Gå til innhold
Arkivverket

[#7206] Marte Larsdtr. f. Risnes i Manger ca. 1842

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det nokon som har info om Marte Larsdtr. f. på Risnes ca 1842. Veit at ho vart gift på Marøy, men eg veit ikkje noko om forfedrene hennar eller om ho evn. hadde søsken og deira evn. etterkomarar. Marte var mormor til min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei.Er du sikker på at ho var født på Risnes? Det finnes nokre kandidater, men ingen frå Risnes i det tidsrommet. Veit du kven ho vart gift med og kvar dei vart busette?Har du namnet til nokon av borna hennar? Det ville vore lettare med nokre fleire ledetrådar.Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ho var gift med Ole Knudsen Marøy og i 1801 hadde dei barna Lars Olsen 23 år og Giske Olsdtr. 16 år. Giske vart gift med Mons Johannessen Marøy og dei hadde i 1825 hadde dei barna Johannes 9 år, Ole 7 år, Anders 1 år. Eg har fått oppgitt at Marte Larsdtr. Risnes og Ole Knudsen Marøy vart trulova i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Det er litt uoverenstemmelser med årstallene dine Terje !Etter å ha kikket litt over de nye opplysningene dine , går jeg ut fra at det er i 1742 Marte Larsdatter er antatt født på Risnes ,og ikke 1842 ?Det er iallfall en Ole Knudsen Marøy som gifter seg i 1773 med en Marte Larsdatter Risnes.(DA)Uansett finnes det ikke kirkebøker fra før 1759 når det gjelder Manger.(Riksarkivet .)Det finnes et skifterregister for Nord-Hordaland (Digigtalarkivet).Der er det i årene 1776-79 ført opp en Lars Gudmundsen ,Risnes ,Radø Skibreide ,Protokoll 6a, side 214 .Det er jo en liten mulighet for at det kan være faren til Marte . Jeg kan ikke se andre muligheter til å finne ut hvem foreldrene til Marthe er .Det måtte i tilfeller være folketellingen i 1769. I 1758 ble det ført et sjeleregister, som delvis er tilgjengelig i Rogaland ,vet ikke hvordan det er med Hordaland.Sjansen for at Marte ved disse registreringene bor hos foreldrene er vel også liten.Så det siste håpet er et eventuelt skifte.Før det ville jeg sett litt på hvem som er faddere/vitner til Marte og Ole sine barn.mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Det vart halde skifte etter Lars Gudmundsen Risnes 10. mars 1778. Borna var: 1. Gudmund Larsen, 20 år 2. Marithe Larsdtr, gift med Ole Knutsen Marøy 3. Kari Larsdtr Nordanger, g.m. Rasmus Magnesen 4. Ingeborg Larsdtr Kvalheim g.m. Johannes Johannesen 5. Brithe Larsdtr, 26 år Enka etter Lars Gudmundsen Risnes var Anne Jonsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpa så langt. Skulle det vere meir info om denne slekta så vil eg setja pris på å få veta mest mulig. Så har eg eit sprøsmål til. Er det nokon som kan fortelja meg om det kan vere eit slektsforhold mellom denne slekta og Nils G. Bertinsen Risnes f. 1870?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.