Gå til innhold
Arkivverket

[#7219] Barnet som "forsvant"


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Min tippoldefar Christian Mathisen Lærum, fra Ø. Lærum i Sande hadde en bror, Johannes, han var født i 1796, og døpt 10.07-96. Jeg finner ham ikke i folket. 1801- Sande i Vestfold. Finner ikke at han ble konfirmert . Jeg har studert kirkeboka for Sande, men finner ingen forklaring på forsvinningen der heller. Ble dødsfall som var litt "mystiske" oppført noen andre steder?? En mulighet er jo at presten har glemt å føre det inn, og da er jeg jo like langt. Mvh AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg finner kun en Johannes Mathisen i FT 1801 i Sande. Han er 8 år og bor på gården Schar. Han er sønn av Mathis Johannessen, Huusbonde, 43 år, 1.te gang gift, Bygselmand, og hustru Gunnild Olsdtr., 45, 1.te gang gift. (Men om du er sikker på fødselsåret 1796, er han kanskje ikke aktuell. 1794 hadde passet bedre. Men feil aldersangivelse forekommer jo i folketellingen for 1801). MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er mulig at Berit har oppklart "mysteriet". Men vil bare nevne at hvis en person forsvant, og man antok at vedkommende hadde omkommet ved f eks drukning eller at det gikk seg bort i skog og mark uten å bli funnet, ble det ingen begravelse og heller ingen kirkebokinnførsel. Da kan dødsmeldinger til sorenskriveren oppklare et evt mysterium hvis det finnes for det aktuelle tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Kari Takker for tipset, jeg skal sjekke det, regner med at jeg må til Kongsberg da...for det finnes vel ikke på microfilm? Berit hadde nok ikke funnet rett person til meg. Jeg har blitt tipset om vedkommende tidl. Men jeg tror nok ikke yngstesønnen til Mathias Lærum endte som tjenestekarl på Dunen :-) Hadde det vært barnebarn av Mathias hadde det nok stilt seg annerledes...... Mvh AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har opplevd at folk som druknet på havet er innført i kirkeboka, gjerne meget lenge etter at det skjedde. (Trolig i forbindelse med at resten av mannskapet kom tilbake og fikk gitt beskjed). Da står det at de druknet der eller der, den og den dato, eller at de rett og slett ble "borte" på havet. Jeg skal ikke sverge på at alle som omkom på havet ble ført inn i kirkeboka, trolig ikke, men det forekom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Svein. Bare det at dette var et lite barn, som heller ikke ble oppført i folketellingen for 1801 i Sande! Da var han knapt 4 år, så han burde jo ha vært hjemme da?! Ikke finnes han hos noen nære slektninger under samme folketelling heller......Så det hele er litt merkelig. Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Greit, Anne - jeg uttalte meg mer generelt.En grunn til at folk mangler i ft. 1801 kan være at de av en eller annen grunn er glemt oppført. Jeg har opplevd i Gausdal at to barn som i høyeste grad var i live, mangler i 1801. Jeg fant dem igjen senere. Det dreide seg om småbarn på 2-4 år. I Fron, Drammen og Ås mangler det hele familier, familier jeg selv stammer fra. Det tyder på at de reelle manglene i ft. 1801 antagelig må være langt større. Felles for disse familiene var at de hørte til husmanns-/arbeiderfamilier. Kanskje de var mer utsatt for å glemmes.(Og jo: Jeg har selvfølgelig lett etter personene andre steder også, ikke bare der de "burde" være.) Kan forresten nevne at familiefaren i Fron døde i 1808, da var det et skifte, men mannen selv er uteglemt fra kirkeboka. Man kunne nesten tro at han var tabu hos diverse offentlige myndigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Har du noko som tilseier at han har levd etter 1801? Dersom ikkje, vil eg tykkje det er rimeleg at han har døydd og at dødsfallet ikkje er ført i kyrkjeboka. Eller at han er ført under feil namn, det førekjem ofte, ikkje minst når det gjeld born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Aase. Nei ...jeg har ikke funnet noe som tilsier at han levde etter 1801, jeg har som sagt sjekket om han befant seg hos noen slektninger i bygda på den tiden (Folket. 1801) Men nei, ikke fant jeg noen konfirmasjon på ham heller. Hans far var en forholdsvis kjent mann i bygda, så jeg syntes det er rart om han ble "satt bort" Muligheten for at han kan ha blitt oppført under feil navn er jo tilstede. Min farfar`s eldste bror ble det, han døde ung, og sto oppført under faren`s farsnavn. Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.