Gå til innhold
Arkivverket

[#7190] Janniche Marie Chr Jansdatter f. 19.07.1821, Berge

Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

Jannicke Marie Christine Jansdatter ble født i Bergen 19.07.1821. Mor hennes het Berte Gurine Hansdatter. Far til Jannicke var Jens Jansen. Han var bakermester, men han hadde tidligere vært politimann. Jannicke var et uekte barn. Jens var enkemann etter at kona Venche Echoff døde. Jens var døpt i Bergen 17.02.1765. Jeg har lite om mor til Jannicke. Det døde en Berte Hansdatter på Bergen sykehus 26.02.1824. Kan dette være moren? Vet noen mere om Jens Jansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Du har rett i at Jens hadde vert politimann og senere baker.Første gang gift 11/10-1789 DK Bergen m. Birthe Marie Olsdatter f 1757 død ca 1802 Bergen. Ett barn Johanne.Gift 2 ca 1803 :Karen Maria Thomasdatter Friis f.1781 død 7/10-1817. De hadde 6 barn.Vel.. Jens Jansens foreldre er Jan Jansen og Wenche Cathrine Benonisdatter Echof. Jeg er selv etterkommer av Dirich Echof Jansen, bror av Jens, og har forsket litt på disse. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei Terje. Takk for svar. Da vet du kanskje litt om Jan Jansens aner??? Disse vet jeg ingenting om. Heller ikke noe om Wenches aner. Jens sin datter, Jannicke, er min tippoldemor. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Ja dette var jo greit. Jeg har igrunnen ikke hatt kontakt med så veldig mange som kommer av disse våre forfedre, så det har blitt mye selvstudie her i Bergen. Men jeg vet litt om de.Jan Jansen var/er igrunnen ikke så lett å identifisere. Men via mye eliminasjonsmetoden og Sollies arkiv så er vi ,med god hjelp, kommet frem til Jan (Johan) Jansen og Anne Corneliusdatter de Lange som foreldre. Dette arbeides det hele tiden med. Anne var gift 1 med Jochum Jochumsen Gievers (også baker).Derimot på Wenches side er vi kommet lengre. Hun er døpt i DK 29/1-1724 av foreldre Benoni Dirichsen Echof og Diriche Didrichsdatter Marcus.Wenches faddere er:prostinde Tanche,Mette Anchersdtr,Anna Dass, Jesper van der Velde,Henrich Meyer, Jan Braae. (prostinden er Else Garmann).Benoni Echof er død 1728. Han drev vertshus nede ved sjøen på Damsgård.Han var sønn av Dr. Dirich Echof og Wein Andersdatter Buus.Dr. Dirich Echof døde i Trondhjem 1675.Wein Andersdatter Buus død i Bergen 1728.Hun må ha vært ganske så gammel. Benonis kone Diriche er født (posthum) 1695. Datter av Dirich Hinrichsen Marcus f.1654 Bremen, en av de første tobakksimportørene i landet. og Karen Thomasdatter Ratken.Karen er datter av Thomas Clausen Ratken d.1668 Bergen og Margrethe Jørgensdatter Blichmand.d. 1706 Bergen.Foreldre til Thomas var Claus Ratken og Anne Richardsdatter.Disse personer er meget nært knyttet mot Nykirken i Bergen.Bergen Historiske Tidsskrifter har en del om disse personer. Tilbake til Berte Gurine. Jeg har ingen ting om henne og etterslekten .Fant forresten en Berthe Gurine Hansdatter, men hun var 16 år i 1821. Jeg vet ikke hvor gammel hun du nevner kunne være da hun døde ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei igjen Terje. Takk for svaret. Dette må man nærmest kalle et varp. Som sagt ble Jannicke født 19. juli 1821. Mor hennes var Berte Gurine Hansdatter. Og faren var Jens. De hadde adresse 10-80 i Bergen. Det ble født en Berte Gurine Hansdatter 19. april 1805. Og så døde det en Berte Gurine Hansdatter 26.02.1824 på sykehuset i Bergen. Hun var da 23 år. Alt dette er muligens samme person?? MVH Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Harald.Har du mailadresse kan vi ta litt den veien ..men, denne Berte Gurine Hansdatter som du nevner, og som jeg og finner ved første øyekast, ble født DK 19/4-1805 av foreldre Hans Aamundsen og Margrethe Gunnersdatter. Da er hun 16 år når hun får Jannicke 1721. Jeg skal sjekke litt på statsarkivet. Skulle gjerne hatt dine data fra Janniche og så langt du kan avgi, da jeg samler etterkommere etter Anne Richardsdatter (Pet-Ane). M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg såg litt på denne saka hin dagen. Eg meiner eg fann ei Berte Gurine død i 1808, 3 år gamal - om eg ikkje hugsar heilt feil m.o.t. alder og årstal. Men ho høvde i alle godt med 1805-BG. Det stod ikkje patronymikon eller adresse på henne, trur eg, men ho vart gravlagd på StJ(akob).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg gjorde en bommert den gang jeg kjøpte filmkort for kirkene i Bergen. Kjøpte bare til og med 1820.Skulle så gjerne hatt resten av de nu. Er litt interessert i hvem som er faddere ved denne dåp. Den Berte Gurine Hansdatter vi søker kan være en innflytter, og mulig at det i kirkeboken står en alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Terje,Ovenfor, den 18.12.2001 09:29 skriver du blant annet: "Benonis kone Diriche er født (posthum) 1695. Datter av Dirich Hinrichsen Marcus f.1654 Bremen, en av de første tobakksimportørene i landet. og Karen Thomasdatter Ratken".Det jeg har litt problemer med å forstå er hvordan noen kan være født posthum(t). Er det noen logisk forklaring på dette?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Å være født "posthum(t)" betyr at barnetr er født etter farens død. Det samme sies om litterært eller musikalsk verk som blir utgitt etter forfatterens død. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik,Bergen

