Gå til innhold
Arkivverket

[#7302] Peder Olaf Axelsen f 1856 Bærum , far Axel Larsen


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Min oldefar Peder Olaf Axelsen født 17 april 1856 i Bærum , hans foreldre skal være Axel Larsen og Marie Andersd . Axel og Marie skal ha giftet seg i 1837 i Asker , Axel var da 43 år gammel og enkemann og Marie 21 år . Det skulle gå 17 år før første barnet ble født Antonette , hun dør 7 uker gammel , så blir min oldefar født etter 19 års ekteskap , og Axel er da 62 år gammel og Marie 40 år ? FT 1865 bor ikke Peder Olaf sammen med foreldrene , men som Lægdslem hos Jørgen Larsen på gården Steen , og det gjør Peder Olaf også i FT 1875 . Hvor foreldrene ble av i vet jeg ikke ? Og er det rette foreldre ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, iflg. kirkebøkene på RHD er det riktige foreldre, Peder Olaf Axelsen døpt 17. april 1856 med foreldre Axel Larsen og Marie Andersdatter. Det ser også ut som om de fikk barn før Antonette. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for hjelpen !! Har nå sjekket litt , og sett i kirkebøkene på RHD og digitalarkivet . Det kan se ut som om Axel Larsen var gift første gangen med Kirstine Ingvalds og gift andre gang med Mari Andersdatter . Mari Andersdatter skal i følge kirkebøkene være født 1819 , og da var hun vel bare 18 år da hun giftet seg med Axel 43 år ? Om dette er riktig , har Peder Olaf mulig flere søsken ? Men blir litt usikker da det står oppgitt som morsnavn Maria Anders og Marie Anders og i vielsen står det Mari Anders .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Marie, jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye om Mari/e/a , dette går vel om hverandre. Iflg. de samme kirkebøkene på RHD giftet Axel Larsen og Mari Andersd. seg 31.12.1837. Da var hun 21 år han 43. Han var enkemann. Ikke tvil egentlig.Axel Larsen døde 17. jan. 1861 75 år gml. dette og iflg. RHD.Det ser og ut til at Axel Larsen fikk flere barn med begge konene, selvom det også ser ut til at flere av dem døde. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk igjen !! Høres deilig ut å være i de varmere strøk Florida , her på Mariholtet ( Oslo ) viser stokken nå minus 21 . Sjekket ennå litt mer , og jeg fant i FT 1801 2 stk Axel Larsen ene 12 år Walstad gård , og den andre 10 år Guereby gård . Axel Larsen skulle være født 1794 , så da er det vel helst sist nevnte som er min oldefar ?Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei, jeg prøvde å svare deg før, men så falt serveren ut igjen. Peder Olaf var yngste sønn. Faren fikk 9 barn, 4 i 1. ekteskap og 5. 2.ekteskap. 2 av barna, Kari(en) og Karen døde. Axel og Mari fikk sitt første barn, Carl, i 1839 så kom det barn i 41/44/54/56. Første konen døde uforløst i barsel 24/6 1833. Du finner alt under kirkebøker født, viet, døde. Dette kan du kanskje fra før, men tar det med for sikkerhets skyld. Prøv med axel lars., eller axel og etternavn begynner på lars. Lettest å søke på farens navn, for da får du alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit ! Takk for hjelpen ! Har nå sjekket dette og funnet alle søskene til Peder Olaf . Det som faktisk forvirrer meg er at det finnes 2 stk Axel Larsen født med 2 års mellomrom i FT 1801 , og begge fedrene til disse heter Lars Axelsen . For hvem er egentlig min ? Fant Axel Larsen død 1861 75 år , som Laila nevnte før i innlegget . Får ikke denne personen helt til å stemme , for denne Axel Larsen skulle være da født i 1786 , og han ville da vært 70 år da Peder Olaf ble født ? Men jeg finner heller ingen andre Axel Larsen som døde ? Jeg fant også en Marie Andersdatter gift med Nils Nilsen i FT 1865 som har en datter som heter Marthina Axeldatter 23 år . Dette kan være forklaringen på hvor moren til Peder Olaf ble av , men hvorfor da ikke ta med seg Peder Olaf også ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Det var ikke uvanlig at økonomien gjorde at ungene måtte "settes på legd". Nils Nils. og en enke Berthe Maria Andersd. giftet seg i 1862. Datteren Nicoline ue. født i 1862, Karen ue. født i 1859. Moren oppgitt som enke, så du er nok på rett spor. Har du funnet resten av barna? