Gå til innhold
Arkivverket

[#7310] Buch i Christiania


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Kjenner noen til familien Buch i Christiania? Wilhelm Henrik Buch (1798-1890) var sønn av bakermester Wilhelm Fredrik Buch (ca. 1774-1799) og hustru Inger/Ingeborg Maria Lie. Hvor var hun fra?Wilhelm Fredrik Buch var sønn av den eldre bakermester Wilhelm Nikolai Buch (ca. 1736-1801). Hvem var Wilhelm Fredriks mor, og hva med Wilhelm Nikolais forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner en Vilhelm Buch gift 13.6.1770 med Maria Berg i Spydeberg, Østfold.Men nå må jeg visst legge meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for tipset! Jeg har ikke funnet ut om dette er "min" Wilhelm, men kanskje... Har forøvrig merket meg at det i Grue i Hedmark opptrer et par forskjellige Wilhelm Henrik Buch på første halvdel av 1700-tallet. Kanskje er det hit røttene går?Ellers er det tydelig en del kontakt med Danmark. Anna Sophie Buch - vel en datter av Wilhelm Nikolai Buch - ble viet i Oslo domkirke i 1800 med en kjøpmann fra Vordingborg på Sjælland. En annen datter av Wilhelm Nikolai (?), Lovisa Maria Buch, ble i 1797 i Oslo gift med en Christian Magelsen.Bakermester Wilhelm Nikolai Buch må ha vært en betydningsfull borger. I kirkeboka står det ved hans begravelse i 1801 at det ble "ringt med alle klokker". Han får borgerbrev i Christiania som baker, samt bevilling til å handle med høkervarer i 1765. Hans sønnesønn, Wilhelm Henrik Buch, ble forøvrig gift med Louise Riis (1801-1853), datter av den meget velstående Christiania-kjøpmann Johan Ludvig Riis.Håper på fortsatt respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt i Lassens samlinger ang. Buch, og der var det mange i hele landet. Men, ang. dine i Oslo sto det bare: Wilhelm Nikolai Buch, enkemann o baker begr. Xania(Vaterland) 6/5 1801 65 år. ---En eldre bror av baker Wilhelm Buch(f. 1736-1801) som het Nicolai Christian 1730-1804, og var kammertjener i København - oldefar til stiftsprost P.R. Wolf på Sjælland. ----Vilhelm Buch, baker Xania gift med Maria Berg. Deres sønn Wilhelm Fredrik dpt. Xania 10/.. 1774, Nikolai Christian dtp. Xania 3/10 1776 - bgr. 27/8 1779.--Anna Sophia dpt. Xania 3/10 1776. ---Fredrik August dpt. Xania 4/12 1778 - bgr. 22/5 1781.--- En Wilhelm Henrich Buch ble 1706 16/2 sec.løytn. v/Akershus regt. Ble 10/10 1731 vaktmester løytn. på Basmo. Gift med søster av kapt. Hans Christian Nasberg/Nosberg? og etterlot mange barn i GRUE. Han ble 4/4 1746 vaktmester løytn. på Blaker, men allerede 27/5 1747 avløst av Niels Riis.--- Baker Wilhelm Fredr. Buch dy. gift med Ingeborg Maria Knudsdt., begr. Vaterland 20/12 1805 26 år(Tolvklokken). Hadde følgende barn i Xania: Wilhelm Henrik f. 1798 9/2, sogneprest til Holden. Gift Xania 1826 Louisa Riis f.Xania 1801 10/6 -1853 26/4 Holden 52 år gammel og 6 barn.datter av kjøpmann Riis i Xania.---Løytnant Wilhelm Henrik Buch og h. Gjertrud Næsborg hadde 1715 24/5 tvillinger til dåpen i Grue, 1720 12/6 en datter Christence Sophie. Sønnen Nicolai ble gift i Grue 1731 30/10 med Ragnild Olsdatter.---- Wilhelm Fredrik Buch, bakermester i Xania f. 17... død.... gift med Ingeborg Marie Lie. Deres sønn Hr. Wilhelm. Det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.