Gå til innhold
Arkivverket

[#7315] Niels Syversen, Kobberstad, Østre Toten


Gjest Jan Olav Skaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Olav Skaug

Iflg. FT1801 var Niels Syversen, 27 år, tjener på gården Føxen (Fyksen) i Gausdal, og hans søsken og forfedre finnes nevnt i "Kråbølsboka". Jeg har følgende anetavele:1. Niels Syversen, f. 1774, Østre Gausdal.Foreldre2. Syver Iversen Ødegaarden, f. 1753, Vestre Gausdal. Han var gift med Ambjør Gudmundsdtr Oppistuen Frøsen.3. Ambjør Gudmundsdtr Oppistuen Frøsen, f. 1753, Østre Gausdal. Hun var gift med (1) Niels Johnsen Systuen Frøsen, Østre Gausdal, d. før 1774. Hun var gift med (2) Syver Iversen Ødegaarden, f. 1753, Vestre Gausdal.Besteforeldre4. Iver Syversen nistuen nordre Solberg, Vestre Gausdal.6. Gudmund Amundsen Heggen, Follebu, f. 1725. Han var gift med Mari Jensdtr Nistuen Frøsen, Østre Gausdal.7. Mari Jensdtr Nistuen Frøsen. Hun var gift med (1) Gudmund Amundsen Heggen, f. 1725. Hun var gift med (2) Amund Simensen Søndre Fougner, f. 1725, d. 1802, gravlagt 26 mar 1802.Oldeforeldre12. Amund Simensen Heggen, f. 1685, d. 1749.14. Jens Olsen Nistuen Frøsen. Han var gift med Ragnhild.15. Ragnhild. ------------------------------------------------------------Kristian Dahl Frøyse skriver i sine "Nedtegnelser fra Ødegårdene" følgende: "Nils kom til Fyksen som tjenestegut, begyndte saa efter en del aars forløp at drive fehandel. Samlet derved en efter datidens forhold stor formue. Paa sine handelsreiser for han ofte over Østre Toten og der blev han gift med datter paa Kabbestad, overtok saa denne gaard og her døde han som en av Totens rikeste mend."Er det noen som har utfyllende opplysninger om Niels, hvem han ble gift med, når han døde, evt. etterkommere m.v. ?Mvh Jan Olav Skaug 2652 Svingvoll joskaug@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gå til Gjøvik og Toten Slekthistorielags utmerkede www-side:http://www.slektshistorielaget.com/Der finner du det meste, og det er greit og legge igjen etterlysning. Ellers har Totenbygdene Norges flotteste arkiv for slekt - og lokalhistorie , Dokumentasjonssenteret på Kapp, Ø.Toten Den nåværende slekt på Kobberstad er i slekt med meg; jeg har ikke arbeidet med den grenen, men er ganske sikker på at de er etterkommere etter din Nils. Om så er kan jeg være behjelpelig med "nyere" slektsledd. Kontakt meg om nødv. på tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.