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Laila !! Takk igjen !! Jeg har funnet barna tror jeg . Jeg fant også Nicoline og Karen Nilsdatter , det kan se ut som om alt stemmer , uten om navnet Berthe som kommer i tillegg ved vielse . Om dette skulle være riktig , er det da mulig at Marie Andersdatter tar navnet Berthe i tillegg selv om hun ikke er døpt dette , eller kan det være ført feil i kirkeboka ???Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Berthe-navnet ja...hvis du har sett dåpen og hun ikke het det da....hmmmm. Det kan jo og være at presten sparte blekk. Eller at han ikke oppfatta det. Vanskelig å si. Har du sett konfirmasjons-innføringen? Laila (i avsluttende feriemodus, bare 1 dag igjen i paradis....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann. Da din Axel gifter seg med Maria Andersdtr i 1837. er en av forloverene Lars Axelsen, som muligens er far til din Axel. Den 07.08.1839 dør en Lars Axelsen 83 år gammel, han var da enkemann. Kanskje værdt å sjekke ut denne Lars Axelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ang. Marie Andersdatters annet ekteskap med Nils Nilsen: Salmakerstua er (var) en husmannsplass under Øvre Haug gård, som er nabogård til Ende (Eine) der familien bor når Peder Olaf blir født. I 1875 var Nils og Marie flyttet til Hellestua under Øvre Haug. I Hellestua bodde for øvrig inderst Lars Axelsen på 67 år i 1835. Han bodde også der i 1825 som enkemann og inderst, som bror til husmannskona. Lars var i 1801 og 1815 husmann på Trillerud under Øvre Johnsrud litt lenger inn i Lommedalen. Axel Larsen bor hjemme i 1801 som 10-åring. Finner ikke spor etter sønnen Axel under Johnsrud eller Haug som kan bevise at dette er riktig person, men det ser ikke ueffent ut. Kilde: Husmannsplasser i Bærum, del 3 Lommedalen.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Det er forresten gitt ut tilsvarende bøker om husmannsplassene i resten av Vestre Bærum, hvor Axel og hans to koner ser ut til å ha bodd før han kom (eller vendte tilbake) til Lommedalen. De kan muligens gi noen detaljer om familien mellom 1801 og 1865.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Laila ! Jeg så på de døpte og der står det kun Marie Andersdatter oppført som , og der blir ikke Berthe navnet brukt , det kan vel tyde på at hun bare har brukt det under vielse eller at det faktisk er ført inn feil i vielsen av en eller annen grunn ??? Takk for tipset Magne ! Sjekket Lars Axelsen under døde , og muligheten er at det er han eller Lars Axlesen 74 år som dør i 1836 . Problemet mitt er at det er 2 stk Lars Axelsen med hver sin sønn Axel Larsen , så hvem er min . Har sjekket litt på Statsarkivet i dag og funnet en Axel Larsen født i 1791 som stemmer med FT 1801 på digitalarkivet her , men er han den jeg leter etter ?Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for hjelpen Rune !! Etter å sjekket litt , fant jeg FT 1801 Lars Axelsen 32 år på Gureby gård i sokn Tanum , med sønnen Axel Larsen 10 år . Da stemmer det at Lars Axelsen er 67 år i 1835 . Skal prøve å få sjekket husmannsplassene i Bærum . (Peder Olaf bor i FT 1865 hos Jørgen Larsen på gården Steen ).Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

To ting tyder på at det ikke er "din" Axel Larsen som dør 74 år gml i 1861: For det første får Marie Andersdatter og Nils Nilsen et uekte barn i 1859 (Karen, trolig oppkalt etter Karen Axelsdatter som døde i 1856) og for det andre dør 74-årige Axel ikke i nærheten av hjemstedet pr 1856. At det i tillegg er en bom på noen år i forhold til hvor gammel "vår" Axel skulle være i 1861 er en annen ting.