Gå til innhold
Arkivverket

[#7139] Bygdebøker for Manger i Hordaland

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Er det kommet ut bygdebøker for Manger? I såfall, hvor kan disse eventuelt anskaffes / kjøpes? Før eksisterte siden: www.nli-lokalhistorie.no/bygdebok.html . Det var en side som var grei å ha. Man kunne bli oppdatert om nye bygdebøker på markedet. Dessverre finnes ikke denne siden mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Bygdebøker for Manger er ganske sikkert ikke kommet ut.Men mener den skal være under arbeid. Venter i spenning selv.Mener å ha sett at den skal komme ut om noen år. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det som en gang var Manger er i dag fordelt på mange kommuner. Bygdebok for Radøy er under arbeid (forfatter/redaktør Haugland), og prosjektet vil gå over noen år framover. Det er kommet noen hefter som gjelder slekter i Øygarden (Sjursen). Meland bygdebok er også under arbeid (forfatter/redaktør Kleiveland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen Olav og Yngve! Forhørte meg litt idag. Bygdebøkene for Manger skal visstnok forventes å være ferdige i siste halvdel av dette tiåret. I første omgang er det Radøy (Toska) som er av interesse for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Hei, Solfrid! Ja, det skulle jeg tro :)Det gjelder Anna Gundersdatter Toskøe (f. ca.1810), gift med Nils Nilsen Herløver (f.ca.1806). De hadde Anna (Anne) Nilsdatter Toskøe (f.ca.1840). Har du foreldrene til Anna Gundersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei!Foreldra til Anna Gundersdatter heitte Gunder Jonasen døpt 20/10 1769 og Malene Clementsdatter Hellesend (Hjelme). Malene var døpt 2/4-1770 i Manger. Gunder og Malene gifta seg den 9/7-1797 i Manger.Foreldra til Gunder Jonasen heitte Jonas Gundersen og Kari Mikkelsdatter Toske.Foreldra til Malene Clementsdatter heitte Clemend Jansen og Mette Pettersdatter Hellesund.Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Suplement til tidlegare innlegg.Far til Gunder Jonasen (f. 1769), Jonas Gundersen, var truleg født i 1748.I skifte etter far til Jonas G. (f. 1748) som vart halde den 11/4-1766, var det mor til Jonas, enka Marite Tørresdatter (1703-1771), Jonas Gundersen 18 år (i 1766), og systrene til Jonas, Lisbeth og Anne som var arvingar. Alderen på systrene var ikkje oppgitt, men om systera Anne står det at ho var gift med Jacob Nilsen Korsbø.Far til Jonas Gundersen (f.1748) som det vart halde skifte etter i 1766 heitte (sjølvsagt) Gunder Jonasen. Han var gravlagt i Manger den 8/5-1766. Der står det at han var 68 ½ år gamal, altså truleg født i 1697.Dette vart mykje Gunder og Jonas, men eg håper at du finn ut av det eg har skrive.Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg takker igjen Tore. Jeg har erfaring med at det er 2 navn som stadig går igjen fra en far til hans far og hans far igjen og videre. Har du tatt vare på kildene? Isåfall, hvor kan denne informasjonen skaffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei igjen.Opplysningene er hentet fra skifte. I skiftene kan det være mange nyttige opplysninger å finne som ikke er tilgjengelige ellers.Kopi av skifter kan man få ved å henvende seg til Statsarkivet i Bergen. Men disse skiftene er ofte svært vanskelige å tyde. Hvis man bestiller, bør man vite hvilke skifter man er på jakt etter. Hvilke skifter som er tilgjengelige kan man finne her på Digitalarkivet hvis du går inn på kjeldetype nederst til høgre på menyen.Hvis du er spesielt interessert i skifter fra Manger prestegjeld, så anbefaler jeg at du anskaffer deg en ”bok” som Elna F. Luker, Salt Lake City har skrevet. Den består av avskrifter av skifter og andre opplysninger fra Herdla, Bø, Sæbø og Manger sogn. Denne omfatter perioden mellom ca. år 1700 til ca. 1800.Siden kirkebøkene i Manger brann opp i 1759 er dette ofte den eneste måten å komme videre på. (Tingbøker kan være en annen.)Jeg fikk fatt i boken ved å henvende meg til Statsarkivet i Bergen. Her vil du finne flere opplysninger om Gunder Jonasen / Jonas Gundersen. Elna F. Luker har ikke skrevet av hele skiftene, men det essensielle er med.Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.