Gå til innhold
Arkivverket

[#7202] Ola Simensen Sjøli og Marte Danielsdatter- Rendale

Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

Ola Simensen Sjøli var født 1777 eller 1778 i Rendalen. Han ble gift i 1805 med Marte Danielsdatter fra Østenheden i Trysil, født 1778. De var brukere på Østenheden 1805-10. De hadde barna Per 29.06.1806, Sille Dortea 29.06.1806 og Helene 15.12.1809 (Trysil-boka, garder og slekter bind III, side 305-09). De flyttet til Eidsvoll i 1810 eller 1811. Ole ble gjestgiver på Minne. Marte døde på Bjørknes i januar 1816, dødsfallet anmeldt 07.01.1816. Alle 3 barna var da i live. Ola og barna må ha flyttet fra Eidsvoll. Jeg finner dem ikke igjen i noen kilder for Eidsvoll. Er det noen som kjenner til hvor det ble av dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg vet ikke hvor familien tok veien, men har du sett dette Lenke i løpet av de tre årene som har gått siden temaet ble startet?Paret fikk også sønnen Hallsten født 8. april 1812 i Løten og døpt der 19. april 1812. Foreldrenes daværende bopel: Lille Rømma. (Løten kb 1801-14, s. 110.)Ifølge Løtenboka (bd. 1, s. 420) kjøpte Ola Rømma i 1811 og solgte i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg har leita etter Olas dåp i Rendalen, men kan ikke finne den. Jeg antar at han var identisk med 23-åringen på Sjøli 1801, men var Simen Hallvordsson faren ? LenkeTar gjerne mot innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Leitinga etter Ola er til ende. Han ble døpt i Åmot 15 desember 1775.: d. 15 December døbt et uægte baren tilhørende Gunild Carelsd. Arnestad og Simen Halstensen Siollie kaldet Ole. Fest: Kari Hansd., Siri Carelsd., Peder Hans., Helge Hans., Erik Halvors. NB vide Pagina 371 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-183>LenkeFarsnavnet til Simen er altså feilskrevet i 1801-tellinga.Sille Dortea ble konfirmert 13 oktober 1822, nr. 8: LenkeHun ble døpt i Osen, Trysil. I følge Trysilboka skal hun altså hatt tvillingbroren Per, men dette stemmer ikke, nr. 31:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.