Gå til innhold
Arkivverket

[#7314] Jacob Nilsen, Jahreie, Bærum, og Agneta Aronsdatte


Gjest Else Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Marie Eriksen

Leter etter aner til min oldefar og spesielt oldermor. Jacob Nilsen er født på Plassen, Jahreie 20.11.1825. Sønn av Nils Jacobsen, Jahreie og Anne Dafindsdatter. Gift første gang med Karen Haakensdatter, Bogstadeie. De fikk 4 barn + en pleiedatter . Gift 2. gang 31.10.1869 i Asker, med Agnete Aronsdatter f. 6.11.1847 (?) fra Wermland. Jeg kan ikke finne noe om henne, eller hvor hun kommer fra i Wermland. Har sjekket med utflytting fra Wermland. Finner ingen der heller (?) I folketellingen 1900 står hun oppført som Anette Nilsen. De fikk 8 barn, derav min morfar Nils Andor Jacobsen. Takknemlig for alt hva jeg kan få vedr. disse. Det må jo også være en stor etterslekt etter oldefar, med så mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har selv en oldefar som kom fra Värmland. Du bør først sjekke innflyttingen til det første sikre stedet som du kjenner til, selvsagt i Norge.Videre så bør det stå hvor i Värmland hun kom fra ,og foreldrenes navn, når hun gifter seg. Når hun dør bør du også se på.Jeg vil tro at du med disse "grepene" så kommer du videre.Min oldefar kom fra Glava i Värmland og jeg er tilbake på 1600 tallet på flere grener rundt om i Värmeland.Lykke til!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Det kan se ut ved vielsen at Agnetas far var forlover. (Aron Johanson). Som du også ser av innførselen ved vielsen, står det at en attest er innført 22.2.1869. Dette kan være flytteattesten hennes fra Värmland. Det er lov å håpe..... Dersom du har sjekket utflytta fra alle prestegjeldene i Värmland, da har du jommen holdt på ei stønn :) Sjekk innflyttede i Asker du. Kanskje du der finner henne og evt. kanskje også familie? Asker MINI I 12 inneholder inn/utflytta. Lysninger inneholder også ofte veldig mye informasjon, vet ikke om presten i Asker førte inn disse. Denne Aron Johanson som var forlover bør du jo og sjekke opp,Iflg. RHD er det ett par familier til med navn Aron... Særlig med hensyn til forlover Aron Johanson, så har du en i Asker, Johannes Aronsen f. ca. 1837 i Sverige, dette KAN jo være Agnetas bror? Har du sjekket ut fadderne ved barnas dåp? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jag ser at du har skrevet at Jacob var født i 1825, men iflg. kirkeboka DA så døde det barnet. De fikk en sønn til som het Jacob, og som ble født 12/2 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei. Jeg takker for opplysningene så langt, men jeg er ganske fersk på dette og lurer på hvor jeg finner opplysninger over innflyttede til Asker samt ytterligere opplysninger vedr. vielser spm forlovere? Kjempeglad for alt jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Om du stikker innom biblioteket på Hønefoss får du sikkert all den hjelp du trenger til å få tak i de riktige filmer og eller micro kort du trenger.Jeg vil og¨å anbefale deg å melde deg inn i Ringeriket Slekthistorielag. Selv om de er mest opptatt av Ringerikinger , så får du en solid støtte der. Jeg er selv medlem der.Frank Otterbech i Hønefoss er leder der .Lykke til!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei Tormod Takk for tipset. Er faktisk medlem der, men det har ikke streifet meg å bruke dem på morssiden min. Farsiden er av solid Ringerike og Eiker slekt. Godt Nytt År. :) Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei. Etterlyser også etterkommere av Jacob Nilsen og hans 2 koner. Den første var Karen Kirstine Haagensdatter, Holtet, Bogstadeie, født 1827. Hun døde av hjernebetennelse i 1867. Jacob og Anette levde fortsatt i 1901. Jeg vet ikke når de døde. De hadde tilsammen 13 barn, 2 døde som små, og jeg finner kun Anton f. 1855 gift med Andrine Olsdatter, Gravereie. + de to yngste som er min morfar og hans yngre søster som giftet seg med Alf Røed og bosatte seg på Lysaker. Håper noen kjenner seg igjen her og kan gi meg noen tips. Fortsatt Godt Nytt År. hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Folketellingen 1835 for Asker, Jaher eie: Nils 49 år og h. Anne Dafindsdtr. 46 år, barna Hans 19, Maren 15, Lars 12, Jacob 8, Ole 6 Karen 4 Martin 0 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei Jeg takker forløpig for all hjelp jeg har fått. Kommer nok tilbake senere med flere spørsmål Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.