Gå til innhold
Arkivverket

[#7232] En svensk "fourer" i Mandal

Gjest Asmund Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Asmund Lien

Sven Gabriel Høgdahl i Mandal (f. ca. 1819) var innvandret fra Sverige, kanskje Borås, og det heter seg at han var maler-gesell, men i folketellingen 1865 har han oppgitt sitt yrke som Fourer, hvilket så vidt jeg vet er en svensk underoffisersgrad. Denne svenske militære graden kan virke som en merkelig yrkestittel i Mandal, ikke minst fordi han i 1865 måtte ha bodd lenge i Norge. Han var gift med en Gunhild Severine Stiansdatter fra Holum, og deres eldste barn var da 17 år. - Hvordan finner jeg opplysninger om hans svenske bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Hei Olle - Takk for tipset! Og hei Sigbjørn - det er ikke alltid så enkelt. Jeg har et lignende problem med en rallar ved navn Johan August Samuelson f. 1852 som slo seg ned i Tyristrand. I kirkeboken finner jeg hans tilflytting behørig innført i 1882, men hjemsted i Sverige er ikke nærmere spesifisert. Jeg må bare innrømme at jeg har ikke sett kirkebøkene for Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.