Gå til innhold
Arkivverket

[#7210] Kabelmester, vilket yrke?

Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Under Hedenström - Heidenström - en svensk/norsk släkt - nämner jag en Fritz Georg Heidenstrøm f. 1839 i Fredrikstad. Denne var vid sin vigsel 1863 matros. 1869 tituleras han Telegrafassistent och 1878 Arbeitsbestyrer. Möjligen tjänstgjorde han vid Horten. Efter flyttningen till Bodø blev han Kabelmester. Vad betyder denna titel? Eftersom släkten tidigare innehållet mycket militärmusiker trodde jag - som svensk - ett tag att Kabelmester kunde motsvara svenskans Kapellmästare, men det var nog inte så klokt. Sannolikt något med kablar - telegrafi eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare et forslag uten at jeg vet noe om yrket kabelmester. Kanskje var han sjef og forsanger for et lag kabeltrekkere. Om de brukte sang på den tiden da. Det med sang under kabeltrekking er ihverfall en artig arbeidsmetode, og sikkert effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Berit för att Du svarade. Vad jag kan se är det 71 personer som läst min fråga och kanske den inte är så enkel som jag trodde. Vid sökning på nätet finner jag många" Kabelmester" inom elbranschen, men om jag inte tar fel hamnar jag i Danmark på hemsidorna. Är det en benämning som inte längre används i Norge, och det är därför som inte fler svarar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Olle!Pussig å tenke på at i Lofoten, ikke så forferdelig langt fra Bodø, ligger det kjente stedet Kabelvåg. Det er allment akseptert at ”kabel” her er det samme som ”kapell”. Ut fra dette tror jeg ”kapellmester” kanskje ikke er så dumt…Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Bjørn, Tack för svar! Menar Du att ordet kapellmester också finns i norskan för någon som leder ett musikkapell? Det är mycket jag inte vet ... men era källor här på nätet gläder mig mycket. T ex kan man i Ft00 bl a få veta att Kabelmester Fritz Georg Heidenstrøm bodde på Kongens Gade 27 i Vaaningshus och hade 1 Udhus, Kulbod, Vedbod og Privet. Man kan nästan se honom gå där mellan husen ... Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Bjørn! Då får jag försöka finna var i Bodø Kabelmester Fritz Georg Heidenstrøm hade sin anställning. Kanske ligger den frågan utanför detta diskussionsforum. Hans släkting Musikunderofficer i Marinen Engelhart Heidenstrøm har jag faktiskt funnet på en bild : http://region.hive.no/knmm/knmm1912.htmlTack igen och en riktigt God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Bjørn:Det er nytt for meg at navnet Kabelvåg skulle ha noe med kapell å gjøre. Har alltid trodd at navnet hadde noe med fisk å gjøre (en sort fisk på et utenlandsk språk). Det mener jeg faktisk vi lærte på skolen. Men det er jo så lenge siden, så kanskje jeg er helt på jordet her? Kan du vennligst kommentere dette og derved kanskje overbevise meg om at din forklaring er den riktige? MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Hans!Ja det høres sikkert litt sprøtt ut dette her, jeg hørte forklaringen første gang mens jeg bodde i Harstad, av en kar fra Lødingen som selv hadde bodd i Kabelvåg en periode. Stort sett er det jo i de delene av Nord-Norge der finsk språk har (hatt) stor innflytelse at man stokker om litt på b og p, osv., dvs. først og fremst Finnmark, men jeg lot meg altså overbevise. Det var dette jeg kom til å tenke på da jeg leste Olles innlegg. For å være sikker, slo jeg opp i Ascehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon før jeg skrev, og der fikk jeg forklaringen bekreftet:"Kabelvåg (første ledd i navnet er ordet kapell), tettsted i Vågan kommune, Nordland..."Så dette er altså det jeg har om saken..God Jul til alle, mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!For ordens skyld: Jeg har hørt eller sett uttrykket ”kabelmester” før. Siden det tydeligvis gir assosiasjoner til ”kapellmester/ kapellmästare”, og dette samtidig dreier seg om en musikerfamilie, tenkte jeg bare at i et område der man av en eller annen grunn får ”Kapellvåg” til å bli ”Kabelvåg”, kunne man kanskje også få ”kapellmester” til å bli ”kabelmester” ved i allefall én anledning...Men det mest sannsynlige er vel kanskje at betydningen er en annen. Du som nå har Internett oppe, kan jo f. eks. gå på AltaVista, og skrive inn søkeordet ”kabelmester”. Da vil du foruten en rekke treff på stillingsbetegnelser i danske elektrisitetsverk, få opp Ole Øiestad, som rundt 1900 var kabelmester ved Sandnes E-verk. Så det er vel snarere snakk om en elektrisk ledning enn et orkester...Fortsatt God Jul, mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H. Thingvold

