Gå til innhold
Arkivverket

[#7309] Paus i Finnmark

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Blant min samboers aner finner jeg Elisabeth Kristine Paus, gift med Thomas Edvard von Westen Sylow (d. 1779). Hun var visstnok datter av en viss Hans Paus, sorenskriver i Vest-Finnmark. Kjenner noen til Elisabeth Kristines forfedre?Jeg har funnet en Hans (Ludvigsen) Paus (1710-1770), som var sorenskriver i Finnmark, men mener denne er for ung til å være Elisabeth Kristines far - men kanskje er han en slektning? Kan "min" Hans Paus f.eks. være en sønn av sogneprest til Vardø Ludvig Christensen Paus og Christine Hansdatter Ørbech?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sogneprest Hans Povels. Paus var far til den danske rådmann Christen Paus som døde 1663 i Bergen, han var gift i 1649 med svenske Elisabeth Munthe (1630-1665). De hadde sønnen prost Ludvig Paus (23 Aug 1652-27 Apr 1707) gift med Christine Ørbech (1650-1712) i 1674. De hadde sønnen sogneprest Ludvig Christian Paus (1674-1745) gift 1708 med Birgitte Alstrup (1679-1744).Ludvig Christian og Birgitte hadde sønnen Hans (1710-1770) i Alta, han var sorenskriver. Han var først gift med Anne Sørensdtr. som døde 1760 i Alta, og så med Kristine Greve 15.9.1760 (1743-1833).Elisabeth Christine Paus giftet seg med Thomas Edvard von Westen Sylow (1719-1779) i 1742. Hun var også datter av Ludvig Christian Paus og Birgitte Alstrup, og altså søsteren til sorenskriver Hans Paus.Dette er det Sverre Munthe som har registrert og lastet opp på Familyserach. Hvis du går inn der, og velger search for ancestors, så pedigree resource file, så taster inn etternavnet Paus og dette "submission number": 178652-052899065724 så finner du hele slekta!Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk for hjelpa!Med dette ble det fart på sakene. Via Familysearch var det massevis å hente, så nå har jeg fått mye å bygge videre på...Jeg hadde en "mistanke" fra før om at Elisabeth Kristine Paus var en etterkommer av John Cunningham, og nå er ihvertfall det bekreftet. Hadde forøvrig vært artig om noen visste mer om hans bakgrunn! Kanskje det blir et eget spørsmål senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Og med dette har eg også fått svar på det eg lurte på i tema 5231! Takk skal de ha. Treet på Familysearch viser seg å føre Munte-greina tilbake til 1020 i Belgia; kan dette vere noko hold i, eller er det like luftig som mange andre slektsliner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.