Gå til innhold
Arkivverket

[#7165] Ravneberg, Masfjorden

Gjest Renathe Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Wågenes

Kari Hansdatter står oppført i 1900-telling som født 1839 på denne gården. Hun er gift med Hans Trulsen fra Knarvik, Lindås og de bor på denne gården. Er det noen som har tråder jeg kan følge videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

På familysearch.org (IGI) finner du at de er gift 3. juli 1864 i Masfjorden (avskrift av Masfjorden klokkerbok nr. A 1, 1851-75).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er jo nærliggende å tro at Hans Monsen og Brita Knutsdtr. er foreldrene til din Kari. De døper sin datter Kari 11 Jun 1840 i Lindås. De bor på gården Havn i Sandnes sokn, Lindås, i 1865, sammen med Kari Hansdtr. og Hans Trulsen. Masfjorden var jo en del av Lindås på denne tiden...Hans Trulsen (26) og Kari Hansdtr. (24) er det første paret som står oppført under vigde i Masfjorden 1864-1875 her på DA. Der bekreftes det at hennes far er gbr. Hans Monsen.Du vet sikkert at Hans Trulsen var døpt 23 Apr 1837 i Lindås, sønn av Truls Hansen og Anna Jacobsdtr.En Martha Trulsdtr. f. 1840 i Knarvik dør av magekreft på Ravneberg i 1905 - det er vel Hans Trulsens søster, sikkert?Hans Monsen Ravneberg f. 1808 dør på Ravneberg 18.7.1885. Brete Knudsdtr. f. 1807 dør på Ravneberg 3.11.1877, hun skal være født på Lækvold i Austrheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravneberg er Ramberg i 1801-tellingen, Rambjør i 1900, forresten, Rambjørg i dag. Det var nok ikke lange veien å reise fra Knarvik Nord som Knarvikje kalles i dag (like sør for Mongstad) over Fensfjorden til Rambjørg for å finne seg ektemake.Mons Hansen var døpt 4 Sep 1808, sønn av Hans Monsen Ulvøen og Ingebor Iversdtr. Ud-Keilen. Paret bor på Ulvøen i Austrheim i 1801, sammen med Hans sin onkel. Hans er 25, Ingebor 21. De ble gift i Lindås 28 Jun 1800.Jeg vil tro hans kone Brete/Berthe/Britha Knudsdtr. er datter av Knud Christensen Leichvold (Austrheim) og Karen Christophersdtr. Landenæs (i Augvaldsnæs, Rogaland) som gifter seg i Lindås 18.2.1806. Knud bor på Leichvold sammen med foreldrene i 1801.Truls Hansen Knarvik gifter seg med Anna Birgithe Jacobsdtr. i Lindås 5 Jul 1836.Hans Monsen Ravneberg og Brite Knudsdtr. gifter seg 30 Jun 1831 i Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, sann!Se bort fra Mons Hansen Ulvøen f. 1808 som jeg skrev om, jeg blingset litt!Du ser jo etter Hans Monsen f. 1808. Han ble døpt 10 Jul 1808, sønn av Mons Hansen Ravneberg og Synneve Monsdtr. Hope. Hun var hans tredje kone, de giftet seg 5.1.1804.Mons Hansen Ravneberg var fra Haugsdal, f. ca. 1733. Han ble først gift med enken Siri Nilsdtr. Rambierg (fra Hatlevig) 08.07.1764 i Sandnes sogn, så 2) Barbroe Persdtr. Anvig 31.7.1796, så 3) med enken Brithe Persdtr. Nore Qvinge 15.02.1800 (de bor på Ramberg i 1801). Så med Synneve Monsdtr i 1804 (de fikk Hans Monsen i 1808), og sist med Martha Olsdtr. Lille Matre 03.07.1815.Hans Monsen hadde disse "ekte" søsknene: Johanne f. 1804, Lisbeth f. 1811.Med Martha Olsdtr. kom halvsøsknene: Ole f. 1816 og Nils f. 1821. Så Mons Hansen fikk sitt siste barn da han var 88 år gammel! Han holdt det jammen gående lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten ,

Her var det mye rot og feile oplysninger. Hans Monsen sin far var ikke fra Haugsdal. Han var fra Rambjørg, det son idag er Bn.04 Se Masfjordboka. Han levde fra 1775 til 18211801 gm Johanna G. Grinde1804 gm Synneve M. Hope1815 gm Marta MatreDen Hans Monsen som kom fra Haugsdal var litt eldre og tilhørte det som idag er Bn.5Det er beklagelig at kildene ikke er bedre sjekket når en blander 2 like navn på denne måten. så istedenfor å være 88 år var nok den rett personen 46 når han fikk sitt siste barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den kritikken var nok delvis berettiget. Til mitt forsvar, og som du sier, var navnene svært like, og jeg har kun hatt tilgang til kildene her på DA, hvor Hans Monsen sto oppført fem ganger etterhverandre, og jeg ikke fant vigselen 1801 - den ville hjulpet, for en enkemann blir jo ikke ungkar igjen... Men Renathe vil nok uansett sjekke originalene selv, kjenner jeg henne rett, en bygdebok er jo heller ingen sikker kilde!Jeg synes jeg ga en god pekepinn - og SÅ mye tull var det da ikke. Ta ikke motet fra en som forsøker å hjelpe, Jostein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Marit Rambjør

Har ikkje våre inne på brukarforumet på ei tid. Eg fandt oldeforeldra mine omtalt her, og som andre har bemerka var det mangen feil i opplysningane. Det riktige er nok att, foreldra til Hans er Truls Hansen Knarvik født på Fjellanger i 1804 og Anna Bergtha Jacobsdt. født på Grimstad i 1811 begge i dagens Lindås.Og att far til Kari er Hans Monsen Rambjørg/Ravneberg født 1807, sønn av Hans Monsen Rambjørg og Synneva Monsdt. S.Hope, begge Masfjorden.Mor til Kari var Brita Knudsdt. Leikvold frå Austrheim. Og henner foreldre var mest trulig omtalte Knud Christensen Leichvold (Austrheim) og Karen Christophersdtr. Landenæs.Hvist du kontaktar meg har eg ein del om tidligare generasjonar også. epost marit.rambjoer@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.