Kabelmester er nok ingen musikant !Georg Fritz Heidenström ble ansatt som Kabelmester i Nordre krets (Nordnorge) i Sjøkabelverket i Televerket i 1879.På den tiden foregikk det en sterk utbygging av telegraf- og telefonlinjenettet. En arbeidsbestyrer var leder for et arbeidslag, vanligvis såkalt farende lag, som bygde telegraf- og telefonlinjer rundt omkring. Et lag kunne være på 10 – 20 personer, ofte fullt oppsatt med alt nødvendig av utstyr og forsyninger for å greie seg selv til skogs og til fjells: telt, kokk, m.v.Sjøkabelverket bygde og vedlikeholdt kabler langs kysten og over fjorder. Det norske Televerket hadde flere kabelskip og skøyter opp til 1990. Båtene hadde ordinært mannskap, men Kabelmesteren hadde ansvaret for det kabeltekniske og selve utleggingen, altså som en arbeidsbestyrer på land.Disse opplysningene har jeg fra Arve Nordsveen ved Norsk Telemuseum. Jeg har selv vært med en kabelskøyte på inspeksjonstur, min far var i Televerket, men jeg måtte sjekke opp tittelbruken.Det internasjonalt mest kjente kabelskipet var ”Great Eastern” som ble brukt for å legge transatlantiske kabler i 1860-årene. Det var verdens største skip for sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nøyaktig hvilke oppgaver en kabelmester hadde, men jeg føler meg ganske sikker på at han ikke var kapellmester. Ved folketellingen for Bodø fra 1875 er det én kabelmester i byen, nemlig Fredrik Christian Bruun Hansen. Han omtales samtidig som telegrafist. I 1900 finner vi denne merknaden ved hans enke: "Manden fv. Kabelmester i Statstelegrafen". Når det gjelder Fritz Georg Heidenstrøm, så ser jeg at sønnen(?) Reidar omtales som "Stud. med. Kabelmester ved Telegrafvæsenet". Her er vel forklaringen at han selv var stud.med., men at faren var kabelmester i telegrafvesenet.Jeg vil legge til at det i folketellingen for 1900 er fire kabelmestere i tillegg til Fritz Georg. I alle fall to av dem var ansatt i elektrisitetsverk. Det er derfor riemlig å tro at en kabelmesters ansvar og arbeidsoppgaver hadde med ledningsnett å gjøre, - enten telegraf-, telefon- eller kraftlinjer. Jeg ser at én av kabelmesterne var fhv. dampskipsfører. Det kan muligens tyde på at han hadde med strekking av sjøkabler å gjøre.Kanskje en henvendelse til Norsk Telemuseum vil kunne gi et endelig svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Bjørn:Jeg kom vel i skade for å avspore den interessante diskusjonen om tittelen kabelmester med min kommentar om opprinnelsen til stedsnavnet Kabelvåg. Imidlertid har jeg nå slått opp i Aschehougs konversasjonsleksikon, og der står det klart og greit, under Kabelvåg, at "Første ledd i navnet er ordet kapell". Så der har du sikkert helt rett. Det er likevel sant at jeg i min skoletid for lenge, lenge siden ble fortalt at Kabelvåg kanskje hadde sitt navn fra det hollandske Kabeljau, som betyr stor torsk. Aschehoug sier om dette ordet: at det er "lånt fra eldre nederl. hvor det antagelig er en omstilling av sp. bacalao". Heldigvis er det aldri for sent å lære noe nytt!Med ønske om en god jul. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack alla för era inlägg! Nu är ordet klarlagt och det råder ingen tvekan om dess betydelse. Øivind, om Du har kontakt med Arve Nordsveen ved Norsk Telemuseum, så framför gärna mitt tack tillhonom. Årtalet stämmer också enligt mina anteckningar, med att sista av mig funna barn som föddes i Fredrikstad var Karen Alexsandra Heidenström f. 1878-08-26. (Hon var senare lärarinna i Bodø.) Tidigare uppgifter om flyttningen till Bodø för familjen hade jag i brevform från en sonson född 1901. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.