Gå til innhold
Arkivverket

[#7259] Utdannelse

Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei!Min 3xtippoldefar, var født i 1805. I 1832 har han fått en sønn, og han står da oppført i kirkeboka som EXAMINATUS JURIS, er det noen som vet hva for en utdannelse dette er og hvor kan han ha fått denne utdannelsen fra ? Hans foreldre kom fra København, kanskje han reiste dit, eller kunne han ha fått den i Oslo? Hvor kan jeg finne ut dette?Hilsen Lisbeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Lisbeth! I riksarkivet finnes bøker om forskjellige yrkesgrupper, også jurister. Jeg har sev funnet en av mine aner i en slik bok. Lykke til og en god jul ønskes av Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lisbeth, Om Du söker på begreppet EXAMINATUS JURIS i t ex www.google.com kommer Du att få ett antal träffar vilka indikerar att det förmodligen handlar om en person som läst juridik vid universitet i Danmark. Jag kan också rekommendera att ställa frågan i: http://www.anetavlen.dk/discus/Mvh o God Jul, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Tittelen går tilbake til eneveldet da man hadde to forskjellige former for juridisk embetseksamen, en latinsk-juridisk for personer som var tatt opp som studenter ved Universitetet i København, og som ledet frem til "candidati juris", og en dansk-juridisk eksamen for ikke-studenter, og som ledet frem til "examinati juris".Studenter ved universitetet ble underkastet eksamen på latin. Ikke-studenter gikk opp til en form for privatisteksamen uten å måtte bruke latin. Forskjellen skal gå helt tilbake til den første forordning om juridisk embetseksamen fra 1736.Som en kuriositet kan nevnes at man i Norge har brukt embetsløftet fra 1736 helt frem til dagens generasjon når man mottar vitnemål for avlagt juridisk embetseksamen, men nå er det ikke lenger krav for noen om å kunne latin.Vennlig hilsen og ønske om God Jul fra Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.