Gå til innhold
Arkivverket

[#7287] Abraham Falch


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg fant ikke noe om ham i Bergen ved første øyekast, men jeg fant en Abraham Falch gift i Ramnes, Vestfold den 11 Feb 1734 med en Elsie Marie. Vet ikke om det kan være den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tak til Heidi!Jeg ved ikke om det er et spor, men det må efterprøves.Den eneste oplysning jeg har om Abraham Falch er, at han tog borgerskab i Bergen i 1754, og han skulle være født i Kvinnherad. Hans erhverv har muligvis været høker.Jeg ved ikke om der findes et borgerbrev på han i Bergen, og hvilke oplysninger og datoer det giver?Digitalarkivet har udlagt borgerbreve i perioden:Bergen DA 08.02.1998 Borgerskap i Bergen 1600-1751 DA 15.02.1998 Borgarbrev Bergen 1866-1916Om den mellemliggende periode ikke findes, eller ikke er registreret ved jeg ikke?Jeg har gennemset Digitalarkivets registrering af døbte, ægteviede og gravlagte uden resultat.Kvinnherad kirkebøger kunne måske give oplysninger om ham, men findes der kopier af dem i Bergen?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte R. Jakobsen

Hei Hans!Det finnes en bok som heter "Slektene Muus-Falch-Falck-Falk" av H.T. Gram. Her står det sikkert noe om Abraham Falch. Jeg har dessverre bare kopier av enkelte sider (de som er mine røtter), så derfor kan jeg ikke si noe mer eksakt.Lykke til videre, og godt nyttår!Vennlig hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Hans, Du er kanskje klar over at din Abraham Falch i Bergen er omtalt på hjemmesidene til din landsmann Simon Ellefsen, på http://www.nose.dk/Norge/falch2.html Er selv etterkommer etter en slekt Falck med en del bruk av navnet Abraham i områdene rundt Grimstad, men disse ser ikke ut til å ha forbindelse til slektene på Vestlandet med samme navn. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Har forøvrig notert en Hans Olufsen Falck som i følge D. Thrap; Bergens stifts præster (Kristiania 1895) var født 1634, sønn av sogneprest til Holmedal Oluf Michelsen Falck. Denne Hans skulle være dimitert fra Bergens Skole 1655. En Hans Olufsen Falck nevnes også i "studenternes regiment", i boken "Kjøbenhavns Borgere 1659". mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

