Gå til innhold
Arkivverket

[#7246] Nikolai Gratscheff, Oslo 1913

Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

I Oslo byarkiv fant jeg for mange år siden en russer ved navn Nikolai Gratscheff (f. 31.12.1882), “arbeidsløs finmekaniker”, som skal ha bodd i Edvard Storms gate 5 fra 01.02.1913. Året før oppgis han å ha bodd i Argentina.Tilfeldigvis er det disse dagers hendelser i Argentina som har fått meg til å trekke fram Gratscheff fra mengder av ubearbeidede genealogiske notater. Ble Gratscheff værende i Norge? Er det noen som har støtt på denne personen?Det er kanskje verdt å gjøre oppmerksom på at dette navnet er svært vanlig blant russere og at det kan transkriberes på forskjellige måter, i prinsippet avhengig av diverse språklige konvensjoner. Således ble f.eks. en tidligere avsatt forsvarsminister kjent som Gratsjov i norske aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Ang. den “arbeidsløse finmekanikeren” Nikolai Gratscheff (f. 31.12.1882) som jeg nå etter nesten 8 år trekker fram igjen fra Digitalarkivets katakomber, burde jeg kanskje nevne at jeg like mye i dag som i 2001 har en sterk mistanke om at mannen tilhører slekta.Min farfar, Wilhelm Alexander Thee Danielsen, bodde i Edvard Storms gate 5 på samme tid, og begge var finmekanikere. Min farfar var sammen med sin kone og (foreløpig) eneste sønn ankommet til Oslo fra St. Petersburg sommeren 1907 (etter at hans egen farfar hadde emigrert dit på 1840-tallet). Som aktiv bolsjevik ville han vel slå et slag for revolusjonen samtidig som hans kone var kurér for Lenin.Er det noen mulighet for å finne ut om Gratscheff fortsatte å bo i Norge etter 1913, eller fins det noen som i mellomtiden – jeg mener siden 2001 – tilfeldigvis har støtt på denne russeren i andre arkiver, inkl. i egne skoesker?Mistanken om at Gratscheff tilhører slekta, næres også av det faktum at min farfars mor tilhørte en østerriksk familie i St. Petersburg, og det ble snakket både tysk og russisk i familien; russeren har transkribert sitt navn på tysk vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.