Gå til innhold
Arkivverket

[#7253] Anne og/eller Inge Davidsdatter, Feiring, Akershus

Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!I et tidligere innlegg (under tittelen "David Gudmundsen og Anne Davidsdatter, Feiring, Akershus") har jeg spurt etter opplysninger om forfedrene deres.Jeg viste bl.a. til opplysninger som Trond Lunde hadde gitt i et enda tidligere innlegg under temaet "Eidvoll":"David Gudmundsen og kona Anne Davidsdatter var husmannsfolk på Bjerke i Feiring ved ekstraskattemanntallet 18.10.1762. David Gudmundsen Rud ble jordfestet 27.03.1791, 64 år og 9 måneder gl. I 1801 bodde Anne hos dattera Berte som var gift med husmann Ole Knudsen på Almerli søndre (I Hurdal). Hun var da 78 år og enke etter første ekteskap. Anne Davidsdatter Bakken ble jordfestet 02.10.1804, 82 år gammel. Det finnes solide gards- og slektshistorier for Feiring. Dersom noen har disse tilgjengelige, er det sikkert noen som vil lete videre for deg."Jeg har siden fått tak i bygdebøkene for Feiring og der skriver Maja Tosterud flere steder at det var en Inga Davidsdatter som var gift med David Gudmundsen. Hun skriver også et sted eksplisitt at Inga kalles Anne i bygdebøkene for Hurdal.Jeg synes det er vanskelig helt å forstå hvordan navnene "Inga" og "Anne" skal ha kunnet bli forvekslet. Og ut fra flere kilder synes det klart at Anne var mor til noen av David Gudmundsens etterkommere.Kan det f.eks. være at David har vært gift med både Inge og Anne -- og kanskje også at de to eventuelt var søstre?Jeg ville sett stor pris på om noen kunne bidra med flere opplysninger / avklaringer?Et annet spørsmål gjelder Maja Tosteruds omtale av Inge Davidsdatters foreldre i Feiring Bygdebok (under Nord-Tosterud). Der står det bl.a.:"David Kristoffersen Tosterud, d. 1761, g. m. Ellen (Eli) Solberg. Hennes foreldre var Anders Kristensen og Marthe Pedersdatter i Solberg. David var trulig gift to ganger."Vet noen hvem hans andre kone var? Og vet noen eventuelt hvem av konene det var som var mor til Inge Davidsdatter -- og/eller evenutuelt Anne Davidsdatter?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Ja, dette har jeg også lurt på... Har ventet i spenning for å se om noen har et svar på dette, men det har jo ikke dukket opp noe enda. Hvordan var det egentlig med kirkebøker fra denne tida? Ble det skrevet noen? Er de bevart? Hvilke områder og perioder var det egentlig som forsvant i brannene i Eidsvoll?Kanskje vi må ta kontakt med noen av bygdebokforfatterne i Feiring for å få en avklaring?Fortsatt god jul fra Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.