Gå til innhold
Arkivverket

[#7321] Knut Endresen, død på Istad, Voss, 1837.

Gjest ToreBjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest ToreBjølgerud

Anna Kløve på Voss har hjulpet oss med å finne frem til denne min kones forfar. Han giftet seg med Berthe Hansdtr Lieland i 1791 og bodde da i Nordåstræet i Fana. I 1795 giftet han seg på nytt med Orlaug Vikingsdtr på Lille Milde i Fana. De flytter til Repol, Voss, i 1809. De barna som vokser opp, er Ingeborg(1808) og Endre(1812). Anna Kløve antyder at det kan være denne Knut som ble døpt 19 10 1764 i Domkirken, Bergen, av foreldre Endre Knutson Rekve og Karen Michelsdtr, men legger til at det like gjerne ikke er den samme.Er det noen som vet hvor vår Knut kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Knut Endresen og Berthe Hansdtr. giftet seg i Fana 1 Jan 1792. Knut Endresen og Orlau Wixindsdtr. giftet seg 31 Mai 1795.Vær oppmerksom på at FT 1801 sier om Knut og Orlaug at de er begge 1. gang gift. Bygdeboka nevner heller ikke at dette er den samme Knut Endresen, det nevnes heller ikke at han er enkemann når han gifter seg i 1795!Bygdeboka nevner disse barna for Orlaug og Knut: Erika, Brita, Ingeborg og to barn som døde små.Om Bertes familie på Liland bruk 5, står således: Hans Johannesen Havskår, f. ca. 1736 i Fusa, d. 1816, bygsla i 1764. Kjøpte bruket i 1778 for 119 Rdl. Gm. Marta Mikkelsdtr. Dale f. ca. 1738 i Fusa. Barn: Berta, Kari tente heime, Nils f. ca. 1774 overtok garden, Johannes på Natland, Mons.Orlaug er vel den Orlog Wikingsdtr. som døpes 26.6.1772 på Voss, datter av Wiching Mathiasen og Ingebor Tronsdtr. Jeg finner ikke paret gift på Voss. Hvis Orlog var uekte, kan "din" Wiching være den samme som Wiching Mattisen Øxendal, selv om han var ungkar da han giftet seg i 1788 - var han allerede 40 år da, og 43 da han døde i 1791.Du finner flere Knut Endresen døpt i perioden 1760-65. FT 1801 har ham født ca. 1761 (41. år). Så den er ikke lett! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten så heller jeg mot at Orlaug er uekte. Du finner nemlig bare en Ingeborg Trondsdtr. i FT 1801 for Voss, hun er i sitt 47. år (omtrent jevngammel med Wiching), og første gang gift med Ole Eilefs. Gjærnes (57.). Kanskje noen kan sjekke Olaugs dåp på Voss i 1772 for deg... Men dette er bare en teori!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToreBjølgerud

Takk for svarene, Heidi!Du har kommet fram til det samme som Anna Kløve, så da regner jeg med at det stemmer.Men hun fant ut i en alfabetisk liste over gifte i Fana at Knut var enkemann da han giftet seg på nytt i 1795.Ingebjørg Trondsdtr Bjørgo f 1739 står oppført som Orlogs mor, g 1785 med Lars Kolbeinson.Det med Bertes familie var nytt for meg.Men hvem var egentlig denne Knut? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToreBjølgerud

Datteren Ingeborg havnet etterhvert i Bunesfjord i Lofoten.Sønnen Endre dro visstnok til Sørlandet. Er det noen som kan fortelle noe om han og hans etterslekt? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Ulla Marie Wig

Hej,jeg ved hvad der skete med Endre Knudsen.Jeg ved i hvert fald om en Endre Knudsen fra Istad, Voss der drog til Sørlandet - eller rettere forsøgte at emigrere til Staterne ( Migrants from Voss 1837 - 1864) den 5te mai 1837 men måtte gå i nødhavn ved Mandal pga. dårlig vejr. Endre Knudsen var født. ca. 1811 og var gift med Martha Nielsdr. Han rejste sammen med sin kone og deres børn Knud (4 år) og Niels (1 år).Niels Endresen er min tip-oldefar og jeg har data derefter. Er meget interesseret i hvad der skete før 1837 !Email: ulla_rasmus@webspeed.dkUlla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Vil bare sige at det jeg ved om Endre Knudsen og hans familie stemmer overens med det der er nævnt i de tidligere - lidt gamle - indlæg.Håber alligevel at mine oplysninger kan være til nytte.Dvs. i første omgang bekræfter jeg jo bare at Knud Endresens søn Endre Knudsen faktisk bosatte sig på Sørlandet - i Mandal.Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.