Gå til innhold
Arkivverket

[#7208] Thorbjørn Johannesson Skjelaaen - Samnanger


Gjest Annette Bokneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Annette Bokneberg

Er det noen med kirkebok for dette området som kan hjelpe meg? I FT for 1865 finner jeg Thorbjørn Johannesson Skjelaaen. Han har en sønn Nils 17 år. Er dette den Nils som senere flytter til Fusa og gifter seg med Martha. (FT 1900 Aarsvaagen) Kan neoen opplyse om flyttede fra Samnanger?Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Det er ingenting som tilsier at Nils T Nedre-Boge (NTB) ikke er din Nils Torbjørnsen Skjelaaen (NTS).NTB er født i Samnanger .Et moment som sannsynliggjør at -T - står for Torbjørnsen er at Torbjørn Nilssen Boge f.1875 som ved ft 1900 også er oppført under Aarsvaagen , ikke usannsynlig er en sønn av Nils T.Han er også født i Samnanger . Skikken med å kalle opp første sønn etter farfaren, vil jeg anta fremdeles stod sterkt i Samnanger anno 1875.Dersom en går ut fra at NTB er far til Tørbjørn Nilss.Boge , ser det ut til at han har flyttet til Samnanger mellom 1875 og 1883.Disse spekulasjonene kan virke litt lettsindige , men sikrere svar på dette får du fra kirkeboken .Dersom du ikke får svar fra andre , skal jeg gjøre et oppslag for deg til uken. mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Takk så langt. Jeg har tidligere saumfart bygdeboka for Samnanger etter faren til Nils, og kom da bare fram til denne ene. Men jeg må jo være 100 % sikker......Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Samnanger II av Nils Lauvskard står det s. 44 under Skjelåna: "Torbjørn Johannesson Skjelåna (S. I, s. 229). Sonen Nils hadde ein son Torbjørn, som var gift 1893 med Martina Larsdtr Kvalvåg frå Lindås, b. på Berge i Fusa." Denne Nils var født ca 1849. Jeg har begge bygdebøkene fra Samnanger og all morsfamilien min er derfra, så ta gjerne kontakt om det er noe du trenger. Er bortreist fra 20.12 til 7.1.02 mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.