Gå til innhold
Arkivverket

[#7298] Søren Christiansen Riser i Høland


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg lurer på om noen kjenner til disse menneskene: Gift i 1821 separeret mand Søren Christiansen Riser paa Søndre Hemnæs, 42 aar, og pigen Ragnild Kieldsdatter Hemnæs, 22 aar. De fikk i 1822 datteren Margaretha (konf. 1836, gift i 1850 med kirkesanger Andreas Larsen). Margaretha og Andreas fikk tre barn, alle født i Skoger. En av disse var Hjalmar Riiser Larsen, far til flygeren ved samme navn. Er interessert i å finne ut det meste, særlig om Søren og Ragnild i Høland, og hvor Søren har sitt Riser-navn fra. Hilsen Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om det navnet kommer fra en gård. Jeg mener at jeg for lenge siden var borti Søren Christiansen på Høland da jeg lette etter en annen Søren Christiansen fra samme sted. Om jeg ikke tar helt feil tror jeg det finnes et stort skifte. Jeg skal sjekke det opp på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner Søren Christiansen som 22-åring på Hemnes Nordre i 1801. Han bor sammen med stemoren, som er enke, og to stesøsken, Erik og Peteranna.Ved dåpen 01 Apr 1779 i Høland har Familysearch foreldrene oppført som Chrestian Sørensen og Petteranna Jensdtr. De gifter seg i Høland 4. eller 27.3.1774 (VRI, IGI), da står moren oppført som Petter_ Anna Jølsdatter. Christian gifter seg om igjen 29 Jan 1782, med Rebekka.Christian Sørensen døpt 9 Mar 1743 i Høland, foreldre Søren Riser og Siri Knudstr.En Bruce Byron Rognan i Illinois har oppført dette (Familysearch): Christian Riser Sørensen f. 1743 i Høland, sønn av Søren Riser Erikson f. 1703 Riser i Høland, død 1778 gift 16.3.1735 med Siri Knudsdtr. Skarrebol, f. 1714 Skarrebol, Høland død 1788. Barn: Kirsten, Cyprian Riser S., Christian Riser S., Maren Marie, Erik, Sven Riser S.Søren Eriks. Riser er sønn av Erik Gudmunds. Riser (sønn av Gudmund Bjørns. Rud) og Siri Sørensdtr. Nes. Høland, alt sammen.Du finner gården Riser/Riiser i Høland. Kanskje de var så stolte av gården de kom fra at navnet gikk igjen i generasjoner etterpå...?!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre, det var bare et separasjonsskifte mellom Søren Christiansen og h. Anne Lovise Riiser (eneste datter av Jens Engelstad på Ullerhov søndre i Næs sogn.) 1. Løsøre solgt ved auksjon for ca. 1487 rdl. 2. g. Mørk solgt ved auksjon for 4710 rdl.Søren Riiser var vaktmester (underoffiser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Ragnil Kieldsdt. kunne jeg bare finne 2 i 1801. Og da lurer jeg på om det kunne være Ragnil Kieldsdt. som var 4 år og bodde på gården Homlerud i Haabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, En artikkel om noen av menneskene på Riser i Høland er å finne i en av de første av årbøkene til Romerike Ættehistorielag, hvor blandt annet Hjalmar Riser Larsen nevnes som deres etterkommer. Er selv etterkommer av onkel til Søren Christiansen Riiser, som var Erik Sørensen, født 1740 på Riiser, som levde på Kopperud, Sandskrog og Logn i Høland. Har en del registreringer bakover her, ta gjerne kontakt om dette er av interesse. Hilsen, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.