Gå til innhold
Arkivverket

[#7233] Hviken Lars Halvorsen er far til Halvor og Maren ?

Gjest Inger Bjelke
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjelke

Hei. Etter å ha fått god hjelp så langt, legger jeg inn nytt emne på Lars Halvorsen. De fakta jeg sitter på er at Halvor Larsen (død i 1867, 65 ½ år gammel) og Maren Anne Larsd. Skien, gift 9/11/1841 24 ¾ år gammel, var søsken. Faren Lars Halvorsen, skal ha vært mestersmed ved Ulefoss Jernverk.I 1865 står Halvor oppført med fødested Skien og Maren med Eidanger.Har av Hans Mathisen fått forslag på 3 mulige kanditater. 1 Lars Halvorsen Skiold. Han står oppført som gruvearbeider i 1814 når han gifter seg med Marte Hansd. Maren og Halvor er i så fall halvsøsken. Halvor skal da være døpt 29/11/1801 og Maren 15/3/1815. Han har også en datter Maren som dør 7/6/1818 11 år gammel?? Kan han være den samme som Lars Skjold som i 1801 tell. bor på Fossum Søndre, Bratsberg, Gjerpen?2.Lars Halvorsen på N. Falkum. Halvor døpt 12/12/1802.3.Lars Halvorsen Svartangen u. Meen. Halvor døpt 17/06/1804.I Skien har jeg i 1801 tell. funnet en kandidat - Lars Halvorsen (27)g.m. Guri Torgersdt, uten noe mer hold en at Halvor og Maren muligens var fra Skien.Så da er spørsmålet om jeg kan finne ut med sikkerhet hvem som er rette opphav til Halvor og Maren med hjelp av noen av dere.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Inger Bjelke

Har strevd med opphavet til min tipptippoldefar en stund nå. Ut i fra kandidatene i innlegget over har jeg eliminert følgende1. Lars Halvorsen Skiold. Hans sønn Halvor dør 1/3 år gammel i Gjerpen, begraves 21. mars 1802.(Lars Skiold, Fossum Værk, har en sønn på 16 år med navn Halvor Larsen i folketellingen Gjerpen 1835) 3. Lars Halvorsen Svartangen u. Meen. Halvor døpt 17/06/1804. Fra folketellingen Gjerpen 1835 finner jeg en Halvor Larsen 31 år, gift og bosatt på Svartangen.Maren Anne Larsd. står oppført med fødested Eidanger i folketellingene 1865 og 1875, men jeg har ikke funnet henne døpt i Eidanger rundt 1817.Opprinnelige diskusjon på nr. 7119 LenkeFinner ikke noen passende Lars Halvorsen på N. Falkum i FT1801 En Lars Halvorsen får en sønn Tollef i Skien 1800. Fadderne har noen sammenfallende navn med de som er faddere til kanidat nr. 2 (Niels Olsøn og John/Jon Torjesøn).Noen tips til videre søking etter opphavet til Halvor og Maren Annemvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.