Gå til innhold
Arkivverket

[#7322] Jonas Rasmus Amundsen (Smith) f. ca 1775


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jonas er reg. i 6te. Tvergt. på Kongsberg ved tellinga i 1801.Han er da gift med Helen Cathrine Kloustad.En herre ved navn Barry Scott befinner seg i Canada og er svært interessert i hjelp og opplysninger rundt Jonas og kona. Barry er en etterkommer.Familietradisjonen sier at Jonas kom fra Berggarden i Eiker. Undersøkelser så langt tyder på at dette er feil, og at Jonas muligens kan være født i Lier. Han skal ha hatt følgende brødre. Amund, Gert, Elling, Karl, trolig var det enda flere søsken. Jonas Rasmus skal være oppkalt etter "Norerhav's preacher". Presten i Norderhov ? Jonas Smith er registrert som skredder ved tellinga i 1801. 30/10 samme år døper han Kirsten Dorthea. Faddere var Dorthe Kloustad - Petronelle Lund - Timand Hostvedt - Peder Brocberg - Lars Kloustad - Christen Lund og Johan Just Eggert. Jonas og Helen fikk mange barn, nøyer meg her med Gunnhild Friderica i 1803 og Anton Elias som ble døpt 27/12 1805.Jeg har en mistanke om at den nevnte fadderen Christen Lund er svoger til Jonas. I så tilfelle er vel Jonas sin mor også på Kongsberg i 1801. Da reg. som Rebekka Dorthea Smith,en 78-årig enke. En annen mistanke jeg har er at dette kan være "presteslekt". Bekreftelser av mistanker eller en ledelse inn på den rette vei mottas med takk.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Godt nytt år! Presten Jonas (Danielsen)Ramus ble født i 1649 på Aukra i Romsdal.Han var prest i Norderhov og var gift med den berømte Anna Colbjørnsdatter som fikk varslet om svenskene som kom til Norderhov under den store nordiske krig. Ramus er latin for Green(grein)som var slektsnavnet.Jeg vet ikke hvilken Green-familie de hørte til, men Green-familien i Larvik har etterkommere som heter Smith. Jonas Ramus hadde ved sin død i 1718 kun ett barnebarn i live, datteren til den da døde datteren Johanna som var gift med assessor og fogd Lars Mikkelsen. Du kan lese mer om Jonas Ramus i bladet Ringerike, hefte nr. 72. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Godt nytt år ønskes selvfølgelig tilbake. Og hjertlig takk for innspill rundt mannen som har stått "navnemodell" til den herremannen og hans kone som vi nå søker anene til. Historien rundt Anna har jeg etterhvert fått med meg. Og nå kan det vel da slås fast at historien i Barry's familie om Jonas skal ha vært kallt opp etter en prest i Norderhov er sann!Men, så var det dette bladet du nevner. Jeg har vært innom biblioteket idag. De hadde visse problemer med det skjønte jeg. De vill visst svært gjerne ha rede på når nr. 72 kom ut. Min lille sjekk på nettet i ettermiddag kan tyde på år 2000. Er det rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ved tellinga i 1801 er Jonas registrert som skredder av profesjon og 26 år. Han og kona Helen bor da sannsynligvis sammen med det som er hennes far; Erik Pedersen - Kloustad. Også han sies å være "skredder av profession".Forøvrig kan jeg ta med at Jonas gifter seg "oppatt" 16. oktober 1829. Den nye fruen heter Berthe Kirstine Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Nok en gang sier jeg takk til Laila. Flott tids-skrift. mens, jeg venter på mottak av kirkebok fra Lier for det aktuelle tidsrommet kan jeg jo komme med følgende opplysninger rundt Jonas sitt Liv på Kongsberg.Ved tellinga i 1801 benevnes han som Skredder av profesjon.Han skifter tydeligvis yrke for det går ikke så mange årene før han kalles Mølleforpagter. Ved sitt annet bryllup, det i 1829 sies han å være Møllemester. All info rundt Jonas og Helene Katrine Klaustad mottas med stor takk på begge sider av Atlanteren.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.