Gå til innhold
Arkivverket

[#7274] Har gitt opp, men takk til alle som har prøvd å hj


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Jeg har nå gitt opp letingen etter min bestefar - og ønsker med dette å takke alle for den hjelpen dere har gitt under de siste 4 år - uten at jeg har kommet noen vei. Jeg har lett og lett men uten hell. Ønsker Dere alle ett Godt Nytt År. Mange hilsner Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei Turid - ikke gi opp!!! Er du forresten sikker på at han katolikken din virkelig var katikk? Han kan ikke ha vært medlem av "den katolsk-apostoliske kirke" - som er noe helt annet? Dette var en dissentermenighet med noe "Jesus-kommer-igjen-i-vår-levetid" opplegg som "selvfølgelig" døde ut med medlemmene...Men avdelingene i Oslo/Drammen har i hvert fall levert inn sine "kirkebøker" etter forskriftene. Kanskje det fantes noe slikt i Trondheim/Baklandet også?I Oslo har vi Adressekalendere til langt tilbake på 1800-tallet. Har du sjekket kjørekaren din der? Finnes det adressekalendre for Trondheim også?En annen ting er at når det er så nært som bestefar vil antagelig folkeregisteret være behjelpelig...?Så ikke gi opp - tenk utradisjonelt.PSJeg ble helt forvirret av å måtte slå opp i dine 5-6-7... debatter for å finne frem til hva du egentlig lette etter. Kan du ikke samle ALL den informasjonen HER så evt. hjelpere kan få oversikten? Fortsatt LYKKE TIL !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Turid, Jeg lette etter min oldefar i 3 år før jeg fant han. Før meg var det en annen i familien som hadde lett i mange år.Ikke gi opp, plutselig er han der. Som Tom skriver; Kan du samle opplysningene her, så skal vi se om vi ikke finner han et eller annet sted.Lykke til. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Takk for at dere forsøker å holde motet oppe - her prøver jeg å samle det jeg har funnet - men som jeg ikke får til å stemme med kirkebøker etc. 1. Min bestefar het; John Collonda Fleitscher, skal være født 14.2.1900 "Bakklandet" Tr.heim, hjemmedøpt iflg. attest fra sognepresten i Bakklandet, noe som står på lysningen, attesten er ikke sett. 2. Hans far er oppført under lysningen 13.6.1924 - William Fleitscher - gaardbruker. Her står det også at han var katolikk mens moren (navn ukjent) stod i statskirken. 3. Iflg. Folkeregistret bodde han i Oslo fra 1925 - 1923 bodde han i Asker - og her står det kommet fra Tr.heim. 4. Dødsattest fra 9.4.1927 da han døde på Aker sykehus, Oslo - tuberkulose. Begravd på Grorud i Oslo 20.4.1927 også oppført med født Tr.heim.Hva som er gjort: Berit Knudsen har gjennomgått kirkebøkene for Tr.heim og omegn uten resultat. Eirik Strøm i DIS-Tr.heim har også gjennomgått disse + at han har vært gjennom alle de kilder som er i Statsarkivet i Tr.heim. Jeg selv har vært i kontakt med Riksarkivet hvor Riksarkivaren i folketellingen for 1910 ikke kunne finne ham hverken er registrert født eller død. Statsarkivet - Justis dep. ang. statsborgerskap - Landbruksdep. ang gårdsbruk i Tr.heim - Tr.heim byarkiv - Tr. Katolske Stift - Tr. politikammers arkiv for 1901-1918 - Riks og Statsarkiv i Oslo. Fant en W. Fleitscher i Amerika - men heller ikke han stemte. Så om dere har flere tips tar jeg dem gjerne - men syntes dette er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Steinar Hansen

