Gå til innhold
Arkivverket

[#7134] Sivert Olsen (1771-) & Karen Arntsdtr., Rødli Hama

Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Sivert Olsen og Karen Arntsdtr. bodde på Rødli og fikk bl.a. sønnen Johannes Sivertsen (1805-1873). Far til Sivert het Ole Michelsen (1739-?),men vet noen noe om hvem han var gift med og eventuelt noe om forfedrene hans - og forfedrene til kona ?Jeg har ikke vært i stand til å finne ut noe om hvor Karen Arntsdtr. kom fra og hvem foreldrene var. Kan noen hjelpe meg.En Hans Hansen (f. 1769) var gift med Ellen Arentsdtr. (f. 1778). Disse bodde også på Hamarøy. Kan denne Ellen være søster til Karen ?Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Jeg har noen opplysninger om Sivert Olsen og Karen Andersdatter, Røelien i Hamarøy. Det er skifte etter Karen 9.6 1819. (internt skiftenr. 866). Arvinger: Sivert Olsen, ektemann av avdøde, Johannes Sivertsen, sønn av avdøde, 13 år. Ane Sivertsdatter, datter av avdøde, 7 år og Olina Sivertsdatter, datter av avdøde, 10 år. Far til Sivert hette Ole Michelsen, Røelie i Hamarøy. Det eneste som ikke stemmer her, er farsnavnet til Karen, du oppgir Arntsdatter. Hvis Andersdatter er det riktige har jeg mange flere opplysninger. mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Kjell! Tusen takk for svar. Det jeg leter etter er anene til min svigerdatter. Det er nok den riktige familien du er inne på, men jeg har trolig fått feilaktig farsnavn på Karen. Jeg vil derfor være svært takknemlig for all informasjon du måtte ha. Mvh. Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell! Viser til mitt svar i går - om det passer bedre for deg å sende informasjon på mail, så er min adresse:oddbre44@vgs.akershus-f.kommune.no Mvh. Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Far til Sivert var Ole Michelsen, hans kone var Anne Nielsdatter. Det var skifte etter henne 28.04.1773. Arvinger var Ole Michelsen, ektemann, samt barna Michel Olsen,6 år, Niels Olsen, 4 år, Sivert Olsen, 2 år, Anne Marie Olsdatter, 1 år.Det er skifte etter Ole Michelsen 06.09.1802. Arvinger er Elisabeth Christensdatter, hans andre kone. Sønnen Michel Olsen bor nå på Findseth i Hamarøy. Niels Olsen bor på Nordvog i Hamarøy, der bor også Sivert Olsen. Anne Marie er 30 år, ugift, bor sammen med faren og stemor på Røelie i Hamarøy. Fra ekteskapet med Elisabeth Christensdatter har Ole barna Christen Olsen, 21 år, Røelie i Hamarøy, John Olsen, 15 år, samme sted og Anne Dorthea Olsdatter, 24 år, samme sted. Boet er et falittbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Odd, her følger litt mer: Johannes Sivertsen f. ca. 1805 gift med Thrine Johannesdatter f. ca. 1809-1810. Du finner de under FT. for 1865 og FT. for 1875,(RHD) er Thrine blitt enke. Sivert Olsen f. 1771, d. 1829 gift med Karen Andersdatter før 1805?, Karen døde i 1819. Ole Michelsen, d. 1802 og var gift med Anne Nielsdatter, f. 1723, d. 1773. Oles foreldre er jeg usikker på. Annes foreldre er Niels Jacobsen, d.1728 gift med Berithe Olufsdatter, d. 1725. Foreldrene til Karen Andersdatter er Anders Johannessen f. ca.1743-1746, d.1820, gift med Ingeborg Hansdatter, f. ca. 1751. Ole Michelsen finner du også under FT. for 1801 under Røelie i Hammerøen i sitt 2.ekteskap. Anders Johannesen og Ingeborg Hansdatter finner du også under FT. for 1801 under Røsvig i Hammerøen. (Jeg har brukt skifter i Salten, jeg tar forbehold om ev. feil i oppsettet). mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

I FT. for 1875 står oppført Trinne Hansdatter under Rølie, Hamarøy, mens hun står oppført som Thrine Johannesdatter i FT. for 1875. I skiftet etter hennes far Hans Hansen, d. 1817, står oppført Trina Maria Hansdatter. Sannsynligvis er hennes etternavn feil i FT. for 1865. mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.