Gå til innhold
Arkivverket

[#7227] Anne Dorthea Pedersdatter (Skotta) f. i Fjære (?)

Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Min tt-oldemor, Anne Dorthea Pedersdatter, ble gift med Stian Olsen Skotta (1808-1890) på Fevik i Fjære/Grimstad. Det er mulig hun slekter fra Konnestad i Lia, Fjære? Hun er født omkring 1818. Er det noen som kjenner til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Slettemoen

Du finner en Ane Dorthea Persdtr. døpt 11.10.1818 i Fjære, datter av Per Jørgensen og Dorthe Kirstine Andersdtr. Hun hadde de søsknene Jon f. 1820, Jørgen f. 1816, Pettrine Dorthea f. 1825 og Johan f. 1822, alle døpt i Fjære. Ved alle søsknenes dåp står faren oppført som PEDER Jørgensen, det er bare når Ane døpes han kalles Per - moren er den samme hver gang. Ved broren Jørgens dåp har moren etternavnet Graenstad (sikkert vanskelig å tyde kirkeboka).Det er vel moren Dorthe Kirstine du finner som niåring på GRÆBSTAD i Fjære i 1801, datter av Anne Bentsdtr. og Anders Jonsen, begge i sitt 41. år. Dorte Gundersdtr., 71, er Anders sin mor.Denne Daarte Chistine ble døpt 18 Sep 1791 i Fjære, foreldre Ane Bentsdtr. og Anders Johnsen.Dorthe og Peder Jørgensen gifter seg i Øyestad pgj. (som Fjære vel er et sokn i?) 20 Jan 1813, iflg. Familysearch.En Stian ble døpt 6 Jun 1808 i Fjære, sønn av Ole Larsen og Tonje Stiansdtr.Stian og Anne Dorthea ble gift 16 Nov 1837 i Fjære, noe som kunne tyde på at det stemmer at også hun er derfra.Håper dette kan hjelpe deg noe videre! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette var flott! Vha. dine opplysninger har jeg koblet henne inn på en god del andre relasjoner jeg har registrert tidligere. Det bekrefter også hopehav mellom eldre slekter i Fjære - og navnebruken er gjenkjennelig. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.