Gå til innhold
Arkivverket

[#7303] Kirkebok Brønnøy

Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som har tilgang til kirkebøker for Brønnøy. Jeg jakter på Kristen M. Nilsen, født ca. 1830. I 1865 er han å finne i Steigen. I folketellinga for 1865 står han oppført som gift, 36 år gammel, husmann med jord. Født i Brønø prestegjeld.Håper noen kan hjelpe til.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kjempefint, takk skal du ha Harald. Hvis jeg kan hjelpe med opplysninger fra Telemark eller andre steder må du bare sende meg en mail.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Harald Bunes

Hei Lars Jeg har vært i Riksarkivet i Oslo i dag. Har sett gjennom kirkeboka for Brønnøy fra 1820 - 1840. Kunne ikke finne noen som het Kristen M. Nilsen. Det var en Christian Martinius født 17. april 1836. Men far hans var Peder Christiansen. Så han er det nok ikke. Dette var den eneste som het Christian M. Det var mange med navn Ckristian + et fornavn til. Men ingen Chr. M unntatt den nevnte. Vet ikke om du har noen tilleggsopplysninger. Skal inn til Oslo førstkommende mandag. Skal gjerne se videre.Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Harald og takk så langt. Jeg har ikke så mye mer å gå på. Det som kunne være en mulighet er hvis det finnes lister for utflytta. For det første barnet til Kristen, Nikolai Severin, er født på Hamarøy i 1856. Hvis vi følger folketellina, at Kristen var 36 i 1865, skulle det bety at han er født i perioden 1828-1830. Og ca. 27 år ved første barns fødsel. Det skulle kanskje igjen bety utflytta ca. 1850-1856.Ellers så regner jeg med at alle varianter av Kristen rundt 1830 kan være interessant.Jeg skal lete videre etter andre opplysninger, skal se om det er mulig å finne hvor og når han giftet seg og om det står noe om foreldrene der.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Jeg ser av FT 1865 at kona, Maren Danielsdatter, er født på Hamarøy. Da er det vel trolig at han flytta til Hamarøy, og traff Maren der oppe. Han har trolig gifta seg omkring 1850. Og da muligens på Hamarøy. Så det kan jo finnes noe under ektevidde også. Skal se nærmere på mandag. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei! Du har en mosom sak her. Brønnøy besto også av Sørsems sogn. Der finner du ham. Kristian Martinus, født i 1834 på Dale Nedre i nåværende Sømna kommmune. I Bygdeboken for Sømna - kjøpes hos Sømna kommune - står det at hans far, Nils Larsen, blir oppgitt å være fra Jemtland i Sverige. Skitt Jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Det står bl.a. at Nils Larsen var født ca. 1793 og døde i 1866 på Lille Reinfjord. Gift 1827 med Kristense Pedersdatter (6 søsken og massse slektninger i området). Nils og Kristense hadde 5 barn som du finner spredt rundt i området. Kristian Martinus gift 1856 i Hamarøy med Maren Danielsdatter. Bosted Husøya. Om Niels sies at han var blid fra sitt 42ende år og bodde på en rekke forskjellige plasser i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ja,ja. Bygdebøker skal bestilles og letingen må over grensa. Hadde han bare vært født før den svenske folketellingen i 1890!Takk skal dere ha alle sammen som har hjulpet meg så langt.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei HaraldDu skal ikke se bort i fra at jeg kan komme med et lite "oppdrag" til deg. Akkurat nå er jeg på jobb, så jeg skal se i løpet av natta om det er andre ting jeg trenger hjelp til. Takk skal du ha.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.