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Rune ! Er enig med deg , jeg sjekket kirkeboka på Statsarkivet og finner kun en Axel Larsen med far Lars Axelsen fra 1779 - 1801 , og han ble født 11 sept 1791 . Kan hende jeg har oversett noe , men håper ikke det . Og er dette vår Axel må han ha vært 66 år da Peder Olaf ble født ?? Føler at det er et eller annet som ikke helt stemmer her ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Det eneste jeg nå er sikker på er søskene til Peder Olaf Axlesen , men hvilken Axel Larsen i FT 1801 som er hans far , er jeg ikke sikker på . For i følge FT 1801 er Lars Axelsen og Axel Larsen 10 år på Gureby gård , og i husmannsplassene bodde de i 1801 øvre Jonsrud under Kleven/Tillerud . Er disse stedene i nærheten av hverandre ? Så er det jo også Lars Axelsen og Axel Larsen 12 år på Walstad gård FT 1801 . Har satset på at den første er den rette , men den andre forvirrer !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FT 1815 bodde det en leilending Nils Nilsen 39 år på Ende sammen med kona Haagine Christensdt. 40 år og sønnen Nils Nilsen 10 år. FT 1825 Tydskland u/Skui bodde Axel Larsen 32 og inderst smmen med kona Kirstine Ingevoldsdt. 36 og barna Lars 2, Inger Marie o år. Fant ingen på Bjørum. FT 1835 Bjørum=Axel Larsen 44 år. Skui=Lars Axelsen 12 år. Hellestua u/Haug Lars Axelsen 67 år. Plassen Filen/Tilen? u/Nordbye=Ingvold Andersen 74 år og Siri Rasmusdt. 58 år. FT 1845 Isi= Axel husm. u. jord 51 år, kone Marie 30, Carl 7, Martina 4, Karen 3/4.Det var alt jeg har funnet da. Det er jo en mulighet at faren til Axel døde før 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertelig takk Berit ! Jeg sjekket døde , og det er to Axel Larsen som dør , en døde i 1836 74 år og den andre i 1839 83 år , så det burde vel være en av de ?? Men jeg klarte å finne Axel Larsen første ekteskap med Kirstine Ingvaldsdtr . De giftet seg i Asker 26 april 1822 , og der står det at Axel er født i 1891 . Da har jeg fått bekreftelsen på Axel Larsen på Gureby gård i FT 1801 . Ut i fra FT 1801 Gureby gård var Lars Axelsen 32 år og da skulle være født i 1769 . Jeg har funnet en Lars Axelsson født 6 sept 1769 , jeg ville tro at det er den rette ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Litt geografi: Gårdene Ende (Eine), Haug, Johnsrud og Guriby ligger alle i Lommedalen, mens Skui og Bjørum ligger litt lengre vest i Bærum. Gårdene Rud og Wøyen, som er aktuelle i forbindelsen med Axels første ekteskap, ligger i samme region. Til sammenlikning ligger Walstad (Hvalstad), som er aktuell for en av Lars A-kandidatene, i Asker kommune. Veldig mye tyder på at Lars Axelsen fra Guriby er riktig forfar ut fra geografi. Som en kuriositet: Øvre Johnsrud, som dukket opp i denne saken, er min nærmeste nabo. Tydskland (Tysland), som Berit nevner, er nærmeste nabo til mitt barndomshjem. :-)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for info Rune ! Jeg har blitt ganske sikker på at Lars Axelsen fra Gureby er min riktig tippoldefar . Jeg er ikke bare interessert i personene men også historien rundt dem . Jeg er ganske ny på dette og vet ikke ennå ikke hvor jeg skal finne all informasjonen , men jeg lærer . Derfor er det veldig fint med alle de som hjelper til her . Kjenner du noe til denne slekten eller noen historier rundt disse menneskene , ville jeg vært hjertelig takknemlig om du kunne fortelle noen ord ! Eller kan fortelle hvor jeg eventuelt leter !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

MarieEtter å ha sjekket Lars Axelsen i min bok med husmannsplasser mot FT1801 på Digitalarkivet, ser jeg at det er et misforhold der. Den Lars Axelsen som i boka er oppført som husmann under Trillerud er den samme som Lars på Guriby i FT1801. Av erfaring tror jeg nok at FT1801 er den sikreste kilden.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Rune ! Det er nok riktig at Gureby gård er rett . Det jeg har klart å finne nå , er : Axel Larsen gift 26 april 1822 med Kirstine Invaldsdatter og brur bosted er Wøien gård . Når deres sønn Lars Axelsen blir født i 1823 er Axel og Kirstine Husmannsfolk under Ruud gård . Faddere er Ingvald Andersen Noreby , Kirsti Larsdatter (søster til Axel?) , Jørgen Arnesen Vøies eje , Randi Pedersdatter Vøies eje , Anders Larsen , Kristian Larsen Johnsrud .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.