Gå til innhold
Arkivverket

[#7262] Peder Olsen Dorr, d. 1717, Eidsvoll, Akershus


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Under omtalen av Solberg i bygdeboka om Feiring finner jeg (side 33) bl.a.:Marthes foreldre var Peder Olsen Dorr, d. 1717 og Johanne Halvorsdatter fra Røysi [i Feiring], bruker 1665-1717 i Negarn Dorr ved Minne. Sammen med Ola Brustad, «Brustadkongen» i Hurdal, sto Peder Dorr for bygginga av den nye kjerka i Feiring i 1693.Er det noen som kan gi flere opplysninger om Peder og/eller Johanne -- og deres opphav?Finnes det forresten bygdebøker for Eidsvoll -- i tillegg til dem som finnes om Feiring?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Mine opplysninger kommer fra bygdeboka i Eidsvoll, og jeg har notert at Johanne Halvorsdatters far var Halvor Olsen, f.1594, han brukte Røysi Okarn ca. 1650-70. Hennes mor var Sigrid Trulsdatter fra Habbarstad. (Truls brukte Nordre Norgarn 1618-25.)Johanne var først gift med Ola Jensen Nergarn Dorr. (De fikk ihvertfall en sønn som het Ola, f. N. Dorr ca. 1664, brukte Østgarn Venjer 1688-1702, han var kirkeverge og død 1716.)2.ggm. Per/Peder Olsen Dorr. Han var fra Langset. Hans far var Ola Persen Langset, f. ca. 1615, brukte Langset ca. 1645-91. Olas far var Per Langset, brukte Langset 1620-35.Peder Olsen Dorr eide Langset en stund, men solgte Langset og Røysi i 1696.Jeg mener å huske at det stod ganske mye om Peder i bygdeboka for Eidsvoll, så du burde få tak i den. Husker ikke hvilket bind, men noen andre har kanskje boka, og kan hjelpe?Johanne og Peder er også mine aner, og hvis du finner noe interessant, vil jeg bli glad hvis du deler opplysninger med meg. God jul fra Vera. v.ilseng@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Er det noen som har kommet over ytterligere opplysninger utover de Vera Ilseng refererte til fra Eidsvoll bygdebok -- som jeg i mellomtiden har kjøpt meg? Finnes det noen pålitelige opplysninger som forfatterne av disse bøkene ikke hadde fått med seg?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Dessverre Øystein, de eneste barna til Peder Olsen Dorr some jeg har notert heter Marte, Lars og Goro -- men jeg tør ikke påstå at mine opplysninger er komplette.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.