Diriche er født januar 1696,døpt 5 januar i KK. Hennes far Dirich død 21 juni 1695,begravet 26 juni i KK. Posthum er allerede forklart. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik,Bergen

Til Harald. Jeg har bestilt opplysninger på Statsarkivet. De har tatt dette som en reklamasjon, og DE vil sikkert finne de rette personene å gå videre på. Jeg har notert din adresse og kommer tilbake med fler opplysninger etter jul. Ha en riktig God Jul. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei. Har en skipper Jan Jansen som ser ut til å kunne være innenfor samme tidsramme som den nevnt tidligere i denne tråd. Denne flyttet fra Norge til Kjøbenhavn noe før 13.06.1729 da han fikk borgerbrev der, og oppgis i samme dokument å være født i Trondhjem 1694. Han giftet seg i Kjøbenhavn 28.04.1730 (forlovere sign.Jochum Lentz baker, og rådmann Niels Henriksen)med Dorothea Hansdatter Hofgaard, datter av Islandsskipper Hans Pedersen Hofgaard. Deres etterkommere brukte slektsnavnet Jansen og Jahnsen. Blandt disse var Johan Fredrik Jansen som fikk bevilling 1767 i Kristiansand som havnekommisar på Hidra ved Flekkefjord, hvor han ble gift med Elen Larsdatter Færøe, datter av gjestgiver på Hidra Lars Jensen Færøe og Maren de Ruyter fra Bergen. Hilsen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Petter. Hva vet du om denne Jan Jansen ? Når dør han ?Det er jo litt spesielt oppe i denne saken, at Jens flytter til Kristiansand som baker da skiftet etter annen kone er holdt i Bergen i 1817.Vi har ingen steder funnet at faren Jan Jansen har vert enkemann da han ble gift med Wenche Echof. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Terje: Min skipper Jan Jansen skal ha dødd 20.03.1767. Har notert 3 barn døpt i Kjøbenhavn; Søren Hans Hofgaard 1732, Johan Fredrik 1739 og Birgitte Christine 1742, men han har trolig vært gift (i Norge ?) før sitt ekteskap i Kjøbenhavn. mvh. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen Petter. Det dreier seg nokk om to forskjellige Jan Jansen dette her. Jeg har følgende notert om "min" Jan Jansen f.ca1687 i Bergen(dette vet vi ikke helt sikkert).Jeg nevnte at vi ikke kunne se han som enkemann da han giftet seg med Wenche Echof. Det var litt for hurtig. Han var første gang gift KK 29/5-1743 med Stinche Matzdatter f.sep 1706 i Bergen,død sep 1746 i Bergen.(datter av Mads Olsen og Stinche Jansdatter Nagel).Jeg har ikke funnet barn etter Jan og Stinche.Jan og Wenche hadde ialle fall 8 barn. 1:Jan f.1748 NK,2:Benoni Echof f.1750 NK,3:Stinche f ca1753 DK,(kirkebok mangler slik at det kan være flere barn) 4:Dirich Echof f. 1756 NK, 5:David Middelthun f.1759 NK,6:Mette f.1762 NK, 7:Jens f.1765 DK, 8:Jan f.1768 DK. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei Terje, og et riktig Godt Nyttår til deg og alle andre. Noen spørsmål som du sikkert kan svare på. 1. I folketellingen 1815 adresse 10-80 står Elisabeth Jansen som huseier. Hvet du hvem det er? 2. Under gravlagde i Bergen står Grete Bleehmand 1706 NK. Er dette Margrethe Jørgensdatter Blichmand? 3. Wein Andersdatter Buus død i Bergen 1728. Står hun i registeret? Brukes Wein både som guttenavn og jentenavn. 4.Det døde en Wein Echof (m) i 1728. Kjenner du han? 5. Har du bevegelsene til Jens Jansen og faren Jan Jansen? Du sier at Jens flyttet til Kristiansand. Hilsen fra Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Nei Elisabeth Jansen har jeg ingen ting på. (Nu er ikke Jansen ett lett navn å lete på, da presten ofte ikke tok med ett event. slektsnavn.) Wein er pikenavn.