Gå til innhold
Arkivverket

[#7228] Amund Christensen/Else Marie Olsdatter, Andebu/Sto

Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Født ca 1793 ukjent sted, død 21.3.1833 i Stokke. Husmann/møllearbeider/smed på Melsom i Stokke. Innført i kirkebok for Andebu som utflyttet 1816 fra Sucke, Andebu til Tufte, Stokke sammen med kone Else Marie Olsd (26), fødested og vielseskirke ukjent. Er på jakt etter fødested for begge to, samt hvor det ble av barna. De hadde følgende barna: Ole Amundsen Hans Christian Amundsen Martina Amundsdatter Dorthea Amundsdatter Mathias Amundsen Christen (Christian)Amundsen Maren Louise AmundsdatterEr det noen der ute som kan hjelpe meg med opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Slettemoen

Hva med Amund Christensen døpt 23 Jan 1791 i Sande, Vestfold? Foreldre Chresten Amunsen og Mari Larsdatter. Iflg. Familysearch.Hans søsken var: Johanne døpt 26 Mar 1797, Isach døpt 7 Oct 1798, Christen døpt 6 Sep 1801, Hans døpt 17 Aug 1806 og Ellen Maria døpt 14 Sep 1806.For Else Marie finner jeg disse kandidatene: ELSE MARIA OLSEN, døpt 12 Aug 1787, Stokke. Foreldre: Ole Hansen og Marte Christensdatter. Det er også en ELSE MARIA OLSEN, døpt 18 Nov 1790 ved Sankt Laurentii, Tønsberg med foreldre Ole Hansen og Ingeborg Erichsdatter. Du har også to Else Maria i 1793, en i Stokke, en i Våle og en i 1787 i Stokke, men jeg vet ikke om Vestfold er fullt dekket på Familysearch...Noen tips, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
  • 3 år senere...
Gjest Bjørn Christensen

Prøver meg på nytt med dette.Har funnet opplysninger om Amund Christensen og hans aner. Amund er f. 1794 som sønn av Christen Anundsen og Dorte (Daardie) Jensdatter på Søndre Myre u/Gåserud i Lardal og vokste opp på Dalen under Nordre Hannevold i Lardal. I Ministerialbok for Andebu, perioden 1803 - 1828 står både Amund og Else Maria på side 622 som innflyttet til Andebu, men jeg er ikke i stand til å tyde skrften.Tar noen utfordringen og klarer å tyde dette for meg vil jeg være meget glad. Kanskje jeg endelig kunne komme litt videre med anene til Else Maria.Amund og Else Maria havnet tilslutt på Smedodden under Melsom i Stokke og i Stokke Bygdebok av Lorents Berg finner vi:'Av de mange smeder vil vi nævne Amund Kristensen, gift m. Else Maria Olsdatter, sikkert indflytterfolk. Amund faldt væk i 40 aars alder 1833. En av hans sønner, Hans Kristian Amundsen, flyttet til Nøtterø hvor vi endun træffer ætlinger efter ham.'Har imidlertid aldri funnet ut når og hvor Else Maria døde. Hun var født rundt 1790 og den eneste jeg finner som kunne passe er Else Maria Olsdatter på Hvitsten i Kodal. Hvis noen sitter på opplysninger om Else Maria vil jeg svært gjerne vite dette.mvh Bjørn Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om 'Annon Christensen' står det at han var innflyttet fra 'Borgen i Stoche Præstegiæld', og om 'Else Marie Olsdatter' står det at hun var innflyttet fra 'Hudflaaten i Stoche Præstegiæld'. Det står litt tydeligere skrevet i jevnførelsesregisteret (s. 714).Else Maria er vel da den Else Maria Olsdatter som ble født på Huflåtten i Arnadal sogn i Stokke i 1787, datter av Ole Hansen og Marte Kristensdatter. Hun er angitt å være 12 år i FT1801 og 16 år ved konfirmasjonen i 1803.'Borgen i Stoche Præstegiæld' er sannsynligvis Borgen i Arnadal sogn; mindre sannsynlig en av Borge-gårdene i Skjee sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Kristian!Takk for tyding og tips. Skal forfølge denne.Er det noen som vet når og hvor Else Maria Olsdatter døde tar jeg imot tips med takk.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.