Gå til innhold
Arkivverket

[#7284] Jens Kristiansen, Alstahaug, Verdal???en nøtt å kn


Gjest Harald bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald bunes

Jens Kristiansen(Christiansen) er blitt en hard nøtt for meg. I 1844 flyttet Jens til Alstahaug. Her bodde han på Hellesveg. I kirkeboken står det at Jens flyttet fra Verdalen. Med seg hadde han en attest fra en eller annen Steen. Jens giftet seg med Cornelia Larsdatter fra Flagstad den 9.11.1851. Også nå står det at han er født i Værdalen. Far til Jens oppgis å være Christian Jensen. I folketellingen 1865 bor Jens og Cornelia på gården Vestnesodden i Tjøtta Prestegjeld. Her står det at han er født på Stiklestad og at han er 45 år gammel. I folketellingen 1875 bor han og Cornelia på Vistnæs (Moen) i Tjøtta. Også her oppgis fødestedet å være Stiklestad, år 1820. Problemet er at Jens ikke er å oppdrive i Stiklestad eller Verdal. Hverken døpt, konfirmert eller utflyttet. Jeg har også lett i omkringliggende steder. Jeg finner han ikke. Heller ikke finner jeg far hans. Denne her Steen er kanskje en ledetråd. Kjenner noen til en prest Steen. Er han fra Stiklestad?? Finnes det noen prestearkiv hvor slike attester er oppbevart?? Statsarkivet i Trondheim?? Er det noen av dere som har vært borti Jens?? Venter spent på svar. Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Steen kan kanskje være Lars Steen som var sogneprest i Verdal på 1850-tallet? Jeg vet ikke når han kom til Verdal, så han kan godt ha vært prest i Verdal i 1844 også.Under "Konfirmerte i Verdal 1817-1840" finner du Jens Christensen Øren som ble konfirmert i 1835, 16 år gammel. Kanskje dette er han du leter etter. Han var født på Kongsberg og foreldrene het Christen og Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald bunes

Jeg har sett denne Jens Chr Øren. Det merkelige er at navnet Øren aldri forekommer på de andre stedene jeg har funnet han. Jeg har vært i kontakt med en slektforsker Berg i Verdal. Han kan ikke finne Jens som innflytter der, heller ikke hans far. Dersom Jens er født i Kongsberg og flyttet til Verdal, skulle en vel finne farens navn Christian (Christen) Jensen ved dåpen av Jens. Likeledes skulle en finne at far, sønn og mor flyttet fra Kongsberg (dersom det var notert i kirkeboken da). Det var mange som flyttet fra Verdal til Alstahaug rundt 1840-1850. Alle har med attest fra Steen. Så det er vel trolig at han var prest der i 1844. mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er en teoretisk mulighet for at navnet Øren kom fra Kongsberg, er det vel helst slik at det bare angir bostedet i Verdal, - nemlig Verdalsøren. Opplysninger om innflyttede og utflyttede er svært ufullstendig i de fleste kirkebøker. Legg derfor ikke for mye vekt på det.Kirkeboka for Kongsberg kan være verdt en kikk. Det burde være mulig å finne dåpen av Jens Christensen (Christiansen) rundt 1819. Hvis faren heter Christen (Christian) Jensen, er jo det en indikasjon på at du er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Takk for svar, Knut. Dette var jo i grunnen litt interessant. I et slektshefte som blant andre Ulf Iversen har laget, står det at Jens var født på Ragsvoll på Værdalsøra. Kanskje dette er en og samme Jens. Og at han er født i Kongsberg. Jeg skal se nærmere på kirkeboka for Kongsberg når jeg kommer til Oslo. Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe som heter Ragsvoll på Verdalsøra. Det nærmeste jeg kommer er faktisk "Kongsvold" som ligger litt i øst for selve Verdalsøra. Jeg sier "faktisk" for her kunne det jo være snakk om en feillesing i basen over konfirmerte! Hvis denne Jens var født i Verdal, skulle han imidlertid være mulig å finne i fødselsregisteret, og det er han ikke. Inntil det måtte dukke opp andre opplysninger, må vi derfor tro at han var fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. Jeg finner en Jens Christiansen i FamilySearch. Han er født 11 august 1819 på Kongsberg og døpt 16 oktober 1819. Far er Christian Olsen, mor er Margarethe Lund.Godt nyttår til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei Nina. Takk for svar. Problemet er at far til Jens oppgis å være Christian Jensen. Dette finner jeg i kirkeboka for Alstahaug, rull NT 74 side 156, da Jens giftet seg med Cornelia 9. nov 1851. Han oppgis til å være 31 år. Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Pleym Christensen.

Dette har nok ingen relevans , men det er en gård som heter Hellesvik, etpar km fra Alstahaug kirke. De som eier denne gården heter Hans Hofstad, dattera Bodil driver den. Kanskje de vet om hvem som har hatt den før? De hadde en dreng da vi leide hos dem fra ca 1947, som hette Arne Kristiansen. Han hadde ikke slektninger, og var på gamlehjemmet der til han døde, meget gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.