Heisann.... 14 innlegg.... ikke dårlig... jeg vet ikke noe om din bestefar, men jeg kan fortelle litt om ett søk som jeg hadde, og som tok nesten 2 år før det kom svar.. Jeg lette etter min farmors far, og hans sønn.. disse hadde samme navn... langt om lenge dukket det opp opplysninger som forsvaret satt inne med... Disse opplysningene inneholdt navnet, fødselssted, bosted, fødselsdato og dødsdato + navn fødselsdata og dødsdata på foreldre.... Jeg vet ikke om din bestefar var i millitæret, men du burde prøve der før du gir deg... MVH Knut Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Takk for at dere forsøker å holde motet oppe - her prøver jeg å samle det jeg har funnet - men som jeg ikke får til å stemme med kirkebøker etc.1. Min bestefar het; John Collonda Fleitscher, skal være født 14.2.1900 "Bakklandet" Tr.heim, hjemmedøpt iflg. attest fra sognepresten i Bakklandet, noe som står på lysningen, attesten er ikke sett.2. Hans far er oppført under lysningen 13.6.1924 - William Fleitscher - gaardbruker. Her står det også at han var katolikk mens moren (navn ukjent) stod i statskirken.3. Iflg. Folkeregistret bodde han i Oslo fra 1925 - 1923 bodde han i Asker - og her står det kommet fra Tr.heim. 4. Dødsattest fra 9.4.1927 da han døde på Aker sykehus, Oslo - tuberkulose. Begravd på Grorud i Oslo 20.4.1927 også oppført med født Tr.heim.Hva som er gjort: Berit Knudsen har gjennomgått kirkebøkene for Tr.heim og omegn uten resultat. Eirik Strøm i DIS-Tr.heim har også gjennomgått disse + at han har vært gjennom alle de kilder som er i Statsarkivet i Tr.heim.Jeg selv har vært i kontakt med Riksarkivet hvor Riksarkivaren i folketellingen for 1910 ikke kunne finne ham hverken er registrert født eller død. Statsarkivet - Justis dep. ang. statsborgerskap - Landbruksdep. ang gårdsbruk i Tr.heim - Tr.heim byarkiv - Tr. Katolske Stift - Tr. politikammers arkiv for 1901-1918 - Riks og Statsarkiv i Oslo.Fant en W. Fleitscher i Amerika - men heller ikke han stemte. Så om dere har flere tips tar jeg dem gjerne - men syntes dette er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hva med Irland?William er unektelig et engelsk navn, men navnet er/jo også mye brukt i enkelte kretser her til lands og ellers i Skandinavia. Den tyske varianten av William er Wilhelm og den nederlandske/flamske er Willem (norsk Vilhelm og Viljalm).Men det engelsk språket har som kjent stor utbredelse. USA er ikke nødvendigvis det første stedet man bør lete etter en katolikk ved navn William. Dersom vi nå forutsetter at W. virkelig var katolikk ville jeg ha sett nøyere på det mest katolske av alle engelskspråklige land; nemlig republikken Irland (- Eire). Irland er da også geografisk mye nærmere Norge enn USA (for å påpeke en selvfølgelighet).Ellers er det å nevne at det er store engelskpråklige katolske kirkesamfunn både i England og i Canada, mens protestantiske kirkesamfunn er i overlegen majoritet i eksempelvis Skottland og Wales. Men det er naturligvis katolikker der også.Mellomnavnet til denne John, Collonda; gir meg unektelig visse assosiasjoner til keltiske navn/språkområder (dvs. Irland, Man, Skottland, Wales); likevel uten at jeg har dekning for å hevde at slike forbindelser faktisk finnes.Hva som har ført William fra Irland, Engalnd eller andre steder til Norge, kan man bare spekulere i. Kanskje han var sjømann og kom seilende til Norge? Det finnes/fantes mange irske sjømenn -. Yrkestittelen 'gårdbruker' kan selvsagt være et falsum. Men det kan vel også tenkes at barnemoren var utenlands (til sjøs??) og der traff en bonde ved navn William???Jeg vil understreke at dette utelukkende er spekulasjoner - men dog kreativt tankespinn som muligens kan være til hjelp. Det skader vel neppe å gjøre et forsøk i retning Irland. Men, tråden er jo i såfall syltynn. Enkelt blir det nok dessverre ikke -.Mvh. & Godt Nyttår fra Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

