gøsta Runo Rehn i 1913 Karl Gunnar Rehn i 1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Laila !Alle barnene til Anna Rehn skal være født i Sverige utenom Rosa Viola . Historien skal være at familien kom tidlig i 1892 til Oslo . Skal sjekke Ellis Island ! Har du noen gode tips på hvor jeg kan søke i Sverige , jeg finner ingen ordentlige linker ! Har prøvd litt på FT 1890 , uten egentlig å vite så mye om hvor , da geografien til Sverige har gått litt i glemmeboka !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen, Marie! Sverige ligger nok i bakleksa i forhold til Norge når det gjelder kilder ol. på nettet. Men, en side du jo kan prøve deg på er: Røtters anbytarforum og legge etterlysninger der. Det er mye flinke folk og mye hjelpsomhet. Ellers er en mulighet til å finne den personen som er født i Stockholm tilstede ved å skrive til Stockholms stadsarkiv, men det koster minimum 300 kroner uansett om de finner noe eller ikke: Stockholm StadsarkivDaaesg. tilhørte i 1899 Uranienborg og Frogner, har du sett etter dåpen til Rosa der?Jeg så gjennom alle Rehn på ellis island uten å finne noen av dine. De er nok feilskrevet resten og tenker jeg......Kikket gjennom census 1910 for Dell Rapids, uten å finne noen Rehn'er. Hadde vel ikke kommet dit enda kanskje.En ting til, Jeg tror Anna Margrethe Rehn var født i Blekinge, ikke Belinge. Det finnes ingen sogn i Sverige som heter det. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk igjen Laila !Har sjekket kirkeboka for Uranienborg , men ikke Frogner . Fant ingen ting , har vært inne på Ellis Island og fant Runo Relm . Du har nok rett med Blekinge , husker at jeg var inne et sted og fant en Anna Margrethe Rehn f 1864 fra Blekinge , og nå er jeg ikke kar om å finne det igjen ! Eller jeg husker feil .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Sivilstanden til Anna Margaretha i 1900 var 's', dvs. separert. Er Rehn hennes manns etternavn, eller er det hennes pikenavn ?I hvite sider for South Dakota fant jeg 6 personer med etternavnet Rehn. Folketellingen 1890: Västerbottens län = 27, Norrbottens län = 8, Jämtlands län = 3, Västernorrlands län = 11, Värmlands län =1. Prøv denne linken: http://home.swipnet.se/leifbostrom/ , klikk på 'Ättlangar til Nils Oloffsson' til venstre, her finner du mange Rehn'er. Du kan sikkert også sende en mail til Leif Boström. Anbytarforum har 116 etterlysninger som gjelder Rehn, så her er du i godt selskap. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Bälinge församling, noen mil nordvest Uppsala, er kanskje en mulighet hvis et barn er født i Uppsala.Hilsen Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset ! Har klart å finne ut hvem Anna Margrete var gift med , Karl Rehn ! Det var de eneste opplysningene jeg fikk tak i , så nå er det bare resten igjen .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har nå lett alle de steder jeg kan , og har ikke funnet noe mer ut om Karl Rehn . Jeg fant Anna Margrethe i FT 1920 i Oslo , og da var hun gift med en ny svenske ved navn Carl Johannesen født 1849 . Jeg lette meg bakover fra 1920 og fant ut at hun var enke i 1914 , og i FT 1900 var separert og bodde sammen med en Faraas . Har en tanke på at denne Carl Johannesen er Karl Rehn og at han har kommet tilbake og har endreet navn , bare en tanke da alle hennes barn reiste til Amerika for å søke lykken og det var kun en som ble der borte . Det kan se ut som om denne Carl Johannesen dukker opp da hennes barn også kommer tilbake fra Amerika . Dette er bare en tanke !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Anna Margrethe var født i 1859 i Bãlinge sier du. Hvorfor ikke låne microkort fra SVAR (Riksarkivet låner for deg)og se på fødsels-og dåpsbok for Bãlinge i 1859. Deretter låner du noe som svenskene kaller "husforhør" og følger henne hele veienI fødsel-og dåpsboka ser du plassen hun er født på, denne finner du igjen i "husførhør". For hvert 3-5 år er det et nytt husforhør, og du kan følge hennes bevegelser i alle år i Sverige. Er hun gift der står også navnet på mannen sammen med henne fra hun giftet seg, og du kan også se når hun skilte seg (mannens navn går da bort)Jeg kan love deg at dette er morsomt. Svenskene har vært flinke på den måten. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset ! Dette viste jeg ikke , og jeg skal dra på Riksarkivet . Hun brukte navnet Rehn etter at hun skilte seg etter hva jeg har funnet . Hun /de flyttet til Norge tidlig i 1892 .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Marie, du trenger ikke dra til Riksarkivet for å få lånt inn fra SVAR, det ordnre de på ditt lokale bibliotek og. Og, gode gamle Deichmann (hoved-avd.) har bedre åpningstider!!! så lån inn der! De har lesere, så intet problem. (Riksarkivet har dårlige åpningstider dersom du er opptatt på dagtid) Svar Bälinge ser du hva som finnes. Du bør og gå til Røtter og sjekke litt om slektsforskning i Sverige. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

UUps...så plusseli...Svar sin katalog er ikke som den burde være om dagen.... Det jeg la link til ser ut til å være brannforsikring el. skal sjekke ut og komme fort tilbake! laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.