Gå til innhold
Arkivverket

[#7323] Katrine Margrete Jakobdtr Paust, f. ca 1754, buset

Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Ovannemnde kvinne var gift med Lars Andersson Aam på Dravlaus i Volda, og skal vere dotter til ein lensmann, Jakob Paust (Paus). Eg søkjer opplysningar om forfedrene/mødrene hennar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant ihvertfall bryllupsdatoen i Volda: 23.10.1780, da står hun oppført som Catharina Margarethe Paust. En dame med samme navn gifter seg 22.8.1790 i Bremanger med en Rasmus Axelson. Uten at det behøver å ha noen sammenheng, annet enn at navnet er sjeldent!Det nærmeste jeg kom Jacob, var en Hans Jacob Paust(1722-1794) gift i Bergen 20.9.1742 med en Sofie Hellesdtr. Hilman (1720-1802).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Aase Vel ser du etterlyser en av mine tippoldemødre, (4. tippoldemor),jeg kan gi deg en del opplysninger om hennes slekt bakover. Foreldre : Jakob Christian Christianson Paus, født ca. 1710-død 1759, han var lensmann, gift med Maren Pedersdatter Langlo, født 1712-1755. Maren's foreldre : Peder Pederson Langlo, født 1677-1729, fra Stranda, Møre og Romsdal, Lensmann, hans kone Birgit Clausdatter Swartz (Zuertz), født 1684-1779. Datter av Claus Zuertz. (ingen flere opplysninger om han foreløpig). Peder's foreldre : Peder Knutsson Langlo, født 1634-1693, gift med Maren Nilsdtrr. Wiig. Opplysninger fra bygdebøkene for Stranda, her kan du følge lensmannslekten på Langlo ganske langt bakover i tid. Vi snakkes. Hilsen Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I min database har jeg en Claus Suertz som kanskje kan være den samme som din Claus Zuertz, nemlig Claus Nielsen Suertz, født 1648, død før 1698, handelsborger på Slinningen 1681. Torskegarnets oppfinner. Han var gift med Else Madsdatter Alstrup, født ca 1654, død 1713. Kilde: Norsk slektshistorisk tidsskrift nr.12. Jeg har aner for begge i min database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ærleg talt, kva gjorde vi før vi hadde internett?! Kan nokon bekrefte at det er snakk om same Claus'en?Sølvi - eg mottek gjerne dei anane du nemner, sjølv om det kanskje ikkje er same mannen (epostadressa mi er aasers@c2i.net).Og Hanne - har du også opplysningar om Lars Andersson Aam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Aase, så ivrig og flink du virker å være med forskningen din, så er det vel en viss fare for at jeg kommer med litt info som du allerede er kjent med. På hjemmesiden til Odd Egil Lillebø finnes Jacob Paust nevnt. Her opplyses at han også skal ha vært gift med en Gjertrud Johansdatter Rødset, f. 1726 i Volda, - og med henne fikk sønnen Christian Nicolai. Jacob skal ha vært Gjertruds tredje lensmanns-ektemann, og etter hans død ble hun gift med Stevelin Villumsen Schjelderup, død 1769 Vik - Ulstein. Han var selvsagt også lensmann, og etter min mening også en svært modig mann, som i det hele tatt våget å inngå ekteskap med henne. Gjertrud overlevde selvfølgelig også ham, og døde selv i 1804 - Vik, Ulstein. (Med god samvittighet, får vi håpe.)Adr. til siden: http//home.online.no/~oddelill/Eli.htmMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Takkar for komplimangen, og takkar for tipset (du hadde rett nok fått med eit kolon for lite i adressa). Det er nok same Jakob'en, ja, men eg har framleis lite opplysningar om bakgrunnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen Aase Her kommer det jeg har om Lars Andersson Åm Foreldre : Anders Larsson Brautaset, født 1715-død 1803, Ørsta, gift 1. gang med Anne Olsdatter Åm, født ca. 1726-1762. Barn: Anders, født 1750, Lars, født 1751-1840, Ola, født 1754, Kari, født 1758. gift 2. gang m. Ragnhild Knudsdtr. Årsæter, født ca. 1732 - 1797. Barn : Anne, født 1765, Ananias, født 1768. Anders foreldre : Lars Larsson Brautaset, født ca.1677, Ørsta - død 1766. g.m. Kari Olsdotter Aksla, født ca. 1671, Hjørundfjorden, død 1749. Barn : Morten, født ca. 1711-1795 og Anders.Lars Larsson Brautaset's far : Lars Larsson Brautaset, født ca. 1739. ingen opplysning om mor.Anne's foreldre : Ole Andersson Åm, ca. 1683-1763, Ørsta, og Eli Andersdatter Mele, født ?- død ca. 1768. Barn : Anders, ca. 1708, Ola, ca. 1713-1743, Randi, ca. 1724-1759 og Anne. Ole's foreldre : Anders Ellingson Åm, født ca. 1636 i Ørsta, gift med Ragnhild Rasmusdatter Vatne. Anders far : Elling Pederson Åm. Eli's foreldre : Ander Nilsson Ytre Åm, ca. 1641-1741 g.m. ? Knutsdatter. Barn: Knut, 1679-1749, Marte, 1677, Ola, 1692. Det var alt på denne grenen. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.