(Weinche)hun døde 1728 gravlagt KK 9/4-1728. Margrethe (Grete)Jørgensdatter Blichmand/Blechmand dør 1706 begravet NK 6/10 med alle klokker.I 1683 bor hun alene i 4 rode nr 37. Det er idag Ytre Markevei. Når det gjelder Jens så er fadderne: Andreas Ludvig Dunner, Thomas ..?rantzen ,Ivar Gerhard Rhode,Kirstina til inspect. Geelmuiden,Regine Kierumgaard. Han bor 1801. tellingen i rode 12 hus 45(Engen 12) og er politibetjent.1815 bor han i rode 24 hus 18,Dreggsalm. 6.Det var skifte etter andre konen Karen Marie Thomasdatter Friis 15/11-1817 . Han er da bakermester.Han selv arver 79.4,sønnen Jan Thomas arver 19.91, Thomas Friis 19.91, David Middelthun 19.91 og Peter Christian 19.91.Det var tilsammen i arv 158.8.Etter dette oppgjøret, ser det ut til at de er flyttet til Kristiansand.Han arver etter sin bror skipper David Jansen gift med Dorothea Jørgensdat Geelmøyden, som dør før 9/8-1834(det ser ut til at disse ikke hadde barn).Kan tilslutt ta med ett par av barnene til Jens. Jan Thomas f. 8/7-1803 g med:Marthe Severine Homme. Jan dør 26/3-1834 i Kristiansand.Thomas Friis Jansen f.5/2-1811 g.3/5-1835 NK Marie Magdalene Brøcher f.1807.Thomas død før 1865.De har etterslekt i Bergen.Dette var jo litt. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Teje. Hjertelig takk for svaret. Grunnen til spørsmålet Elisabeth Jansen med adresse 10-80 er at da Jannicke ble født i 1821 står adressen 10-80 oppført for henne( enten er det Jens sin adresse eller så er det adressen til Berte Gurine. De var jo ikke gift med hverandre). Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Som tidligere nevnt, lurer jeg på om Berthe Gurine Hansdatter, f. 19. april 1805 kan være mor til Jannicke. Far til Berthe Gurine er Hans Aamundsen. Da Jannicke ble døpt, 29. juli 1821, har hun disse fadderne: Gurine Hansdt, adresse 5-10; Malene Olsd, 5-10; Nils Michael Aamundsen, 5-10; Andreas Svendsen, 3-101; og Winsens Nilsen, 4-117. Jeg lurer på er om det er noen familiær forbindelse mellom Hans Aamundsen og Nils Michael Aamundsen. Niels Michael Aamundsen ble født 13. okt. 1798 i Bergen. Døpt i NK. Far: Aamund Sivertsen (Siursen). Mor: Maren Monsdtr. Jeg vet ikke hvem far til Hans er. Har noen av dere der ute i Norges land noen tips? mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Harald. Jeg har bestillt opplysninger om Berte Gurine. Jeg har desverre ikke fått de enda. Mulig det er problemer. Jeg skal purre. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Harald. Her kommer svaret jeg fikk: Janniche Marie Chr. Jansdatter, født 19. juli 1821 Vi finner ikke registrert dødsfallet til Berte Gurine Hansdatter 26. februar 1824 i dødsfallsprotokollen for Byfogden i Bergen.Det skyldes nok at hun døde på sykehuset. Kirkeboken sier hun var 23 år gammel da hun døde, og dermed er hun i en alder som gjør det mulig at hun hadde en datter i 1821. Da datteren ble født var følgende faddere: pigen Gurine Hansdatter 5 rode 109, pigen Malene Olsdtr 5. rode 109, Niels Michael Aamundsen, 5-109, Andreas Svensen, 5-101, Winsens Nilsen, 4-117. Vi finner ikke noen Berte Gurine Hansdatter i passende alder i Bergen ved folketellingen i 1815.Med vennlig hilsen Yngve Nedrebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.