Gå til innhold
Arkivverket

[#7308] Gertz/Gerss i Bodø/Finland

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Er det noen som har kjennskap til slekta til Carl Gertz/Gerss, handelsmann i Bodø? Jeg har et sted sett at han visstnok var fra Finland. Han fikk i 1815 datteren Caroline Kristine utenfor ekteskap med Kirsten Marie Ellingsen (1785-1866).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En Carl Peter Gertz gift i Domkirken, Oslo 14.5.1846 med Marthe Marie Olsdtr.På Familysearch er en Carl Johan Gerss oppført som født i Vaasa, Finland ca. 1781 og gift? ca. 1814 i Nesna, Nordland med nettop Kirsten Marie Ellingsen (kanskje fordi de er registrert med barn da), så spørs det hvor pålitelig kilden er...Ta en titt på www.Familysearch.com, der finner du flere alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for hjelpa igjen Heidi!Det er Carl Johan Gerss fra Vaasa i Finland jeg er ute etter, og iflg. "Slekten Ellingsen" var ikke han og Kirsten Marie Ellingsen gift. Jeg registrerer at varianter av navnet Gerss er brukt i Vaasa-området på 1800-tallet, men Familysearch gir ikke svaret på Carl Johan Gerss sitt opphav. Er det ingen andre som har forsket på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Rune Hårstadsveen, Har föröskt att finna Din "Carl Johan Gerss fra Vaasa i Finland" i Hiski-basen http://www.genealogia.fi/hiski Vad jag kan se är inte Vasa inlagt, men möjligen kan det finnas hjälp på den hemsidan där man också kan ställa frågor. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Dette er en sak jeg ikke er kommet videre med siden sist. Har forsøkt å etterlyse på finske sider, men uten hell...En annen sak er mannens skjebne. Etter hva jeg har forstått var 'Bodø-saken', som han på et eller annet vis var involvert i, ikke akkurat småtterier - så hva hendte med Gerss? Stakk han av til England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I krk.bok delen (VRI) på Familysearch står det følgende: dpt. 23/10 1815 Bodø Carolina Kristine, foreldre Carl I. Jonsen og Kirsten Marie Ellingsdatter.Her heter altså faren Jonsen og ikke Gerss. Kanskje det kan være en grunn til at du har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Bodøsaken står utførlig beskrevet i Coldevins 'Bødø by 1816-1866'. Det står at Gerss ble arrestert høsten 1818. Han ble senere løslatt mot kausjon. I februar 1819 dro han på en handelsekspedisjon til Tromsø. Utpå høsten forlot Gerss Bodø for godt. Det står ikke hvor han dro.Forøvrig er den kjente visesangeren Halvdan Sivertsen en av etterkommerne etter Gerss og Kirsten Marie Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Halvdan Johannes Falch Sivertsen opplyser selv i Magasinet til Dagbladet sist lørdag at den finske forretningsmannen Carl Johan Gerss satte barn på tre jomfruer i Bodø før han rømte - bl.a. Sivertsens tipp-tippoldemor.Når det gjelder innlegg 6, så har jeg kikket i kirkeboka, og det står vel følgende: 23. okt 1815 Døbt Pige B: Aflet udenfor Ægteskab af Handels Mand Carl J: Gerss og Pige Kirsten Marie Ellingsdr LenkeJeg finner også i juli 1816 døpt Johan Peter (utenom ekteskap) med foreldre Kiøbmand Gerss og Pernille Pedersdtr Hundholmen, men den tredje jomfruen fant jeg ikke (et raskt søk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg la inn forrige innlegg i går kveld, men det kom aldri opp, selv om jeg kunne konstatere at det var lagt inn. Så da prøver jeg en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.