Gå til innhold
Arkivverket

[#7285] Marte Malene Torbjørnsdtr. f. i Bergen 10. april 1

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Grunnen til at hun het Anne Gurinde ANDREASDTR var at moren ble gift med Andreas Gjerding og derfor ble hennes etternavn Andreasdtr og ikke Gundersdtr. Det er mulig at det ikke er den rette moren heller, men siden konfirmasjonen fant sted i Manger, kan det da tenkes at moren også bodde i Manger på den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den samme Torbjørn gifter seg i DK i 1834 LenkeMen, dette behøver ikke å være den riktige Torbjørn. Der er flere aktuelle, men som ugufte i 1827 er der ikke mange å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(36) det er korrekt, men de finnes ikke (ved det navnet) i 1815-tellingen. Det kan likevel være, i hvertfall, den som er født i 1792. Den som er født i 1813 er vel litt for ung...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilbake til fadrene i 1827. Jeg ser at en pike på 38 år, Oline Olsdatter, ble gm med Johan Duckwitz i 1835. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=vigd1816&gardpostnr=1058&merk=1058#ovre>Lenke, som ble den mest kjente 'vertshuseieren' i Bergen, og tjente seg søkkrik på kvinners prostitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er vel, så langt det lar seg gjøre å komme til en løsning for Anne Malene (Marthe Malene) sitt opphav? Eller kanskje ligger det fremdeles en del saker her som ikke lar seg helt løse? Jeg antar at moren til Anne Malene (Marthe Malene) var prostituert eller at hun tilfeldigvis vanket i miljøet om kring vertshuset. Var det tilfeldig at Torbjørn Olsen ble oppgitt som far eller? Det er vel mange spørsmål som forblir uløst antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Andreas Gierding var gm 1) Barbro Henriksdtr i 1798 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=11547&merk=11547#ovre>LenkeBarbro dør i 1808 Lenke Andreas og Barbro hadde barnaInger Gurine f 1798 Lenked 1799 LenkeErnst Gabriel f 1800 Lenked 1802 LenkeInger Gurine f 1803 LenkeBerte Oline f 1806 Lenke Andreas Gierding var gm 2) Berthe Monsdtr i 1811 LenkeIngen barn Berthe Monsdtr var gm 1) Gunder Baardsen i 1798 LenkeGunder og Berte hadde barnaAnanias f 1798 Lenked 1800 Lenke Mons f 1801 Lenked 1802 Lenke Mons Ananias f 1804 Lenked 1804 Lenke Berte Marie f 1805 Lenked 1806 Lenke Anne Gurine f 1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for all hjelpa og all infoen som jeg har fått. Jeg undres likevel på om jeg noen gang får vite om Torbjørn Olsen var den 17 årigen den gang, eller om det var en tilfeldig sjømann som var innom Bergen som var den virkelige faren til Anne (Marthe) Malene. Var det Anne Gurine som var moren eller het hun også Anne Malene slik det står i kirkeboken fra Manger ved konfirmasjonen i 1842?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eller at Marte Malene var bortadoptert, men da skulle vel adoptivforeldrene vært oppført som foreldre ved vaksinasjon, konfirmasjon og vielse. Kjenner ikke helt adopsjonsreglene på begynnelsen av 1800-tallet. Nei, det kan bli vanskelig dette, Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Egentlig litt rart at datteren til Berte Monsdatter og Gunder Baardsen, Anne Gurine Gundersdatter / Andreasdatter skulle begynne å vanke i vertshusmiljøet, og at ingen fra familien var fadre til lille Marte Malene i 1827. Selv om Gunder døde da Anne Gurine var helt liten, så ble jo moren godt gjengift med bødtkermester Andreas Johannesen Gierding.Kanskje vi skal lete etter en annen mor til Marte Malene..... Hva tror du, Terje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når man stopper opp slik, så gjør man seg noen refleksjoner og undres på om man har funnet den rette personen. Selvsagt kan man vanke i mange miljø, men det virker underlig at ingen av familien var faddre, så også jeg synes at det virker noe underlig at at denne Anne Gurine var datter til Gunder eller stedatter til Gjerding, så her må vi nok snu hver sten på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.