Gå til innhold
Arkivverket

[#7267] Ole Olsen fra Lærdalsøyri

Gjest Svein Vemmalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Vemmalvik

Jeg er på jakt etter opplysninger om min oldefars familie. Han ble født i Lærdalsøyri i 1875. Han flyttet senere til Bergen og jobbet som Typograf. I 1900-tellingen står det at han jobbet hos Annones-tid???. Jeg klarer ikke finne spor fra tiden før han kom til Bergen. Han giftet seg i Bergen i 1877 med Helgine Pettersen fra Stordøien. Hun kommer fra Nysætherslekten. Dessverre døde han så tidlig som i 1926 og etterlot seg kone og 11 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T.Slettemoen

Jeg tror det hadde vært en fordel å vite barnas navn! I årene 1874-76 er det 44 Ol.. Olsen blant de døpte i S/F her på DA. Kommune står sjelden, så vi må ty til gardsnavn og kanskje oppkallingstradisjoner... Brukte han Olsen som etternavn, forresten, eller brukte han Lærdalsøren eller et annet gardsnavn?Du har en ekte Ole på Stadheim, Foss, Stenehjem, Ormalseng, Hæreid, Torset, Naustdal, Vangsnes, Berdal, Dale, Ås og Vikøyri, og uekte på Bøyum og Eggum, alle i 1875, men han kan være født sent i 74 eller tidlig i 76, kanskje? Og da er det flere... Dessuten dekker ikke kirkebøkene som er registrert her hele fylket, så det er nok flere enn 44!Giftet han seg som toåring, forresten? :-) Eller var det i 1897?Det er 77 bruk på Lærdalsøren i 1900-tellingen, og vanskelig å tipse om noen å se nærmere på. Det er en Ole Jensen Sanden f. 1844 og Anna Jensdtr., som har hjemmeboende barn født 1874 og 1877 på bruk 9. Vært å sjekke dersom foreldrenes navn kan passe med barna til din Ole, kanskje... Det er en Ole Olsen Nygaard f. 1845 (kona heter Jøronn) på bruk 24, 27 og 29 som midlertidig oppholder seg i Bergen, for nevne noen.Mitt beste tips til deg er imidlertid å få hjelp til å bla opp i kirkeboka og se på vigselen til Ole og Helgine. Der bør foreldrenes navn stå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å finne Ole Olsen i de kirkebøkene for Sogn og Fjordane som finnes i Digitalarkivet. Det er så vidt jeg vet, ikke noen innføringer fra Lærdal i Digitalarkivet etter 1871. Selv ved gjennomgang av de originale kirkebøkene (evt. mikrofilm) kan det være et problem å finne sikkert hvem dette er uten flere opplysninger. Det er nemlig sannsynlig at det ble født mer enn én Ole Olsen i Lærdal i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det enklaste er å vende seg til SAB, gjerne med personleg frammøte - dei er jo ikkje kjende for å vera avvisande - og be om å få sjå kyrkjeboka for Bergen for då han gifte seg. Der står det ikke berre truleg, men heilt sikkert, kven som var faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen i Årstad 10. august 1897 oppgav Ole Olsen å være født i Lærdal i 1875 som sønn av skomaker Ole Olsen Lærdalsøren.Ole, sønn av skomaker Ole Olsen Lærdalsøren og hustru Anne Jonsdatter, ble født 3. mars 1875, og døpt 25. april samme år. Foreldrene hadde giftet seg 16. februar 1875. Faren Ole Olsen Lærdalsøren, var født 10. oktober 1848, og sønn av husmann Ole Olsen. Anne Jonsdatter var født i Leikanger 9. august 1853, og datter av husmann Jon Jonsen Suphammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Skomakar Ole Olsen Lærdalsøren, født 1848 var eldste son av Ole Olsen Ornes, Hafslo (1808-1866) i hans andre ekteskap med Ellen Serine Knutsdtr. Lærdalsøren (1828-1901). Dei hadde fem barn i lag.Ellen var eldste dotter til Bakar Knut Pettersen, Bergen og Marie Dahl, Bergen.Knut fytte frå Bergen omlag 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo overbevisende og jeg tilføyer fra kirkeboka for Lærdal 10. oktober 1848: Ole, sønn av husmand Ole Olss., Lærdalsøyri og Elen Knudsd.Vielsen til Ole Olsen og Elen Serine Knudsdatter finner du da lett under gifte i Lærdal. Samtidig finner du fødselsår på brur og brudgom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.