Gå til innhold
Arkivverket

[#7226] Guri Serine Jacobsdatter, f. Egersund omkring 1780

Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Guri Serine dro til Arendal og ble gift med min tt-oldefar Terje Bærntsen Kallhovd. Familien levde i Arendal. De fikk barn med navn som Bærnt, Jacob, Andreas, Karen Regine og Tønnes. Er det noen som vet noe mer om henne/disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Slettemoen

Denne ser jo passende ut:Guri Jacobsdtr. døpt, 29 Aug 1784, Østre Moland, Aust-Agder, foreldre: Jacob GUNDERSEN og Siri Tallachsdtr.Siri finner du på Gaarden Eskestøl i Østre Moland i 1801, hun er enke og "Har sit ophold af sønnen "jacob gundersens enke"", sønnen heter Gunder Jacobsen, er 26, gaardbruger, bonde og national soldat, i husstanden er også broren Tallach på 22 og Guri på 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Tja, jeg har registrert hennes fødested til Egersund....? Jeg antar vi må lete videre. Takk så lenge (og særlig var jeg imponert over ditt bidrag om Anne Dorthea et annet sted på nettstedet!). Mvh Jarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Slettemoen

UNNSKYLD! Jeg hadde hengt meg opp i ditt forrige innlegg fra Aust-Agder!Dette ligner mer på henne:Guri Sirine JACOBSEN, døpt 20 Mar 1779 i Egersund, foreldre Jacob Thorsen og Rachel Christophersdtr.Finner også en Rachel Christophersdtr. som gifter seg med en Thor? Thorsen i Egersund 8 Dec 1774.Guri har søsknene: Berthe Margrethe f. 1782, Tønnes f. 1786 og Christopher f. 1789, Esther f. 1792 (her står faren som Jacob Bøe), Jacob Michael f. 1793 og Jørgen f. 1797, alle i Egersund.Beklager igjen at det gikk litt for fort, jeg får vel ta meg en pause! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk, igjen. Vennligst ikke ta pause! Har du mikrofilm eller andre måter som gjør at du sitter på såpass mye kilder/opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Slettemoen

Hei du,Bare hyggelig! Her har jeg brukt www.familysearch.com, hvor mormonerne har scannet flust av norske kirkebøker! Ta en titt, spesielt på IGI - International genealogical index og VRI - vital records index, et nyttig verktøy!Der finner jeg Bærnt døpt 9 May 1807 (død ung?), Bærnt Tobjas døpt 21 Sep 1809, Jacob døpt 26 Sep 1812, Andreas døpt 24 Feb 1816, Karen Regine døpt 14 Nov 1819 og Thønnes døpt 8 Jun 1823. Alle med farsnavnet Torgersen (sikkert en avledning av Torger, Torje®, Terje), men med foreldrene Terje Berntsen og Guri Jacobsdtr.Jeg finner også Terje og Guri gift 15 Apr 1806 i Arendal.Lykke til videre!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg ser nå av skannede kirkebøker at jeg snart kan jakte mer i kirkebøker uten å måtte reise til Stavanger.Et par observasjoner - som det hadde vært interessant å få kommentarer på:I FT 1801 finner jeg Jacob og Rachel her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11101&gardpostnr=198&personpostnr=1029&merk=1029#ovre>LenkeI manntal 1758 finner jeg Thor og Anna - med sønn Jacob 9 år - på gården Westhovd (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Kan det være Gitloug?Kan det evt. være Hans Tolleisens kone Gitloug Asbjørnsdatter? (Dette er en litt vill gjetting... etter enkle søk i ft 1801) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.