Gå til innhold
Arkivverket

[#7225] Falsum i folketellingene?


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

I arbeidet med slekta har jeg ofte startet med bygdebøker, for så å verifisert dataene med kirkebøker og folketellinger. En av "mine", Thor Sylfestsen født 1778 fant jeg igjen i tellingen 1801 under Strand i Skjold. Her står det svart på hvit, at han er mannens broder. Dette var en bekreftelse på informasjon fra bygdeboka for Tysvær 2, men når jeg nå leser i Tysvær 7, Nedstrand 1, står det at denne mannen, Sylfest Sylfestsen, 50 år må være et "falsum" og at det må være snakk om faren til Thor Sylfestsen, Sylfest Toresen født 1742.Hvordan kan dette tolkes? Det kan jo være, at disse hører til en annen slekt eller?Terje Kolbeinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Det spørs vel om du ikke har funnet feil mann i folketellingen - han er 44 år og altså født ca 1757, mens din mann er født i 1778. Og selv om hans alder er feil i folketellingen så er broren enda 6 år eldre og altså født rundt 1751 - og da kan de jo umulig ha en far som er født i 1742. Det får jo være måte på fremmelighet.Det KAN jo være noe slikt Tysvær 7 sikter til. Men helst er det vel en eller annen tidligere konstruksjon som prøves avlivet? Men jeg kjenner ikke Tysvær eller bygdebøkene så dette er ren gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.