Gå til innhold
Arkivverket

[#7250] Overf. fra "Kjeldeforum" nr.1368 - Om Ide Elisabet

Gjest A. Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Solås

Kjellaug, -Din interesse for å hjelpe oss er overveldende, og jeg må igjen få rette en takk til deg for det, - sikkert også fra Geir.Du får, som du sier, se innom her i neste uke. Har forhåpninger om en løsning da.Mange hilsener Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er bare hyggelig å hjelpe litt til-:) Jeg har fått utrolig mye hjelp fra folk rundt omkring og i særdeleshet av Geir. Sendte han nett et kart jeg har skannet over disse øyene på Bømlo. Er du interessert så gi vink! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Egentlig ikke noe "nytt" .Men ting en ikke finner, kan i noen tilfeller være til hjelp.Jeg har sett igjennom innflyttede til Finnås årene 1823-t.o.m 1850.Jeg har også sett igjennom døde i årene 1827-50.Men som jeg har nevnt før, ang. innflyttede, er jeg ikke helt overbevist om Finnås-presten har fått med seg alle .Jeg så også på fadderene til Helene Marie Pedersdatter sin brordatter "Udna Knudsdatter" f.1847.Der var ingen av "våre folk" blant dem.Det eneste jeg har funnet av interesse var blant Innflyttede:"20.10.1844 Ida Elisabeth Malene Knudsen pige,Utflyttet fra Bergen, Nykirken sogn."Som formål for flyttingen er anført "Tage Ophold"I rubrikken som skal inneholde navn er det lagt til "Også Børn".Der var ingen datter Utelie/Otelie nevnt.Jeg kan ikke se vi kommer nærmere noe svar på hverken hvor Helene, Knud eller Utelie er på denne tiden.Dersom en kunne stolt litt mer på disse "ut/innflyttede rubrikkene" til Finnås-presten kunne det være fristende å trekke konklusjonen at Utelie bodde igjen i Bergen hos mormoren, Helene.Jeg finner ikke noe skifte registrert på far til Helene, Peder Knudsen Øyjordo d.1838.Det finnes et skifte etter broren til Helene, Knud Pedersen Øyjordo d. 1849.Det blir vel litt drøyt å håpe på at det kan fortelle oss noe om Helene m.fam. Jeg får kikke litt likevel.Mvh.Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Geir og Kjellaug -Flott å se at du står på og undersøker, Geir.Som du sier, så vil nok ikke et skifte etter Knut Pedersen gi oss noe om Helene, siden han hadde hustru og flere barn i live da han døde.Jeg planlegger en tur på SAB enten i morgen eller senest onsdag, om ikke noe skulle komme i veien, så noe må jeg vel kunne finne der som kan gi oss et svar, eller i det minste bringe oss noe nærmere. Er litt spent på om de var begynt med disse dødsmeldingene i Finnås da Helene døde i 1865.Og til Kjellaug; Takk for tilbudet om kartet, men det jeg allerede bruker (Bergens Tidendes kartbok for vestlandet) er veldig bra, og tar med navn på samtlige gårdsbruk, slik at jeg er godt hjulpet med det.Men takk skal du ha.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Geir -Var en tur på SAB idag, uten at det kom så mye utav det. Mye folk der. Det fantes dødsmeldinger til lensmann og sorenskriver, men det var ikke mye notert om Helene: "Fattiglem Enke Helene Pedersdatter Sæverudsø, - Aldeles intet efterladt sig. Død 6. nov. Anmeldt for Lensmanden 30. des."Det var det hele. Hadde håpet å få noen ord om den tidligere avdøde ektemann og barn, men siden hun var helt ubemidlet, så har de ikke funnet det nødvendig å skrive mer enn dette. Så her var vi jo litt uheldige.Så også på "Hovedrulle for Bergen 1840 - 1860, - Innrulleringssjefen i Bergen - Ruller over mannskap til sjømilitær tjeneste" for om mulig å finne Knut der, men negativt her også. De "vanlige" sjømannsrullene manglet visstnok for denne perioden, om jeg forsto Nedrebø rett.Gjennomgikk også panteregisteret og så på gården Sæverud. Mye å finne der, men ingen overdragelser eller bygsel til Knut og Helene. Begynner å lure på om han egentlig har bodd der, siden enken var så fattig. Han kan jo ha dødd før de kom så langt.Fikk hentet opp panteboken, da jeg hadde interesse av å ta en kopi av bakersvennens festeseddel for Flæskø. Skal se om jeg får skrevet den ut senere i kveld, - kan vel også være grei å ha for din venn. Er litt sammenflytende på kopien, men får gjøre et forsøk.Så dette var det jeg hadde å meddele, - hadde som sagt håpet på noe mere.