Gå til innhold
Arkivverket

[#7175] Bygdebok for Ringebu? i Oppland


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har et problem med Mari Christensdtr. f. ca. 1801 og som lever i 1865, og fødestedet er oppgitt til Ringebu. Da hun gifter seg i 1823 med Christen Gulbrandsen Aasveen, står hun ikke oppført med gårdsnavn. De bodde som husmannsfolk under gården Odlaug. Under døpte i Ringebu som ligger her på DA er det i hvert fall 3 Mari Christensdøttre det kan være, en ifra Høye, en ifra Biørgevangen og en ifra Flye Ejer. Alle disse er døpte i 1801. Er det noen som vet hvem foreldrene til Mari Christensdatter var. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei igjen! Bygdeboka gir ikke svar på dette. Den har bare med eiere av gårder/fraskilte husmannsplasser og deres ektefeller, ikke alle barn. Den har heller ikke med folk på husmannsplassene. Men et råtips er at det er Mari Christensdtr fra en husmannsplass under Flye som er den rette. Christen på Flye Ejer, far til Mari, heter Knudsen. Mari Christensd og Christen Gulbrandsens første sønn heter Gulbrand, den neste heter Knut. Denne rekkefølgen på oppkalling av barn er jo den vanligste. Jeg dessuten igjen navn på faddere og forlovere fra min manns slekt og der er forbindelseslinjene mellom husmannsplasser under Odloug, Flye og Rørvig tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for svar Liv-Inger. Denne Mari var ikke en enkel person å finne utav, men kanskje det finnes skifter etter disse Christen(ene) og at man kan finne noe der? Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg er ikke i tvil om at Mari må være datter til Christen Knudsen Flyeeje og Mari Erlandsd. Dette er den samme som Mari Christensd. Krogen konf. 1816. Christen Knudsen og Mari Erlandsd. fikk sønnen Knud i 1804. Da er adressa Flyødegård. Knud Christensen Krogen ble konfirmert i 1819. Da Gulbrand Christensen Aassveen ble døpt i 1823, var Knud Krogen en av fadderne, likesom Mari Aassveen var fadder da Knud Christensen Krogens sønn Christen ble døpt i 1830. Jeg kan opplyse om at Kroken og Åssveen ikke ligger i den samme grenda, og at de andre fadrene stort sett var naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.