Gå til innhold
Arkivverket

[#7291] Foreldre til en kvinne Anna Hansdtr. Riise f. 1743


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Jeg har problemer med å finne denne kvinnens riktige foreldre. (Det finnes ennå ingen bygdebok for denne delen av Lindås i Nordhordaland). Det er litt vanskelig fordi både Anna og Hans er så vanlige navn. Så vidt jeg kan se er Riise ikke farens fødested, men han har etablert seg på denne gården etter at han ble gift. Ved oppslag her på fødte i Lindås, samt FamilySearch, kommer jeg ikke til flere opplysninger enn at faren heter Hans og gården heter Riise. Er det noen av dere som har tilgang til den opprinnelige kirkeboka for året 1743, og som kan se om (det er sikkert vanskelig å lese) mors navn står der, og kanskje også farens farsnavn? Er det noen som kan forklare meg en enkel måte å få tak i dokumenter fra et skifte hvor familien til Anna Hansdtr. står oppført? Kanskje foreldrene hennes er viet før 1740, som er det året databasen her på Digitalarkivet begynner. (Anna Hansdtr. er mor til Halsten Michelson Fonnæs (Austrheim) 1774 -. Han inngår på ættetavlen http://home.c2i.net/AKHalleraker/morfar.htm, men foreldrene til Anna Hansdtr. som står oppført her tror jeg er feil. Grunnen er at Synneve Steffensdtr. Smørdal, står oppført i bygdeboka for Alenfit som gift med en annen mann enn Hans, nemlig en Rasmus i Austrheim.) hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I kirkebok for Lindås er Anna døpt 3. september 1743. Faren er oppført som Hans Riise, mors navn er derimot ikke nevnt. Forøvrig har undertegnede registrert døpte for Lindås prestegjeld i perioden 1699-1764 som ligger her på Digitalarkivet (under Radøy og Øygarden) Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

For å svare deg på om det finnes skifter etter foreldrene til Anna på Rise er svaret ja. Det finnes et skifte etter faren Hans Nilsen Rise i 1786-1788 (Se skiftereg. Nordhordland) Hans Nilsen Rise døde i 1786, 78 år og 6 måneder gammel. Han var gift første (?) gang før 1740 med Ingeborg som døde i 1749, 40 år gammel. Ingeborg er ikke nevnt med navn i dødsfallet, men navnet er nevnt under dåpen til datteren 6 mars 1746. Forøvrig giftet e.m. Hans Nilsen Rise oppigjen 11.01.1750 med Marita Albrictsd. Hope Håper dette var til hjelp Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Takk for respons, inntil videre. Jeg vil samholde opplysningene som finnes og se hva resultatet blir. Godt Nyttår, forresten. hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.