Gå til innhold
Arkivverket

[#7204] Marit Arnesdatter f. ca 1830; fra Aurdal tilToten

Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg leter etter anene til MARIT ARNESERSDATTER, f.ca 1830 i (S?)Aurdal, faren er oppgitt til å hete Arne Andersen. Jeg har så langt ikke funnet Arne i noen arkiver her på Toten-bygdene; alt tyder derfor på at Marit flyttet hit alene, eller i hvert fall uten han.Jeg finner henne første gang nevnt i FT 1865, Ø.Toten Er det noen som kjenner til disse, eller har lettvint tilgang til dåp, utfyttede, bygdebøker o.l.? (Kanskje til hjelp - eller forvirring:Det kom mange fra Valdres-bygdene til Toten på 1800-tallet, jeg finner Andrine A., Halstein A., Live A., alle fra S.Aurdal. Mulige søsken??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hva med Marit Arnesdtr. døpt 25.12.1830 i Nord Aurdal, foreldre: Arne Andersen og Marit Larsdtr.? Søsken: Ingri døpt 22.11.1840, Anne døpt 26.12.1827.Du har også en Marit Arnesdtr. døpt 7.7.1833, foreldre Arne A. og Marit Haldorsdtr. Søster: Ragnhild døpt 21.11.1830.Halstein Arnesen fra Sør Aurdal f. 1841 var sønn av Arne Ols. Lie og Guri Halsteinsdtr, de hadde massevis av barn, så sent som i 1860, fant ingen Marit - hvis det er den samme Halstein som du fant, da?!Gir dette en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Heidi,er din kilde kirkebøker, bygdebok eller annet? Og sier den noe om hvor disse bodde?? To brukbare kilder for meg vil være Utflyttede fra S.Aurdal (om presten var edru og har gjort sin jobb!) eller bygdeboka. Problemet med den siste er at ettersom jeg ikke har noe bruksnavn så må hele boka leses gjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!Det første paret finner du på Leira i N.A. i 1865, sammen med datteren Ingri på 26 år.Par nummer to er jeg litt usikker på - de var ikke så åpenbare å få øye på, hvis de lever i 1801, da... Men kikk på gården Brendingen.Jeg har brukt de kirkebøkene som er registrert på Familysearch for å finne frem til kandidatene i det forrige innlegget. Du finner garantert mer informasjon i originalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du har farsnavnet fra, men hvis det ikke er 100% kan det jo være verdt å sjekke ut Marit Arnesdtr. Øyhus f. 1829 i S.A., foreldre Arne Arnesen Øyhus og Ingrid Olsdtr. Langedrag.Arne Andersen og Marit Haldorsdtr. gift 3.6.1830 i N.A..A.A. og Marit L. gift 4 Nov 1827 i N.A..Lykke til med bygdeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tusen takk!Det eneste jeg vet er at Marit var født ca 1830 i S.Aurdal, og at farens navn ved hennes ekteskapinngåelse på Ø.Toten (m/ Hans Christiansen den 16/9 1854) er oppgitt til å være Arne Andersen. Marit er til din orientering min kone's tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har to MULIGE fedre til min Marit: i FT 1865, s. Aurdal, Bruflat: På ESPELIEN finner jeg Arne Anmdersen, 71 år og hustru Siri Syversdatter.På Nordre Klevgard finner jeg Arne Andersen, 49 år, enkemann.Har noen S.Aurdalsboka og/eller kjenner til om en av disse (+Heidi's forslag eller andre) kan være opphavet til Marit Arnesdatter, f. ca 1830, utflyttet til Toten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.