Gå til innhold
Arkivverket

[#7285] Marte Malene Torbjørnsdtr. f. i Bergen 10. april 1

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Marte Malene Torbjørsdtr. f. 10. april 1827, var datter av Anna Gurine (ug) og Torbjørn (ug). Er det mulig å få opplysninger om hvem moren til Marte Malene var og om Marte Malene senere fikk søsken? Er det noen som har informasjon om Marte Malenes mor Anna? Marte Malene ble gift til Manger og var mor til min oldmor Gjertine Gurine Larsdtr. f. 14. des. 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det kan være nyttig å få med farsnavnene: Torbjørn Olsen, bosatt 15-83 og Anna Gurine Andreasdatter.Jeg fant ingen passende Torbjørn Olsen i 1815, men en Anne Gurine Andreasdatter Gierding på adressen 12-57. Vanskelig å si om hun er din. Jeg fant heller ikke at foreldrene ble gift eller fikk flere barn med andre eller hverandre i Bergen, så det spørs om ikke du må "utebys"!Kanskje noen på SAB kan slå opp dåpen 16.4.1827 og finne navn på faddere til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Terje Aarland

Marthe Malene ble gift med Lars Anders Andersen fra Marøy i Manger f. 1811. De ble gift i 1846 i Manger. De fikk mange barn, men bare tre voks opp og ble gift. Marthe Malene døde i Manger i 1869, og var min tippoldemor. Min Oldemor Gjertine Gurine Larsdtr. Blåsternes ble født i 1848 og hadde veldig få nære slektnigner. Fordi hennes bror ble bare 33 år gammel og bodde i Kristiansand og hennes søster Marie bodde i Nord-Dakota.Jeg vil gjerne vite noe om hennes forfedre eller formødre, men det er så vanskelig å finne ut av det. Særlig fordi Marthe Malene ble født utefor ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er det jeg vet om moren til Marthe Malene Lenke Men jeg har hittil ikke klart å finne ut hvem faren egentlig var. Hvem var han egentlig og var det noen av dem som hadde utenlandske aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er det jeg vet om moren til Marthe Malene Lenke Men jeg har hittil ikke klart å finne ut hvem faren egentlig var. Hvem var han egentlig og var det noen av dem som hadde utenlandske aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Om alt er tilfeldigheter eller ikke vet jeg ikke, men datter til Marthe Malene, Marie som bodde i Nord-Dakota, hadde en pike boende hos seg en periode tidlig på 1900-tallet som het Holck til etternavn. Det er det samme etternavnet som på et av moren sine faddre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg holder alle muligheter åpne, derfor spør jeg om det er en mulighet at denne Torbjørn kunne være fra Aust-Agder? Kan det være derfor min mormor har fortalt til sine barn at de hadde slekt i Risør? Kan dette ha sammenheng med at sønnen til Marthe Malene bosatte seg i Kristiansand?Dette er bare sprøsmål som jeg ikke vet svar på, men holder alle muligheter åpne. Det er ikke alltid så enkelt å finne sammenhengene. Kanskje det er spørsmål som det aldri kan gies svar på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vedk. innlegg 15. Jeg har blitt oppmerksom på at hun som bodde hos Marie Abrahamson i Nord-Dakota ikke het Holck, men et annet navn som trolig ikke har noe med dette å gjøre.Når det gjelder vertshuskonen, så er det mulig at også hun var Hollender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan man i dag si med 100% sikkerhet at det virkelig var Torbjørn Olsen som var faren? Eller ble han bare oppgitt som mulig far? Det var jo, en merkelig sammensetning av faddre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje;Vet du at den Marte Malene som ble gm Lars fra Marøy er identisk med den Marte Malene som ble døpt i DK 1827?Klokkerboken (selvom skriften er like dårlig der som i Minesterialboken) Lenke Fadrene er vertshuskone Abel Gurine Halch el Holch (hun har også anmeldt fødselen og da er hun jordmor), evrtshuspike Oline Olsdatter, hollandske matroser Sllippes de Jul, Carnales lee Dord og Andris de Walle.Dersom moren, Anne Gurine Andersdtr, var prostituert er det trolig at datteren ble satt i pleiehjem av fattigvesenet, og da kan hun ha vært i Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at det er den samme Marte Malene som ble døpt i DK 16. april 1827, som senere gifter seg med Lars A. Andersen. Det eneste som avviker er at hun oppgis til å være eldre enn hun virkelig var dag hun giftet seg. Ofte var det avvik på fødselsdatoer. Den Marthe Malene som ble gift med Lars A. Andersen Marøen ble født i Bergen og hadde en far ved navn Torbjørn Olsen, så jeg antar at den som ble døpt i DK i 1827 er identisk med den som gifter seg med Lars A. Andersen Marøen i 1846. Det står riktig nok at hun var 22 år gammel da hun giftet seg 22. juni 1846, skulle hun bare ha vert 19 år. Det første barnet kom den 26. sept. 1846 bare 3 mnd etter giftarmålet.Jeg antar at det kan ha vert mulig at Marthe Malene selv ikke visste nøyaktig hvilket år hun ble født?Det kan selvsagt tenkes at det finnes andre alternativ for hvem hun var, men det er dette jeg alltid har gått ut i fra at hun var den eneste som ble født i Bergen på den tiden som hadde en far ved navn Torbjørn Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I ft 1865 går hun under navnet Malene Torbjørnsdtr. og det er oppgitt at hun ble født i Bergen i 1826. Lenke Min mormor ble oppattkalt etter denne mormoren sin og hette: Anna Magdalena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.