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Her følger festeseddelen:Reversal Fæsteseddel.Vi undertegnede Ole Pedersen, Peder Pedersen, John Hansen og Gunder Johnsen Sæverud, som Eiere af Gaarden Sæverud i Føyen Thingl. gjøer vitterligt at have byxlet, ligesom vi herved byxle og fæste til Bagersvend Andreas Johannessen af Bergen og Hustru paa deres Levetid og saa lenge hun i Enkestand forbliver en os tilhørende og under vore Eiendomme beliggende uopdyrket Ø Flæskøen kaldet, paa understaaende Vilkaar:1. Han oprydder, dyrker og istandsetter Øen til Korn og Potates Avl snarest muligt.2. De nødvendige Huuse til Øens Opdyrkelse og Istandsættelse forskaffer han sig selv og som da forbliver hans Eiendom.3. Havnegang og Brændeved forskaffer han sig selv.4. Torvskjæring tillades ham ikke paa Øen, derimod har han fuld Raadighed over den Lyng som sammesteds maatte findes.5. Østers at optage ved Øens Strand forbeholder vi os selv.6. En Søhuustomt ved den søndre og væstre Ende af Øen paa 100 (innsatt et firkant-tegn,- kvadrat eller omkrets?) Alen forbeholder vi os selv.7. I aarlig Afgift have han at svare til os 2 Spd., som erlægges til os 25. Marts hvert Aar.8. Bliver Øens Oprydning og Bebyggelse ikke paabegyndt inden 2 Aar fra Dato eller om han senere hen finder forgodt at fraflytte Øen og ikke længere selv beboer den, ansees Fæstet ..... og Øen kan i begge Tilfælde benyttes af os selv efter vort eget Behov.I øvrigt har han sig at rette efter Lovgivningen og er os som sine Huusbønder hørig og lydig. Byxel er os efter ....... betalt.Jeg Andreas Johannesen vedtager paa egen og Hustrus Vegne de her nævnte Bestemmelser i enhver Henseende. Dette med Dags Dato udstedte originale Fæsteseddel ligelydende Reversel have vi begge Parter i ....... vitterligheds Vidners Overvær underskrevet.Sæverud 11. April 1855.Peder Pedersen Sæverud - Gunder Johnsen Sæverud - John Hansen Sæverud og ole Pedersen sæverud. -------------------------Ikke noen lett oppstart for bakersvennen dette, nei.Mister et par ord her, - "prikker" dem isteden for å sette inn det jeg tror er rett. Bedre slik.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Hei igjen Arne-Denne festeseddelen setter nok Bo også pris på.Jeg vil ikke gjette på hvor lang tid jeg ville brukt på å skrive av dette...Vi har jo nå fått bekreftet vår mistanke om at Helene var enke når hun døde i 1865.Siden sjømannsrullene mangler blir det ikke helt enkelt å nærme oss når og hvor Knud døde.Saken får bero litt.Imens skal jeg se mer etter på faddere i kirkebøkene for Finnås. Mvh.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Arne -Jeg så igjen i kirkeboken for Finnås (klokkerboken).Ikke noe nytt.Men jeg tenkte du hadde interesse av vielseinnføringen til Andreas og Ide E.M. og dåpsinnføringen til Konrad Alexander.Gifte i Fonnås 18.10.1854Anders Johannessen Uk. og p.Ida Elisabeth Malene Knudsdtr. Brudgommens Føde og Oppholdsted:Bergen, Gaaseland. Brudens Fødested:Bergen. Brudgommens Faders Navn:Johannes Olsen Bagersvend Brudens Faders Navn:Knud Knuds. StyrmandF. 