Gå til innhold
Arkivverket

[#7239] Gummerud på Øvre Eiker.

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

En av mine slekstlinjer ned på 1700-tallet synes å gå til gården Gummerud på (Øvre?) Eiker. Så langt jeg kan forstå av kildene "lå" den i nærheten av Vestfossen. Jeg skriver "lå" fordi jeg bare finner navnet fra rundt 1700 til en gang etter 1801. Navnet er ikke å finne, hverken i Manntallene fra 1665/66 eller i FT 1865. (Ihvertfall ikke for Eiker).Er det noen som vet noe mer om denne gården og slekta derfra?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Gården du leter etter må være Gommerud i Øvre Eiker, den finnes i folketellingene både i 1865 og 1900. At skrivemåten endrer seg fra Gummerud til Gommerud er ikke særlig oppsiktsvekkende. Gården består av flere bruk og ligger øst for Vestfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Uff!!! Trodde jeg hadde sjekket for den varianten. Takk skal du ha uansett - det avklarte endel, men fortsatt er gården fraværende i Manntallet 1665/66.Etterlyser også noen som har slektslinjer dit, fortrinnsvis tilbake til før 1800.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Kjell!En av mine tipp-tipp-oldemødre var Mari Henrichsdatter Gummerud, f. 1799, datter av Henrich Erlandsen Gummerud f.1755 og Margrethe Nielsdatter f. 1777. Foreløpig vet jeg ikke mer om personer derfra.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei Bjørn! Takk for sist og god jul! Det måtte jo skje tilslutt at vi fant felles aner! Halve Eiker er jo i slekt med den andre halvparten!De siste dagene har jeg faktisk gått endel i detalj når det gjelder Gummerud. Digitalarkivet og Ffamilysearch/IGI har faktisk endel tilbake til rundt 1700 som det går an å sy sammen med rimelig sikkerhet.Så langt jeg kan se av det jeg har funnet møtes våre slektslinjer med ekteparet Peder Larsen/Lauridtzen (jeg antar Gummerud, selv om det ikke står) og Kari Erlandsdatter som giftet seg i Haug kirke i 1700. Min linje går tilbake til sønnen Lars/Lauridtz (f.1703) og din til sønnen Erland/Elen (f.1710). Skal sende det jeg har, men du må gjøre litt selv for å komplettere din linje opp mot FT1801.Mvh KjellSkal sende det jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Mer som en kuriositet kan det nevnes at Gommerud gård idag eies og drives av den ikke ukjente senterpartipolitiker Per Olaf Lundteigen. Gården ligger øverst på veien som går opp forbi tidligere Fredfos Ullvare(?) i Vestfossen. Har et søskenbarn som heter Gommerud. Hans bestefar flyttet derfra til Drammen ca 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Jan Engedahl

Kom tilfeldig borti denne saken på leit etter noe annet. Det er mulig du har funnet ut av det, men fort og gæli, en mulig brukerrekke på gården i en kort periode. Håper jeg ikke har blander inn andre gårder her.1528 Olaff, 1591 Jon, 1593-1594 Gunder, 1613-1624 Jørgen, 1626-1657 Anders, 1661-1683- Lars, 1697 Enken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.