Gå til innhold
Arkivverket

[#7266] Opplysninger om Carl (Karl) Thomson (Thompson)


Gjest J E Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest J E Haugland

Kan noen skaffemeg opplysninger om Carl (Karl) Thomson (Thompson). Carl var født rundt 1915 i Island Hights NJ av foreldre Charles Thideman og hustru Betty Thomson (Thompson). Charles var sønn av Jørgen Thomsen og hustru Thora Elise f Vaale. Jørgen døde i 1921 og Thora Elise reiste til USA i feb 1922 og ble der hos sin sønn til hun døde i 1930. Antatt på den tiden flyttet Charles til Florida, men sønnen ble igjen i nord (NJ). Så vidt vites var Carl gift flere ganger. Det kan også være familie igjen i Norge som har info. Alle opplysninger av stor interesse.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest J E Haugland

Prøver å legge inn noe mere opplysninger: Carl (Karl)s far het opprinnelig Karl Thidemann Thomsen, født 7 Des 1887 i Larvik av foreldre som nevnt ovenfor. Fra rundt 1860 tallet har Karl Thidemanns familie på morsiden i alt vesentlig grad flyttet til Canada. Karl Thidemann reiste til USA antatt 1910 og bosatte seg i Island Hights NJ. En eller annen gang rundt 1910-1915 begynte Karl Thidemann og skrive sitt navn på ett amerikansk vis: Charles (Charlie)Thompson (Thomson). Charles var i en tid Captein på en seil yacht tilhørende Atkinson familien (RCA comp familien) og flyttet senere til Toms River, og ble der Manager på en "local boat yard". En gang mellom 1920 og 1930 flytter Charles og frue Betty, antatt til Florida. De blir så vidt vites senere skilt. Sønnen Carl (Karl) som jeg nu søker etter, ble så langt jeg vet ikke med til Florida, men fortsatte å bo "up North". Infos antyder at Carl (Karl) muligens var gift mere enn en gang.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Prøver igjen med noe mere opplysninger i håp at det kan gi resultater. De opplysninger som jeg har om disse personene til nu har vært svært vanskelige å fremskaffe. På mange måter ligner min historie Kvarum saken. Karl senior var min bestefar, og hans sønn Karl Jr er således min onkel. Det kan være flere barn her i senere ekteskap. For min mor og bestemor (som begge er døde) var det absolutt ingen kunnskaper overhode om Karl Thidemands lokalisering. Alt som er av opplysninger i denne saken har jeg skaffet tilveie selv gjennom mange års arbeid. Jeg har alltid lurt på hvorfor det har vært så håpløst å skaffe opplysninger om Karl sr familie på mor- og farsiden, og at det ikke skulle være noen igjen av disse i Norge. Her ga Heidi Slettemoen meg svaret i inlegg under ref 5144, hele hennes familien forsvant til Canada. Min Oldemor reiste over til USA til min bestefar i 1922, og det er fra hennes emigrasjonspapirer, Ellis Island, at jeg fikk vite om bostedet på Island Hights NJ. Når dette ble kjent skrev jeg ett brev til alle lokale aviser på Island Hights og der hadde jeg hell. To eldre damer kjente min bestefar fra sine helt unge dager. Deres far var dansk, og omgangsvenn med min bestefar. Det var de som også kunne fortelle om en sønn, Karl jr. Om mulig flytting til Florida, event skilsmisse, og at de mente at sønnen fortsatte å bo oppe i Nord. Som dere vil se fra ref 5144 oppgir Heidi navne på en person som har gjort min oldemors familie reg på Fam search. Jeg har tilskrevet denne personen, og håper på en tilbakemelding derfra. Noen av disse menneskene i denne må nødvendigvis være mine tremenninger. Jeg har kommet til ett punkt i min søken etter begge Karl`er nu som kaller på noen med gode forslag eller nye tanker for videre fremdrift. Takker for alle gode tips.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Fikk akkurat i retur mitt brev adr til den personen som hadde gjort reg av Tidemand Nilsen, og dennes familie på Fam research: Dio Emil Freeze, med beskjed om at det ikke var en person med dette navn på denne adressen. Har også forsøkt tlf tjenesten i Leithbridge for denne person, men inget hell. Fikk en annen Freeze, sjekket med vedkommende, men for ham var også Dio Emil ukjent. Så dette var så langt ett lite tilbakeslag på en gryende optimisme. Noen ideer hos noen der ute ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Det var jo kjempedumt at han ikke bodde på samme sted fortsatt!Det står ett navn til som registrator for mye av den samme informasjonen sammen med Dio Emil Freeze, men det står ikke noen dato på når adressen er lagt inn...: DONALD E. KEITH, 1489 W 1050 N, PROVO UT, USA 84604Jeg fant også en D. Freeze i Calgary, som er litt nord for Lethbridge i samme provins:D. Freeze, 500 SW Av Eau Claire So 2300a, Calgary, AB, T2P 3R8, Canada. Telefon: 00-47-403-265-5003. Det bor 100 andre Freezer i Alberta, men ikke på samme adresse.Her er adressen for søk etter telefonnumre, e-post og liknende i Canada: http://www.411.ca/Verdt et forsøk, kanskje? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.