14.10.1855 dpt 4.11.1855 Konrad Alexander Johan- Inderst og Bagersvend Andreas Johannessen Sæverudsøe og hst.Ide Elisabeth JohannessenFaddere: Uk.Abraham A.Sæverudsøe, Uk Erik A. Sæverudsøe, Ingebrigt Olsen, Ibid.BArnets Moder, p.Ingeborg A.Sæverudsøe.Jeg så på fadderene til de to andre barna til Andreas og Ide E.M, født 1858 og 1860.Her er hverken Helene eller Knud nevnt.Jeg ville tro dersom en av de eller begge bodde på Sæverudsøe, ville normalt en av dem være brukt som fadder.Det kunne, ut fra dette, være fristende å trekke den konklusjon, at Helene er kommet til Sæverudsøe etter dåpen til Henriette Amalie i 1860 (f.1859).Videre, forestiller jeg meg at Knud er død på et tidpunkt mellom 1859 og sent 1865.Dette kun som et startsted i den videre letingen.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Geir -Flott at du fikk med deg denne vigselen til Andreas og Ide. Jeg har jo manglet den, og har hatt den i "bakhodet" lenge, men ved siste besøk på SAB ble det ikke prioritert.Så det var på nabogården til Sæverud, Gåsland, han bodde før han bygslet Flæskøen, rundt halvåret etter vielsen. Det var jo også fint å ta med.Jeg er helt enig med deg i konklusjonen du er kommet frem til, om at Helene må ha reist til Sæverudsø etter 1860.Det siste sporet vi har å gå etter når det gjelder Knut Knudsen, er vel det at han ser ut til å være i live da Andreas og Ide gifter seg i 1854. Det spørs bare hvor lenge Helene ble boende der de da bodde, før hun besluttet å dra "hjem". Vi må huske at hun døde som "lutfattig" i 1865, noe som kanskje (men bare kanskje) kan bety at hun har vært enke noen år.Men hvor var de bosatt? Å finne Knut blir vel som å lete etter den berømmelige nålen?Du har vel også sjekket ut noen år tilbake fra 1865 på begravelser i Finnås? Skal vi i det hele tatt bruke mere tid på å lete etter ham? Du får si hva du mener, Geir.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Arne-Begravelsene i Finnås har jeg sjekket tilbake til ca 1830.Jeg mener vi stopper her.Det er vel slik med alle som driver med dette.Det ligger "bak i der" et sted hele tiden.Jeg har en 3-tippoldefar som kom fra samme området (Volda).Han er ikke å finne etter ft. 1815 i Bergen.Men han er nok død han og :).Han har jeg ikke funnet døpt heller.Det er rart med det, enkelt ser ut som de ble født kun for å lage ekstraarbeid for slektsgranskere:) Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Geir - ja, da setter vi strek her. Jeg tror dette rekker godt på den grenen for min nære slektning. Han fikk jo endel julaften. Det trenger vel ikke være noen hemmelighet at denne slektningen er min halvbror, altså sønn av Konrad Alexander Johannessen. Siden faren Konrad døde allerede i desember 1940 da min halvbror bare var 4 år gammel, og vår mor giftet seg snart igjen, så var det lite og ingenting han visste om sin fars slekt. Som universitetsprofessor her i Bergen har han ingen tid til denne slags forskning som vi bedriver, men siden han visste at jeg hadde syslet med dette fra tid til annen over mange år, så ble det jo naturlig å spørre meg, selvsagt.Trenger du noen flere data fra disse Vanylven-bøkene, så får du gi meg et ord. Jeg har dem liggende her ennå.Jeg har notert meg at Andreas var f. i Bergen den 14. 08. døpt 24. 08. 1823. Hans foreldre er innført som "Bagerabeydsmand" Johannes Olsen og hustru Anne Gurine Olsdatter. De bodde da i Skottegaten. Anene til disse to har jeg ingenting om, det blir vel kanskje neste jobb.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Geir - ser at du har "lause endar" i Volda. Eg arbeider no med bygdebøkene der, og er interessert i kontakt. For ikkje å "øydeleggje" forumet med å introdusere nytt tema, kan du ta kontakt med meg direkte: OlavM@hivolda.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Olav: Jeg hadde denne saken (Jon Gjetmundsen Wolden/Woldan) i forumet for ca 1,5 år siden, respons :0 svar. Så jeg tar kontakt pr. e-post.Arne : Har du Vannylven bøkene ennå ? Bo lurte på om du, ved anledning, kunne legge ut det du fant der av anene til Knud Knuds. f.1795 ?Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Geir.Sender deg litt fra Vanylven-bøkene. Selv om de stort sett overlapper hverandre, så har jeg allikevel benyttet begge. Kilde: H. M. Fiskaa; Bygdebok for Vanylven, - Gard og ætt, Vanylven sogelag, - utg. 1957. og R. Emil Sæter: Ættesoge for Vanylven, - Vanylven sogelag 1980.Under gnr. 5 (gml 68) - Sighaug, - bruk 3 (gml. 137a).Under brukarar:Knut Olsen, f. Hundsnes (bruk 3) 1767 d. 1824 g. 1794 m. Anne Vendel Knutsd. f. Aaheim (bnr. 4) 1770 d. 1884, skt. på 2 p. 15 mrk. frå Knut Rasmussen (bnr. 1) 11. 05. 1795, selde grd. til Jens Paulsen M-Tunheim v. skt. 23. 05. 1796, br. 1794-99.Born: 1. Knut 1795. 2. Oline 1796, budde i Bergen. 3. Guri 1799-1865. 4. Ole (Klauen, Åheim) (Sylte 7).Hundsnes, gnr. 6 (gml. 67) - Bnr. 3,: 1739-56 - Knut Olsen 1705 - 1788 g m.. Borni Endresdtr. 1703 - 1777. br. 1739 - 56.Born: 1. Ole (n. br.). 2. Ingeborg 1743 - 1810 ug. 3. Sara (Lilleeide 2). 4. Johannes (Flugevåg 1). 5. Rakel 1750 g. 1780 m. Lars Jetmundsen Hauge (2), Brinsinghaug, 1731 - 1817.1756-97 - Ole Knutsen 1732 - 1810 g. 1761 m. Ragnhild Olsdtr. Y. Myklebust 1742 - 1805.Born: 1. Knut d.s. 2. Knut (Sighaug 3). Knut hadde ei dotter m. Lisbeth Ingebrigtsdtr. Åheim (1) 1792 - 1816. 3. Ole (n. brukar). 4. Anne Dorte 1773 (var i Bergen i 1803). 5. Ales (Lilleeide 2). 6. Borni (Lilleeide 2). 7. Dorte (Storeide 3). 8. Henrik 1784. Åheim - br. nr. 4. 1751 - 74 - Knut Knutsen Y. Tunheim (3) 1715 - 1774, g. 1. ekt. m. Berte Jensdtr. 1703 - 1767. Gift 2. ekt. 1769 m. Guri Christensdtr. 1740 - 1772. Gift 3. ekt. 1772 m. Birte Knutsdtr. Vidnes (2) 1744 - 1800.Born i 1. ekt.: 1. Jacob 1743 g. 1764 m. Anne Ingebrigtsdtr. Thue (3) 1742, budde på Otnes, Statt. Son: Knut 1765. 2. Vendel 1749 - 1769. 3. Ole 1754 g. 1785 m. Marte Halsteinsdtr. Thue (8) 1751. 4. Anne Vendel 1770. 2 born d. s.(Her står barn i 1. ekt, men Anne Vendel må jo nødvendigvis være f. i hans 2. ekt., - og hennes oppgitte dødsår, som finnes i begge bygdebøkene, er vel også feil. Hun ble neppe 114 år gammel. Det kan se ut som om Sæter her har tatt opplysningene fra den "gamle" boken). Ytre Tunheim, gnr. 16 (gml. 6) - br. nr. 3.1714 - 37 Knut Hansen (br. nr. 1.) 1689 - 1727 g. 1709 m. Anne Olsdtr. Vidnes (6) død 1765. arva 2p. 6mrk. skt på 1v. 1p. 12mrk. 1721, br. 1714-27, - enkja 1727-37. Knut var tvilling med Hans Hansen 1.Born: 1. Hans (n. br.) 2. Ole 1712, sjømann, g. i Bergen. 3. Mons 1714. 4. Knut (Åheim 4). 5. Synneve.Ytre Tunheim - Br. nr. 1.1520-22 - Jetmund Tunheim.1603-24 - Jon Tunheim.1625-54 - Erik Jonsen g. m. Boel Olufsdtr. Lind (dotter til presten i Vanylven).Barn: 1. Petter (n. br.)1677-83 - Boel Olufsdtr. g. 2. ekt. 1665 m. Hans Knutsen Årøy (4). Dei hadde ikkje born.1668-23 - Hans Knutsen Årøy g. 2. ekt. 1683 m. Synneve Knutsdtr. Ytre Vik (1) 1661. Han var lensmann.Barn: 1. Hans (n. br.) - 2. Knut (Y. Tunheim 3). Mette 1693-1766 ug. 4. Synneve (Y. Skjervheim 1). Nordre Årøy, - g.nr. 12. - bruk 4.1603-26 Oluf Knutsen. Han var lensmann. Truleg son til lensmann Knut Olufsen Storeide (1). Barn: 1. Knut (n. brukar).1626-64 Knut Olufsen 1590. Born 1. Oluf (n. br.). 2. Anders (n. br.). 3. Hans (br. n.)1664-66 Anders og Oluf Knutsøner (tvillinger) f. 1646.1666-82 Hans Knutsen 1631 g. 1. ekt. 1660 m. Boll (Borghild) Olufsdtr. Lind, - Y. Tunheim (1)--------------------------------------------------Det var så langt, Geir. Ser du noe du stusser over, eller ønsker mer info om, så må du være rask med å gi meg beskjed. Bøkene tilbakeleveres mandag.Så får du ha så mange takk for opplysningene du har skaffet tilveie under "sakens gang", og takk for det gode samarbeidet.En stor takk også til våre hjelpere Kjellaug, Olav, Otto og Berit samt Yngve, for hans raske opplysninger om faddere, der vi trengte dem.Med vennlig hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.