Gå til innhold
Arkivverket

[#7209] Kirkebøker fra Norderhov - Wexal


Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

Er det noen som har tilgang til kirkebøkene fra Norderhov 1720 - 30?En av mine aner var Friederich Halvorsen Wegsahl. Han giftet seg i Kristiania 1753 med Randina Bentsdtr. Dvergsteen (fra Brandbu). Jeg tror han har navnet sitt fra Wexal i Norderhov, og at han ble født ca 1728.Er det noen som har mulighet til å finne ham og foreldrene i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kan dette være den riktige, tro? Døpt 7.mars 1728 i Norderhov: Friderich, "Halvor Ols. Wægsal og Cathrine Schütis barn". Faddere: Tron Wee, Abraham Wee, Hans Jørgen Oppen, Lisbeth Schuth, Maria Olsdtr. Sørum og Berte Olsdtr. Loe. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Tusen takk for hjelpen. Dette er temmelig sikkert de rette personene. Egentlig kommer jeg dermed 2 generasjoner bakover. Dette fordi jeg tidligere har funnet Annichen Schiøth, som nok er mor til den Cathrine Schuti som du nevner.Halvor Olsen Wægsal skal ha kommet fra Haug i Haugsbygd. Jeg får prøve å finne litt mer ut om Haug, Schiøth og Wexal.Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Halvor Olsen Veksal og hans far Ole Halvorsen Haug/Enger er omtalt i A.Lagesen: Ringerikske slekter, bd.II, s.87 og 59, og i bd.III, s.477. Det er skifte etter Halvor Olsen Veksal 14/1-1735. Barn: Fredrik 6 år, Hans 4 år, Anne Cathrine 12 år og Anne 9 år. Ole Halvorsen Haug/Enger, ca 1654-1739, var gm Anne Hansdt Gullerud, hvis far var Hans Jacobsen Gullerud, f.i Fron, hvis far igjen var Jacob Eggertsen (Stockflet?). Ole Halvorsen hadde brødrene Halvor Halvorsen Flatla og Amund Halvorsen Virstad på Lunner på Hadeland. Vennligst kontakt meg, om du vil ha mer detaljerte opplysninger pr.brev. Torleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Ja, nå må jeg bare "bukke og takke". Innlegget til Thorleif Solberg bringer meg helt tilbake til ca 1600, og mine tidligere opplysninger vedr. Haug blir bekreftet. Alle opplysninger er registrert i mitt slektsprogram PAF 5.1. Jeg har alt tidligere bestilt, via fjernlån, "Ringerikske Slekter", bind II og III.Dersom det er mulig å få tilsendt mer detaljerte opplysninger pr. brev, er jeg selvsagt takknemlig!Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.