GODT NYTÅR!Til Pia.Jeg har selv kopier af bogen ”Slektene Muus-Falch-Falck-Falk ---ca. 1550-1987” af H.T. Gram. Her forekommer ganske rigtig på side 29 en Købmand, Abraham Jacobsen Falch og hans bror Rådmand i Skien, Hans Jacobsen Falch. Desværre kan jeg ikke finde slægtsrelationer til min slægt Falch.Til Petter.Til Simon Ellefsens oplysninger om Abraham Falch er jeg selv kilde i note 1.Det er interessant at du peger på Hans Olufsen Falck m.v.Min tiptipoldefar Peter Johannessen Falch 1759 –1821 var ejer af Holmedal kirke, som blev opført i år 1600 og nedrevet i år 1868. D. O. Bakkes bog, Fjaler i gamle dage, beskriver at Olaf Falch var præst i Holmedal, men bosat i Dale. Sønnen Hans Olafsen (andre steder Olesen) Falch, var kapellan i Vilnes kirke fra 1674 og bosat på gården Ask i Askvoll i folketællingen 1701. Olaf Falch havde også en søster, Alethe Falch, som døde der i 1689. I bogen er også et lille uddrag fra et regnskab over driften af Holmedal kirke udarbejdet i 1813 af Peter Falch. Jeg har i den forbindelse forsøgt at opstille følgende liste for måske af den vej at finde forbindelse til min slægt, men uden resultat. Jeg er ikke helt sikker på om nedennævnte er korrekt.Adrian Rockertsøn Falkener, f. ca. 1495 d. 1595. Borgmester i Trondheim. Søn: Michel Adriansøn Falkener, f. ? tog borgerskab i Bergen 1574, levede i 1585 d. ? Sønnesøn evt. dattersøn: Michel Olsen Falkener (Falch) sognepræst i Evenvik, Gulen fra 1619 til 1636. Søn: Olaf Falch, præst i Holmedal. Børn: Hans Olafsen (andre steder Olesen) Falch, var kapellan i Vilnes kirke fra 1674 og bosat på gården Ask i Askvoll i folketællingen 1701. Alethe Falch, som døde der i 1689.En Falch fra Evenvik, tog borgerskab i Bergen 1721, som købmand?Tak til Pia og tak til Petter. Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Boka om borgerskp i Bergen: Borgerskap 6/6 1754 Abraham Hansen Falch, Quinherrets prestegjeld, Høcker. "Anviste Sessions Pass under 21de Mai sidstl. at være udslettet af Roullerne."Navnet Abraham (Falch)fantes i Arendal i 1706 f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Hans, Har tidligere spekulert på om nevnte Hans Olufsen kunne være bror av en skipper Abraham Olufsen Falck, som tilsynelatende ble født på ukjennt sted to år før Hans, ble gift i Skien 1669, og fkk minst 7 barn som levde opp, blandt annet i Risør. Kjenner du til noe skifte etter Hans Olufsen eller Olaf Michelsen? Vennlig hilsen, Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Til Berit. Tak for opslaget, det er rart at få bekræftet rigtigheden af de notater som er nedfældet af slægtens ældre led.Spørgsmål: Hvordan skal følgende tolkes ”Anviste Sessions Pass under 21de Mai sidstl. at være udslettet af Roullerne.” Har det noget med militærtjeneste at gøre ? og refererer datoen 21 Mai til året 1754 ?Til Petter. Desværre han jeg ikke hjælpe dig med skiftet efter Hans Olufsen eller Olaf Michelsen.Du får her hvad jeg har taget kopi af fra Fjaler Bygdebog (tror jeg, har glemt at noterer titlen på kopien) side 348:”8. Hans Olafsen Falch. Truleg son av Olaf F., sokneprest i Holmedal, depon. frå Bergens Skole 7. juni 1655. Må vera komen til Askvoll i 1682. sjå tingbok A 10 fol. 15. Ved synfaring av kyrkjene i prestegjeldet i 1686 der det vedkomande Vilnes kyrkja vert opplyst at Hr. Hans Falch hadde lagt opp nytt tak på søre sida av koret og foræret det til kyrkja. (Det var vel hans syster? sal. Alethe Falch, som i 1689 vart gravlagd i kyrkja på Askvoll). Hans Falch budde på Ask (Tingb. A 9 a fol. 78, 25/6 1690). Han og soknepresten Otto Jonassen var 10/2 1687 skifteassessorar i dødsbuet etter Anders Johannessen Grytten, sokneprest i Holmedal. Han vart verande hjå Hartvig Bugge solenge Bugge livde, som døydde i førstninga av 1701, og i enkens nådensår 1701. Det året har han underskrive folketeljingslistene. Han var då 65 år gamal.”Jeg har selv noteret i margen af kopien: Olaf Falch født 1609, præst i Holmedal fra 1634 til sin død i 1643. Hans Olafsen Falch født 1636 død efter 1701. Mvh Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden ordet session er nevnt vil jeg tro det er militære, men vet ikke. Ang. sidstl. Mulig lik sidtslydende /samme som foran.(1754)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Et par supplerende opplysninger på Olaf/ Oluf Falck: Fra D. Thrap har jeg notert at han ble utnevnt til sogneprest i 1633, men at dette førte til protester, da han ennu ikke var fyllt 25 år. Allikevel ble stillingen ble bekreftet ved kongebrev av 9 januar 1634. Han er videre å finne omtalt i prestearkivet på Norsk Slektshistorisk Forenings hjemmesider på http://www.genealogi.no/ Har også notert ham som nevnt i et brev i "Norske Riksregistranter", for år 1636. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.