Gå til innhold
Arkivverket

[#7149] Nordhagen - Nes i Hallingdal 1860

Gjest Svein Erik Nordhagen
 Del

Recommended Posts

Min Oldefar (Ole Olsen)hadde en husmannsplass under Nordhageeiet rundt 1900. Han er født i 1860 og var gift med Johanne Iversdatter f.1859. Er det noen som har informasjon om disse personene, eller deres foeldre så trenger jeg all den hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei! i folktellingen for 1900 så bor Ole Olsen og Johanne Iversdatter på Nordhageeie på Nes. Johanne er født i Hol i Hallingdal og Ole er født på Nes.De har barnene Ole Olsen (f.1888), Ivar Olsen(f.1890), Kari Olsdatter(f.1892), Kristi Olsdatter (f.1894), Gunhild Olsdatter (f.1896) og Olav Olsen (f.1899/1900). - Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Det er dessverre dårlig med bygdebøker fra Nes. Dog så er det noen som er planlagt utgitt, men det tar litt tid.Det beste for deg er nok om du ser i kirkebøkene /folketellingene for Nes. De får du lånt på ditt lokale bibliotek.Lykke til!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Iflg. FT 1865 er det kun en som har passende alder i Hol sogn - i Buskerud i det hele tatt. Du finner henne i Ål prestegjeld som Johanna Iversdtr. sju år (1859 er første året), på Tostenpladsen (ser ut som en seter) i Ustedalen og Skurdalen skoledistrikt. Hun er datter av Iver Svendsen, 36, f. Lærdal, og Kristi Eriksdtr., 34, født Nore pgj. Også Johanne, broren Svend, 8, og Erik, 4, er født i Nore. Hennes foreldres navn passer jo fortreffelig med navnene på barna hennes!Iver Svendsen er født 30.5.1832, sønn av Svend Iversen Slotten/Sletten og Johanne Jensd./Jonsd. Denne Svend er født i ÅL![url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=digitalpensjonatet/sognfjord/sognvigd&variabel=0&postnr=30511&fulle=true&spraak=FGift>Lenke 10.7.1832 Svend Ivers. f. 1796 Sletten, Aal, og Johanne Jond. f. 1810, Nese, Lærdal.Du finner ham som fireåring på Slaatten Hol (som var et anneks til Ål dengang) i 1801. (Jeg er usikker på om dette er Slåtto/Sletten/Brusletto eller hva i dag, utfra FT ser det ut som en nabogård til Pukerud som ligger i Lio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette kan være Johanna som ved vigselen er oppført f. 1810. Døpt 16.9.1804 - Johanna Jond. datter av Jon Nielss. Nesse og Giertrud Clausd. Jeg har ikke funnet verken Johanna J. eller Svend Iversen i 1865.Forresten så tror jeg du må til Reintons "Folk og fortid i Hol - for Ustedalen og Skurdalen" for å finne riktig "Slaatten". Jeg har dessverre bare bind III og IV.Forøvrig er det mange Ole Olsen f. i Nes rundt 1860 (det har du sikkert sett allerede). Ser ut som du må til kirkebøkene for å finne ham. Jeg vil tippe at mora heter Kari!Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, jeg er imponert over at det er så mange som vil hjelpe. Jeg er litt fersk i faget enda. jeg har vært på biblioteket og bestilt utskrift av noen kirkebøker fra Nes.Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.