Gå til innhold
Arkivverket

[#7161] John Olsen og Bergitte Østensdatter fra Buskerud

Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Er det noen som kan hjelpe meg med informasjon rundt John Olsen født ca 1825 i Ål i Hallingdal gift med Bergitte Østensdatter født ca 1819 i Nes i Hallingdal? Han var vistnok farver og de bosatte seg på Vossevangen, hvor de fikk barna Bergitte (1850), Sakrine (1853) og Ole (1859)Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge kirkebok for Nes, scannet på Familysearch, giftet Beret (Birgit) Østensdtr. (f. 1830(?)) seg med John Olsen (f. 1824) 12.2.1850, Nes.Hun var fra Johansgarden, Rukkedalen, hennes far het Øystein Christensen. Iflg. Kindem: Vossaboki I, Vossavangen, døde Bergitte 1909. Datteren Bergitta ble gift med bakar Ingebrigtsen, datteren Sakrina ble gift med skreddar Lars Haugsnes som flytta til Haugesund (Vossaboki I, s 117).Jon Olson ble fargemester på Voss, han var døpt 12 Mar 1824 i Hol (som var anneks et i Ål dengangen). Sønn av Ola Kitilson Rygg 1782-1863 og Sunnev Nilsdtr. nordre Tufto 1786-1863, de ble gift 1806 og hadde ti barn.Faren til Ola Kitilson Rygg, Kitil Olson f. 1724 var "ein av grunnleggjarane av rosemålarkunsten i Hallingdal. Hovudverket hans, Nestegardsstugu som sto på Nestegard i Hovet, er no på Hol museum, måla i 1759."Kitil Olson, sønn av Ola Kitilson Rygg 1699-1774, sønn av Kitil Olson Rygg (1660-1723), sønn av Ola Ivarson Rygg (1626-).Denne ætta sit enno på garden (Kitil Olson IV Rygg f. 1914 og Kristine Mikkelsdtr. Myhren f. 1918 overtok gården i 1942, de har sønnene Ola Kittilson Rygg f. 1941 og Magne Gunnar Rygg f. 1947).Det står MASSE om denne slekta i brødrene Reintons "Folk og fortid i Hol" band IV s 7-25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Takker for informasjonen, Heidi og tips for ytterligere informasjon Takk igjen, det er jo ikke første gangen du har trådt til både for meg selv og andre:-))I 1900 tellingen fra Vossastrand kan det se ut som Lars allerede er enkemann før han kom til Haugesund?? Jeg skal leite i borgerbok for Haugesund på biblioteket, men er ikke kommet så langt enda....Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Bare hyggelig! Jeg har fått masse god hjelp selv, og det er jo sånn vi kommer oss videre...Bare si fra hvis jeg skal bla i bygdebøker for Hol for deg - Slettemoen er ikke langt unna Tufto og Rygg, skjønner du! Men det hadde sikkert vært kjekt å lese "historiene" selv, Reinton-brødrene skrev gode bygdebøker!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.