I matrikkelsøk for 1886 på RHD har jeg funnet denne : Informasjon om matrikkelgård: Brukernavn: William Congreve, Capt.Fylke: Sør-Trøndelag Kommune: Fillan Sogn: Fillan Sogn Gårdsnummer: 33 Gammelt matrikkelnr: 26 Navn på gård: ØienEllers er jeg usikker på om "Fleitscher" ble skrevet på flere måter, mest trolig skrevet uten "t". Dette er vel vurdert tidligere?mvh morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Dette er ganske sikkert et "unødvendig" blindspor: "Collonda" er nok uvanlig - mens Fleitcher (med forskjellig skrivemåte) er alt for vanlig. Dog - med henvisning til det navnet i GB; ved et raskt søk på Ancestry.com får en tilslag på bl.a. Fleitcher i Staffordshire, England (Parish and Probate Records) Dette er spennende - GI IKKE OPP! Forsøk paralellt i alle aktuelle land - få hjelp av andre amatørgranskere. Forøvrig: Er det sikkert at William var fra/født i utlandet?? Folk stiller velvillig opp; det vanskelifste landet er kanskje Tyskland, men selv der er det muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Fortsatt med fare for å komme med selvfølgeligheter: -har du søkt etter Collonda e.l. i "aktuelle" lands tlf. kataloger -det er vel en mulighet for at John hadde en bestefar med samme navn??? F.eks finner en mange John FLEICHER hos Ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har ingen konkrete ting å hjelpe deg med, men kanskje eit par tips?Dersom familien veit lite om sin eigen bakgrunn, finn du i mange tilfelle at kunnskapen kan vere der like vel, men er "undertrykt". Mange ting skulle helst ikkje vitast; t.d. om det var snakk om eit barn utanfor ekteskap, eit lite populært ekteskap, e.l., kan du risikere å få servert konstruerte historier som gjer situasjonen litt "finare". Men den verkelege historia vil leve vidare parallelt, til dei som sit med kunnskapen døyr ut. Har du for eksempel ein litt meir perifer slektning, gjerne ein som familien din ikkje har stått på særleg god fot med (t.d. ein inngift og seinare fråskild person), kan vedkomande kanskje bringast på gli med vendingar som "dette får vi nok aldri vite - alle som kunne ha fortalt om dette er døde" - eller liknande. Direkte spørsmål er slett ikkje alltid det beste. Elles kan eldre folk i nabolaget også vere brukbare kjelder, men Bakklandet er vel gjerne ikkje eit høveleg "nabolag" til dette formålet. Du har vel dessverre også tidsfaktoren mot deg - vi skal trass alt 100 år bak i tida, men der er von i hengande snøre, seier dei. Kva for eksempel med skuleprotokollar, har du sjekka om det finst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Turid. Jeg forstår deg godt. Kanskje det hjelper med en liten pause, og så ta det opp igjen siden.Mulig det har kommet noen nye brukere da som vet noe.Med fare for å gjenta meg selv har jeg en ting å foreslå.(Det har ihvertfall fungert for meg). Legg ut hvor, når og med hvem han giftet seg med. Kanskje det er en mulighet å løse gåten via "bakveien", kona og hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Til Turid. Ser at du hadde lagt ut en etterlysning i fjor hos Ancestry for John. Der hadde du brukt mellomnavnet Pollonda, ikke Collonda. Hva er det riktige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Har du prøvd privatarkivene hos Riksarkivet ? Fant Fleischer omtalt i 7 av disse arkivene. Det er riktignok uten 't', men dog. Når en ser i FT, så finnes det ganske mange varianter av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Takk alle sammen.Samler sammen det som kommer og er kjempeglad for responsen. Men tror jeg venter til neste år med å fortsette.Ønsker dere alle et riktig godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Hei..Har dessverre ikke noe å bidra med.. Bare en liten oppfordring om å ikke gi opp.. Var på leting etter min oldefar i 20 år.. da gav jeg (nesten) opp.. Fortsatte på andre deler av slekten, men søkte alltid etter oldefar samtidig. Plutselig en dag var han der.. (ett helt uventet sted).. den oppdagelsen/følelsen kan ikke beskrives... så gi ikke opp.Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest B.Wik Opdal

Enda en oppfordring om ikke å gi opp. Min familie har "gransket" i mer enn 50 år etter min oldemor og oldefar - i fjor fikk vi virkelig napp på mange fronter - og har endt opp med en slekt så stor som bare det. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Turid, hvor sikker kan man være på at opplysningen om at Willian skulle være født i Trondheim er riktig? Det er jo slik med slektsgranskingen at vi av og til blir ført på villspor av uriktige opplysninger i kildene.Hvis du starter med å ta den opplysningen med en klype salt, er det faktisk en til i Oslo som absolutt er verd å undersøke nærmere, nemlig han som i 1900 bor i St.Hallvardsgate, er født 1870 i Modum, og er ugift. Han bodde forøvrig bare 2 minutter unna der jeg nå sitter og skriver, men det er enn annen sak.I Oslo er det som bekjent omfattende kommunale folketellinger fra begynnelsen av dette århundret. Jeg har ikke brukt disse selv, så jeg er litt usikker på hvilke opplysninger de inneholder, men de skal etter sigende være svært gode hjelpemidler. Hvis du ikke kjenner alderen på din oldefar William/Wilhelm, burde det kanskje være mulig å finne den der. Og da vil du fort se om den stemmer med en av de to som du nå har fått tips om. Da kan sikkert de samme folketellingene brukes for å finne ut mer om de aktuelle personene. Men disse folketellingene er ikke på data, så du må nok gå på biblioteket i Maridalsveien og gå gjennom listene selv.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Turid ! Du vet kanskje allerede dette ? Vis det er riktig det jeg har fått med meg at din oldefar bodde i Oslo og er begravet i Oslo , har du alle muligheter til å følge kommunale folketellinger hvert eneste år bakover på Byarkivet. Han vil da også oppgi hvor han bodde 1 februar året før . Fra 1905 oppga de aller flest nøyaktig fødselsdag og hvor de ble født , og det finnes en innflytningsprotokoll fra 1901 . Jeg har hatt stor glede av Byarkivet i Maridalsveien 3 , og de er virkelig behjelpelige der ! Lykke til !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Takk for responsen. Jeg skal stikke ned i byarkivet og sjekke opp denne personen. Ett godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.