Gå til innhold
Arkivverket

[#7235] Marte Larsdtr. Risnes i Manger ca 1742 - søsken og

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Eg har lagt inn sprøsmål om dette før og har fått mange svar for hjelp i mitt vidare arbeid, men pga at eg brukte feilt årstall for kor tid Marte vart født, ville eg no prøve meg på nytt. Dersom det er nokon som kan hjelpe meg å finne noko om slekta til søskena hennar og evn om det var slektsforhold mellom denne slekta og den slekta som Nils G. B. Risnæs f.1870 kom frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Slettemoen

Ut fra skiftet skulle hennes foreldre være Lars Gudmundsen Risnes d. 1778 og Anne Jonsdtr.Bryllupet mellom Marte Larsdtr. Risnes og Ole Knuds. Marøy sto 23. juni 1773, de ble trulova 20. mai.De hadde barna Martha f. 1775, Lars f. 1778, Johanne f. 1781, Gidsche f. 1784,-----------Nils Bertin Gregoriusen Risnes f. 2.11, døpt 6.11.1870 i Bø sokn. Foreldre Gregorius Martinusen og Berthe Larsdtr. Dette paret hadde også sønnen Martines Skrøder Risnes f. 27.1.1859, han var heimedøpt av Berthes far Lars Nilsen Marøen. Såvidt jeg kan se fikk paret sitt første barn i 1856 - et sted står moren oppført som Anna Bertine...Den 7.7.1855 gifter Ungk. Gregorius Martinussen Riisnæs (25) og Pige Bertine Larsdtr Marøen (20) seg, hans far er Martinus Ols., hennes far er Lars Nielssen.-----------På farssiden: Gregorius ser ut til å være sønn av Marthinus Olsen Rosnæs og kona Christine Christensdtr. Han ble født og døpt 29.8.1830.UngK. og kræmmer Martines Schrøder Olsen Rosnæs (25) og Pigen Soffie Christine Christensdtr Bøe (19) ble gift 12.7.1818.Martinus Schrøder Olsen døpes i Manger 9 Jun 1793, sønn av Ole Clemetsen og Else Martinusdtr., etter navnet å dømme er vel dette bestefar til Nils Bertin.Christine Sophie Christensdtr. døpes 17 mars 1799, datter av Christen Pedersen (død før 1801) og Ane Christine Wabech (Ane giftet seg på nytt med lensmann for Radøy Ole Magnesen Bøe.)---------------På morssiden: Den 7.7.1832 gifter ungk. Lars Nielssen Marøen (24) seg med Pigen Johanna Gundersdtr Solen (22).Hans foreldre er Niels Rasmus. Marøen (fra Sæle) og andre kona Brithe Olsdatter Riisnes (ser ut til å være datter av Ole Jacobsen), Johannas foreldre er Gunder Johaness. Solen og Anne Olsdatter Lunde.------------Jeg kan ikke se noen umiddelbare paralleller til Marte Larsdtr. Risnes eller søsknene Gudmund Larsen Risnes gm. Magdeli Olsdtr. Waagenæs (de bodde på sistnevnte gard), Kari Larsdtr. Nordanger g.m. Rasmus Magnesen, Ingeborg Larsdtr. Kvalheim g.m. Johannes Johannesen eller Brithe Larsdtr. gm. Ole Larsen Helle blant disse... men jeg kan jo ha bommet, og det kan være lenger tilbake - kanskje andre vet mer?Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for fin utgreiing. Er det mulig å få vite noko meir om: Martha f. 1775, Lars f. 1778, Johanne f. 1781? Gidsche f. 1784 var mor til min tippoldefar. Min tippoldefar var Lars A. Andersen f. ca 1811 og han hadde barna: Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 døpt. 3. okt. 1846. Gjertine Gurine Larsdtr. f. 14. des. 1848 døpt 17. des.- 8. okt. 1915 Budde på Blåsternes. Marie Bertine Larsdtr. f. 2. okt. 1852 utvandra til USA 1. mai 1878. Mi oldemor var Gjertine Gurine. Martinus Johan Larsen f. 25. april 1855 – 2. mai 1860 begr. 7. mai 1860. Ludvig Olai Larsen f. 25. aug. 1857 – 19. april 1876 døydde som spedalsk på St. Jørgens Hospital. Johanna Martine Larsdtr. f. 29. mai 1861 – 9. jan. 1890 døde på Lungegaardshospitalet i Bergen. Eg har i lengre tid prøvt å finna ut kvar det vart av Mons Andreas gift 30. juni 1872 i Korskirken i Bergen, samt søstera Marie Bertine. Eg veit at Marie utvandra til USA 1. mai 1878, men der stoppar alle spor? eller er det nokon som veit noko meir om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T.Slettemoen

Den 4.9.1803 giftet ungekarl Lars Olsen Marøen seg med pigen Brite Olsdatter Risnæs.Og dette KAN være linken du så etter!Hun ser ut til å ha giftet seg opp igjen (må sjekkes med kildene!) med enkemand Niels Rasmusen Marøen allerede 21. juni 1807. Hvis dette er den samme Brite (vær OBS på at det er flere Brite Olsdtr. på Marøy og Risnes på denne tiden), så er hun og Nils R. besteforeldre til Nils Bertin Gregoriussen, mens hennes første ektemann Lars Olsen jo er sønn av "din" Martha Larsdtr. Risnes.Forbindelsen mellom Nils Bertin og Martha er da at hans bestemor første gang var gift med Marthas sønn. Familiene kan jo ha holdt forbindelsen varm i og med at Nils Bertins far Lars Nilsen f. 1809 (oppkalt etter Brites første ektemann, Lars Olsen?) hadde den eldre halvbroren Ole Larsen f. 16.3, døpt 18.3.1804 (sønn av Brite Ols. og Lars Ols., og halvonkel til Nils Bertin). Denne Ole hadde jo Martha som bestemor. Lars Nilsen hadde forøvrig de "ekte" brødrene Knut f. 1812 og Nils f. 1815 også.Dette er litt keitete å sjekke her på DA, fordi kildene ikke passer helt med årene vi "lurer" på, nemlig tidsrommet 1803 til 1807 - døde Lars Olsen da? Giftet "hans" Brite seg på nytt da? Kanskje en barmhjertig sjel har tid til å bla i originalene for deg...!?Forøvrig: Gbr. Niels Rasmusen (52) Marøen, druknet paa Søen 17 jan. 1817. Ikke funden. Hans Brite giftet seg ganske raskt igjen - men spørsmålet er om hun er den samme som var gift med Lars Olsen...Død 19.11, begr. 26.11. 1820 gdbr. Kone Marte Larsdtr (80) Marøen.Død 21.02, begr. 27.02.1830 vilkaarsmand Ole Knudsen (89) Marøen.Håper ikke dette ble altfor rotete, men at du kan ha litt nytte av det? Det er jo litt innfløkte familieforhold vi snakker om... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T.Slettemoen

Den tredje datteren til Marte Larsdtr. og Ole Knudsen Marøen, Johanne Olsdtr. Marøen, døde forresten som femåring i 1787.For den første datteren deres, Martha f. 1775, har vi flere alternativ, men dette er det mest nærliggende:Marte Olsdtr. Marøen som gifter seg i 1796, med ungekarl Johanes Nilsen Taule. Hun ville da vært 21, men DA har ikke noe alder på henne ved vigselen. Disse bor på Heggøeholmen i 1801, da er hun 26 år, så det passer jo strålende. Det er ikke andre Marta Olsdøtre i passende alder i 1801.Men nå må jeg gå og jule meg litt - lykke til videre!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.